Termin221008 Skrevet 3. september 2009 #1 Skrevet 3. september 2009 Min lille, skjønne gutt på 10 mnd. har de siste 3 månedene utviklet en lei tendens til å våkne i 4-5 tiden på morgenen. Kan nesten stille klokken etter ham... han er lys våken, begynner med å ligge og "snakke", også eskalerer det til gråt, etterhvert hyling, når han ikke får noen respons. Vi har begynt å la ham ligge en stund før vi går inn. da gir vi ham bare smokken, sier at det er natt og at han må sove, og går ut igjen. Veldig populært... Som oftes holder han det gående i 1-1,5 timer før han sovner igjen, men andre ganger må en av oss rett og slett stå opp med ham. Han vekker jo hele resten av familien også, så vi har begynt å dele oss så noen sover i en anenn del av huset. Ingen ideell løsning akkurat... Han legger seg 18.30-19 hver kveld, uten problem - da er han stuptrøtt. Har forsøkt å legge ham senere, men det gjør ingen forskjell. Han sover i ca. 2 timer tidlig på formiddagen (fra 9-9.30), og av og til en ettermiddagslur i 15-tiden. Men da får han max. 20 minutter, så vekker vi ham. Skulle jo tro at dette ikke er for mye dagsøvn hos en på 10 mnd? Han spiser godt, og får normalt mange måltider for alderen. har selv mistet interessen for puppen de siste ukene, og får av og til en flaske mme ved leggetid, uten at det hjelper på søvnen. Tips, råd og egne erfaringer tas i mot med stor takk - nå begynner vi å bli litt smådesperate her.
barbalib har to fine gutter Skrevet 3. september 2009 #2 Skrevet 3. september 2009 Du har min medfølelse! Hos oss startet dagen klokka fem i over et halvt år. Nå har sønnen min begynt i barnehage (snart et år gammel), noe som faktisk har hjulpet litt. Men i dag var det kvart på fem igjen. zzzzz ..... Har dessverre ingen gode råd, skulle gjerne hatt noen selv.
Moni*gull09*gullgutt11 Skrevet 3. september 2009 #3 Skrevet 3. september 2009 Hva hvis dere forsøker å la ham sove litt lengre når han har ettermiddagslur? Jeg hadde prøvd å legge ham litt senere. Men nå sies det jo at de små våkner på samme tidspunkt uansett når man legger dem på kveldene....de har ei "klokke" inni seg som bare er sånn! Det passer jo aldeles ikke med familielivet, men....
FruTB Skrevet 3. september 2009 #4 Skrevet 3. september 2009 Når du prøvde å legge ham senere - hvor lenge prøvde du? Jeg trodde også at det ikke spilte noen rolle når Bo la seg, men jeg tror nå at han rett og slett trengte litt tid. Vi har måttet få inn en ettermiddagsdupp igjen - i 15-16 tiden, og så sovner han for natten ca 20:30. Kjedelig for oss å liten tid for oss selv om kvelden kjenner jeg, da jeg virkelig trenger det! Men samtidig er det fantastisk deilig at han nå sover helt til 7:30 om morgenen. (*bankibordet*), da har jo jeg energi til å være ltit lenger oppe om morgenen også. Men vi måtte prøve dette i 4-5 dager før det gav resultat.
Studine mevik Skrevet 3. september 2009 #5 Skrevet 3. september 2009 Hva med å gi sutten allerede når han begynner å "snakke"? Nå er ikke gutten min større enn 2,5mnd, men han har de siste dagene våknet mellom 4 og 5. Jeg har bare gitt han sutten med en gang og da sovner han igjen. Kan jo kanskje funke for dere også
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 4. september 2009 #6 Skrevet 4. september 2009 Vi var nødt til å gå over til 1 lur så tidlig. Da sov han 3 timer i strekk midt på dagen. Litt sutring på ettermiddagen i starten, men nå legger han seg 1830 og sover til, 0600. Tok litt tid, men det er utrolig deilig når vi først er der, Begge ungene er også slik at de våkner tidligere, jo senere de blir lagt. Legger jeg de halv 8 så våkner de gjerne i 5 tiden. Er blide med en gang, men er ikke uthvilte så det går ikke lang tid før de blir grinete og trøtte. Det tok litt tid, men det kommer!
lisasmurf med 2 herlige små Skrevet 4. september 2009 #7 Skrevet 4. september 2009 Så deilig igrunn å høre at vi ikke er de eneste... Men min dypeste medfølelse. Vi er litt trøtte om dagen. Snupp har de siste nettene våknet helnholdsvis 3 og 4 og holdt på halvannen time. Hun er stup trøtt men gidder ikke sove. Vi har ingen smokk å gi, og hun har ingen kosedyr som hun bare MÅ ha heller. Ofte sover hun bare en gang på dagen, for hun nekter å sove på ettermiddagen og... Men går jo forsåvidt bra, hvis man bare legger seg litt tidlig. Men kanskje man skal bare prøve å legge seinere en periode...
blomsterjenta Skrevet 4. september 2009 #8 Skrevet 4. september 2009 Jeg har en nylig erfart erkjennelse. Velsa vår har helt siden vi begynte å legge henne i 19-tida, ved 3-4mnd-alder, våkner i 5-tida. Det har gått litt bedre når vi har kuttet litt ned på dagsovingen, og vi har trodd at vi har gjort helt riktige grep. Men for å være ærlig, så har vi ikke helt lyktes. Etter et par uker har vi vtilbake til å starte dagen før sola er oppe... Lenge før... Men nå er jente 9.5mnd og har samboer overtatt permisjonen, og etter litt grubling kom han med et forslag som han ville at vi skulle teste ut. Vi har jo tidligere forsøkt å gi henne pupp og legge henne igjen, la hanne ligge og bable i håp om at hun skulle sovne igjen. Det har gjerne gått en halvtime, så har en av oss gitt opp og stått opp. Da har hun virka så pigg og fornøyd og ikke villet sove igjen på 3 timer, så vi har tenkt at det ikke er mulig å endre. Men i helgen forsøkte vi igjen, som sagt på desperate samboers initiativ. Hun våknet 0430, fikk pupp og vi la henne tilbake i senga. Jeg tok på ørepropper, sovna, og våknet av at samboer jublende kunne fortelle at han hadde ligget våken i 45 min, så sovnet hun og sov to timer videre. KLokka var over 8! Dette har vi bare fortsatt og hun har brukt kortere og kortere tid på å sovne igjen! I natt våknet hun så "sent som" 0530, og sovnet etter 20 minutter etter pupp. Sov til 0730! Kanskje dette kan være litt til inspirasjon? Håper dette varer for oss i alle fall, og at hun til slutt ikke våkner for den tidlig-morgen-puppen:-) Lykke lykke til! Jeg har sittet med kaffekoppen mang en grytidlig morgen med tårer i øyekroken. Så jeg vet inderlig gost hvor desperat du er;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå