Gå til innhold

Oprah: hvor åpne vil dere være om seksualitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må si at jeg aldri har tenkt på dette før. I dag snakker de om det de snakket om for to dager siden, som altså var barn/tenåringer og seksualitet. Ideen er at man som mor (eller far) bør snakke med døtrene sine om onani slik at de forstår hva de kan gjør ALENE med sin egen kropp. På den måten vil de senere ikke gå for langt med en gutt fordi de vet at det er ikke gutten selv som skaper disse følelsene.

Jeg synes det er strålende ide. Selvsagt ikke garantert å virke, men ideen om å lære unge jenter å eie sin egen kropp og nytelse liker jeg godt. Mamma snakket aldri med meg om sex, bortsett fra å si at det var noe man gjorde med ektemannen sin. Onani var aldri i hennes vokabular.

Hva mener dere? Hvor åpne vil dere være med deres barn? Det er jo selvsagt like viktig å snakke med gutter om dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finner barna våre ut av helt på egenhånd, bokstavlig talt. De trenger absolutt ingen rådgivning fra foreldrene sine på dette området! Jeg tror nokså bestemt at de også vil ha seg frabedt foreldrenes innblanding her!

Skrevet

Uff er litt vanskelig det der. Jeg mener også det er bra å oppmuntre ungene til å være trygge på sin egen kropp og gjøre "gode" ting med seg selv, uten å få dårlig samvittighet. For det er jo vanlig blant jenter med dårlig samvittighet for onani, har jeg lest. Samtidig snakket ikke mine foreldre med meg om dette, og jeg føler det vil være litt ubehagelig å skulle ta det opp m jentene mine. Aner ikke hvordan. og i hvilken alder. Min søster jobber i barneskolen og sier hun har null problem med å forklare barna der om bier, blomster, sex og følelser- noe ganske annet blir det når det kommer til hennes egne sønner.. Ikke lett å være forelder å prate om slikt, ikke barn heller.Men så på et program at man ikke skal vise negative følelser overfor barnas sexleker ihvertfall. Bare stoppe det rolig (om det foregår "offentlig"), og si at det er helt ok at du tar på kroppen din hvis du synes det er godt, men det kan du gjøre når du er alene på romemt ditt. Eller noe slikt. Da viser man at det er ok ihvertfall, å gjøre det (alene). men derfra og til å lære barna mer inngående om onani og slikt, det sitter nok langt inne for meg altså.. selv om det sikkert hadde vært bra på en måte

Skrevet

Diskuterte dette med samboeren min i går. Jeg synes den typen samtaler er vanskelige, og det er ikke kultur i min familie for å snakke om sex. Jeg kvier meg derfor for å ta opp dette som et tema.

Han derimot synes det er den naturligste ting i verden, (det er det jo, vi snakker jo om sex oss i mellom til stadighet uten at det er flaut) og at han ikke vil ha noen problemer med å snakke med barna om dette når den tid kommer, så da fant i hvert fall vi en grei "arbeidsfordeling":)

Skrevet

Jeg kommer vel ikke til å snakke så veldig mye om den onani-biten, den regner jeg de finner ut av helt av seg selv.

Men, jeg kommer til å snakke mye med dem om å respektere egne og andres grenser når det kommer til sex. Jeg kommer til å snakke med dem om hvor viktig det er med prevensjon, kjønnssykdommer (hva det er, hvordan det smitter og hva de skal gjøre om de tror de har fått en).

Og jeg kommer til å forvisse dem om at uansett hva de måtte lure på så er det helt i orden å spørre meg, pappaen eller helsesøster om denne typen ting.

Når de er mindre kommer jeg nok til å snakke litt om hva andre voksne har lov og ikke lov til å gjøre med kroppen deres. Og fortelle at om noen gjør noe de ikke liker så må de fortelle det til oss. At det ikke er flaut og at ingen skal gjøre oss eller dem noe om de forteller.

Også kommer jeg vel til å si litt om hva sex er (spørsmålet om hvor babyer kommer fra er vel nødt til å komme før eller siden).

Og om det skulle bli et problem med onanering i hytt og pine så får vi vel snakke litt om hvor og når det er greit å kose med seg selv.

Skrevet

Jeg tror ikke noe serlig på den teorien om at det vil gjøre livet sikkrere i forhold til gutter, men jeg regner med at jeg er og vil fortsette å være ganske åpen om sex. Jeg vil oppfordre dem til å utforske sin egen kropp og lære seg å nyte det de liker og jeg vil nok tipse dem om et par spessielle teknikker.

Sex er ikke tabubelakt i noen stor grad hos oss, men det er jo ikke det vi bruker så mye tid på å snakke om heller.

Faren er vel at ungene vokser fort og plutselig er de så store at man burde snakket alvorlig om slike ting for flere år siden. Det er lett å glemme at de ikke er småbarn lengre.

Skrevet

jeg tror disse tingene avhenger av så mye mer en om foreldrene snakker med barna om onani eller om de er åpene på sex.

personlig vil jeg heller prøve å være et godt forbilde en og lage en egen kunstig samtalle om disse tingene. selvsakt snakker vi om sex når det faller seg naturlig. men ikke sånn "nå må vi prate om noe"... hehe.. det blir jo bare kleint

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...