Anonym bruker Skrevet 3. september 2009 #1 Skrevet 3. september 2009 Er det kun ren fisk, eller kan jeg kalle fiskeboller, fiskekaker, fiskegrateng o.l for en fiskemiddag?
Gjest Skrevet 3. september 2009 #2 Skrevet 3. september 2009 Fiskemiddag, for meg, er middag med ren fisk
Anonym bruker Skrevet 3. september 2009 #3 Skrevet 3. september 2009 Ferdige lagde "fiskemiddager" (f.eks boller, pinner, kaker, og grateng) kaller ikke jeg fiskemiddag. Hvis du derimot lager fiskegratengen selv, ville jeg kalt det fiskemiddag. ' Og middag med ren fisk da så klart.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2009 #4 Skrevet 3. september 2009 Dette blir helt feil. En fiskemiddag er da en fiskemiddag, om det er ren fisk eller ferdig fisk, så er det da fisk!
Gjest Skrevet 3. september 2009 #5 Skrevet 3. september 2009 Kan være enig i det. Om man lager fiskegratengen og fiskekakene selv så er det vel en fiskemiddag. Men i ferdigproduktene så er det så liten prosent fisk at jeg vil ikke kalle det fiskemiddag. Det blir som å kalle pølser for et kjøttmåltid.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2009 #6 Skrevet 3. september 2009 Er ikke noe fasit svar på dette, får være opp til hver enkelt. Alle snakker om at ferdig produkter er så dritt. Får i seg stort sett det en skal ha av å spise det.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2009 #7 Skrevet 3. september 2009 Det er fiskemiddag hvis det er fisk i maten. Ergo: Fiskeboller = fisk Kjøttboller er jo fremdeles kjøtt selv om det ikke er reint kjøtt...
Anonym bruker Skrevet 3. september 2009 #8 Skrevet 3. september 2009 Pølser ER et kjøttmåltid. Hva f..n skal det ellers kalles?
Anonym bruker Skrevet 3. september 2009 #9 Skrevet 3. september 2009 En middag hvor måltidet består av minst 1/3 fisk. Altså ikke 1/3 fiskegrateng, men hvor fisken er 1/3 av måltidet. De fleste ferdige fiskeretter tilfredstiller ikke mine krav.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2009 #10 Skrevet 3. september 2009 Det får du definere selv, HI. Hos oss regnes både fiskeboller, fiskekaker og fiskegrateng som "fiskemiddag". Disse er nemlig hjemmelagede og inneholder rundt 80 % fisk. Kjøpevaren inneholder til sammenligning 15-20-25 %.... Og over 2/3 (65-70 %) er en absolutt forutsetning for at dette skal defineres som fiskemiddag. Når fiskepuddingen inneholder 20 % og 80 % annet enn fisk blir den ikke mye "fiskemiddag". Den er mer "vannmiddag", eller "melmiddag"! Min norm: En ting er "fiskemiddag" dersom den inneholder minst 500 gram REN fisk (hos oss, en porsjon beregnet til 2 voksne + 2 barn) og "kjøttmiddag" dersom den inneholder minst 500 gram RENT kjøtt. Med hjemmelaget vare går det helt fint. Med ferdigkjøpt vare får du problemer. Da ville jeg nok trenge ca 3 kg fiskepudding eller 5-6 brett med fiskegrateng av "ferdigtypen". Eller ca 1400 g pølse til 4 personer, eller 1100-1200 gram karbonader....
Anonym bruker Skrevet 3. september 2009 #11 Skrevet 3. september 2009 Melmåltid f eks. De fleste billigpølser inneholder mer mel enn kjøtt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå