Gå til innhold

Hva er en "fiskemiddag"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det kun ren fisk, eller kan jeg kalle fiskeboller, fiskekaker, fiskegrateng o.l for en fiskemiddag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ferdige lagde "fiskemiddager" (f.eks boller, pinner, kaker, og grateng) kaller ikke jeg fiskemiddag. Hvis du derimot lager fiskegratengen selv, ville jeg kalt det fiskemiddag. '

Og middag med ren fisk da så klart.

Skrevet

Dette blir helt feil. En fiskemiddag er da en fiskemiddag, om det er ren fisk eller ferdig fisk, så er det da fisk!

Skrevet

Kan være enig i det. Om man lager fiskegratengen og fiskekakene selv så er det vel en fiskemiddag.

Men i ferdigproduktene så er det så liten prosent fisk at jeg vil ikke kalle det fiskemiddag. Det blir som å kalle pølser for et kjøttmåltid.

Skrevet

Er ikke noe fasit svar på dette, får være opp til hver enkelt. Alle snakker om at ferdig produkter er så dritt. Får i seg stort sett det en skal ha av å spise det.

Skrevet

Det er fiskemiddag hvis det er fisk i maten.

Ergo:

Fiskeboller = fisk

Kjøttboller er jo fremdeles kjøtt selv om det ikke er reint kjøtt...

Skrevet

Pølser ER et kjøttmåltid. Hva f..n skal det ellers kalles?

Skrevet

En middag hvor måltidet består av minst 1/3 fisk. Altså ikke 1/3 fiskegrateng, men hvor fisken er 1/3 av måltidet. De fleste ferdige fiskeretter tilfredstiller ikke mine krav.

Skrevet

Det får du definere selv, HI. Hos oss regnes både fiskeboller, fiskekaker og fiskegrateng som "fiskemiddag". Disse er nemlig hjemmelagede og inneholder rundt 80 % fisk. Kjøpevaren inneholder til sammenligning 15-20-25 %.... Og over 2/3 (65-70 %) er en absolutt forutsetning for at dette skal defineres som fiskemiddag. Når fiskepuddingen inneholder 20 % og 80 % annet enn fisk blir den ikke mye "fiskemiddag". Den er mer "vannmiddag", eller "melmiddag"!

Min norm: En ting er "fiskemiddag" dersom den inneholder minst 500 gram REN fisk (hos oss, en porsjon beregnet til 2 voksne + 2 barn) og "kjøttmiddag" dersom den inneholder minst 500 gram RENT kjøtt. Med hjemmelaget vare går det helt fint. Med ferdigkjøpt vare får du problemer. Da ville jeg nok trenge ca 3 kg fiskepudding eller 5-6 brett med fiskegrateng av "ferdigtypen". Eller ca 1400 g pølse til 4 personer, eller 1100-1200 gram karbonader....

Skrevet

Melmåltid f eks. De fleste billigpølser inneholder mer mel enn kjøtt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...