sirkelkatten Skrevet 3. september 2009 #1 Skrevet 3. september 2009 2,5 åringen har, etter at han begynte i barnehage, bestemt seg for at ettermiddagene skal brukes til trass og mas, og vi havner litt i en ond sirkel hjemme hos oss. Han er antagelig sliten, og det blir vi også, også ender det med at vi alle blir sure og leie. Han er konstant uenig, survete, skal bestemme og nekte i alt vi gjør. Vi prøver å gjøre så godt vi kan, både overse bagateller og være pedagogiske og alt det der, men av og til har vi bare ikke mer å gå på..! Hvordan skal vi ordne opp best mulig, finnes det noen triks og tanker for hvordan ettermiddagene skal bli mer levelig for alle sammen....?
Gjest Sekretøsa Skrevet 3. september 2009 #2 Skrevet 3. september 2009 Nei, si det... jeg har en 5åring som krever masse uavhengig av broren på 2, som selvføgelig krever mer enn sitt han også. Jeg er som regel alene med dem frem til 17-17.30, så ja.. litt slitsomt! Tar gjerne imot råd jeg og!
lille sprelle Skrevet 3. september 2009 #3 Skrevet 3. september 2009 jeg har et mindre barn som er mindre enn ditt, men hva med å prøve å sette seg ned å prate med ham om det? (ikke akkurat når han er på sitt "værste kanskje"?) det funker faktisk rimelig greit med frøkna på 1,5 år (ikke alltid, men av og til)
Pirkeanonym Skrevet 3. september 2009 #4 Skrevet 3. september 2009 Vi valgte å overse det. Vi velger våre kamper, og det gikk over av seg selv. Er hun skikkelig sur og vanskelig må hun gå på gangen til hun er ferdig med å gråte. Det fungerer veldig bra her. Unger har godt av å trasse litt. Det er sikkert bare for en periode hvor han begynner å venne seg til at han er i barnehagen hele dagen. Det er helt vanlig at barna er slitne etter barnehagen, spesielt i begynnelsen. Hold ut
Pysa Skrevet 3. september 2009 #5 Skrevet 3. september 2009 vanlig reaksjon ved bhgstart. her er det frukt og sofa og tv en liten stund, så er de form til å leke etterpå.
Ludoline Skrevet 3. september 2009 #6 Skrevet 3. september 2009 Hva med en skikkelig kosestund etter at han kommer hjem fra barnehagen? Hvor dere leser en bok sammen, eller leker ett eller annet sammen som han liker ekstra godt. Min som dog var en del yngre når hun begynte hadde sååå behov for mammaen sin når hun kom hjem. Fikk hun ikke det ble det bare sutring. Brukte hele ettermiddagen i en lang stund til 'bare' å være der for henne. Det hjalp, men hun trenger fortsatt minst en halvtime med masse nærkontakt før jeg kan gå å lage middag, etc.
ormeynglet Skrevet 3. september 2009 #7 Skrevet 3. september 2009 Her lar vi dem også "koble av" med TV en liten stund før de er klare til å fortelle litt om dagen sin og spise middag. De er ute i barnehagen hele dagen så ser ikke noe problem med at de får denne stunden når de kommer hjem. I tillegg så får mor lage middag i ro og fred:) Har prøvd å ha middagen klar når de kommer hjem, men da blir det bare sutring og mas ved bordet. Glade foreldre gir også glade barn har vi erfart, men litt trass skal det jo selvfølgelig være. Her prøver vi å velge ut våre kamper og overse resten, evt. avledning. Funker som regel ganske bra.
kulepenn Skrevet 3. september 2009 #8 Skrevet 3. september 2009 Har en på 2,5 år og vi har hatt det sånn hver dag i ett år nå. Vi har prøvd alt, være streng, snill, pedagogisk, skammekrok, snakke med,tv, leke med, distrahere, ta han ut av rommet, gå ut rett etter bhg osv.. men det er tungt når energien er totalt borte. Nå er det riktignok bedret seg litt. Jeg hadde problemer allerede i bhg, med å få han hjem fra bhg, føler jeg er uglesett av bhg personalet der jeg tok en ilsint unge med meg hjem fra bhg. Dette problemet forsvant. Men hjemme er det ingenting som funker, da mener jeg, som vi orker å gjøre.. Men ting går seg til. Samtidig syntes jeg min unge (og andre) er typen som må trasse seg ferdig.. Hold ut! kunne sagt det til meg selv..
UnePune äntligen hemma! Skrevet 3. september 2009 #9 Skrevet 3. september 2009 tips: - smålego - tegnesaker - kitt Hvis det bare er trass pleier jeg å overse det stort sett, så kan vi heller finne på noe hyggelig når han har roet seg. Hvis det bare er skriking og tull får`n gå et annet sted =P Ellers er ungene veldig interessert i å hjelpe til å lage middag. Hvis ungene er trassete går det fortest over hvis de får være i fred.
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 3. september 2009 #10 Skrevet 3. september 2009 Kjenner meg veldig igjen her. Jeg er alenemor til en jente på straks 3 år. Hun trasser også veldig mye. Føler jeg har prøvd alt til tider. Heldigvis er dette skoleåret korte dager og det er godt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå