Gå til innhold

Prinsipp ang. mat i barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er dårlig timing ift det andre innlegget her, men prøver alikevel.

Har nå fått beskjed om at det ikke er lov å ha med youghurt i barnehagen, det er heller ikke lov med syltetøy eller sjokoladepålegg, da det skal være fokus på sunn mat. Jeg spurte da om de samtidig fjernet brunost og prim, siden dette er usunne pålegg. Begge deler inneholder mye sukker, og ingen av de inneholder jern. Jernet er fjernet(såfremt det ikke er litago varianten, som har det tilsatt) på grunn av at mange voksne fikk for mye jern da det var tilsatt. Derfor har myndighetene bestemt at det ikke er lov lenger.

Men de fjerner ikke disse påleggene. Jeg synes da argumentet om at det skal være fokus på sunn mat, når det ikke er gjennomført, blir dårlig.

Ift youghurt så er det helt greit, ift at de ønsker å fjerne det fordi det er mye sukker. Men youghurt naturell inneholder ikke sukker, så det burde da være lov mener jeg.

Et annet spørmål jeg stiller meg er; Hvis prim skal være godtatt i barnehagen, på tross av at det er å regne som "godteri", burde da barna med melkeallergi som ikke kan spise dette få lov til å ha med sjokade(som er melkefritt) som et alternativ til prim?

Jeg synes det er flott at barnehagen har fokus på sunt kosthold og ønsker å lære barna gode vaner! Men samtidig så skjønner jeg ikke hvordan de skal fjerne det ene alternativet uten å fjerne det andre.

Innspill takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brunost og prim inneholder ikke jern???

Skrevet

Kan jo være at b.hagen synes det blir litt mye usunt. Så da fjerner de litt og lar noe bli igjen. Synes det høres lurt ut. Og hysteriet over at brunost er usunt er bare tull!

B.hagens jobb er ikke å være matnazi, emn å sørge for et nogenlunde balansert kosthold. Så ved å ta bort litt sukker og la noe være igjen er helt ok. Husk at sukker ikke er usunt i små mengder. Det er et naturstoff som også kroppen trenger.

Skrevet

Nei, det er kun litago som har dette tilsatt. Det er fordi disse produktene er rettet mot barn.

Skrevet

Jeg synes det er litt vel hysterisk å totalforby yoghurt. Vet at mange varianter inneholder mye sukker, men det finnes også varianter med lavt sukkerinnhold. Yoghurt inneholder mye sunt også!

Jeg har ofte sendt med mine barn yoghurt naturell med friske bær i, og dette er jo kjempesunt!

En ting er hva barnehagen velger å kjøpe inn til de måltidene de forbereder, det må de få bestemme over, men jeg synes fortsatt det skal være opp til foreldrene å velge hva de ønsker å sende med sine barn i matboksen, så lenge det er "normale" matvarer.

Jeg er absolutt for sunt kosthold i barnehagen, men synes likevel det er blitt litt vel mye hysteri med totalforbud av matvarer som etter min mening befinner seg innenfor grensen for et normalt og akseptabelt kosthold. Selv elsker jeg brunost og har spist det i alle år, og kommer fortsatt til å spise det. Det er ikke favoritten til barna mine, men de får de t på brødet av og til, og da spiser de det.

Det aller viktigste er vel å ha et variert kosthold, og alt med måte selvsagt.

Skrevet

Sånt synes jeg er tidvis idiotisk.

I vår barnehage er det høydepunkter når de lager sin egen prim, plukker bær og frukt og koker saft og syltetøy. Syltetøy trenger heller ikke vre usunt, tvert imot! Jeg velger hjemmelaget, sunt syltetøy over prim og brunost anytime for mine barn. Brunost har mye sukker og liten næringsverdi. Skal de fjerne noe, får de fjerne alt. I tillegg ville aldri barnehagen fått nekte mitt barn yoghurt. Det er forskjell på yoghurt-typer.

Skrevet

I vår barnehage er det ikke ønskelig med sjokoladepålegg på frokosten. Ei heller kaker og kjeks som noen foreldre presterer å legge i matboksen.

Det synes jeg er forsåvidt greit. men hvis ungene ikke spiser med midre de får sjokoladepålegg så er det jo et problem.

jeg synes at alt HYSTERIET rundt sukker er helt latterlig. Jeg vokste opp på syltetøy og sjokoladepålegg på brødet, morgen lunsj og kvelds. Brus fikk jeg i helgene og kanskej fikk jeg et glass saft til middag, men som regel var det vann.

Jeg har alltid vært normal av størrelse, med unntak av nå når jeg er voksen. Så mine unger får velge fritt hva de vil ha, eneste grensen jeg har satt er at sjokolade på brødet er nok, da får de ikke sjokolademelk. Det jeg har erfart med mine unger er at det at søtsaker er tilgjengelig, gjør at det ikke blir så spennende. Så hvis de spør om å få litt snop en ukedag, så får de litt. Men det er jammen ikke ofte de spør, så hvorfor da nekte? Hvorfor lage sukker til fyfy når det går an å ha et normalt forhold til det????

Skrevet

Jeg synest foreldrene selv skal få bestemm hvilket pålegg de tar på maten til ungene. At vi skal stå helt fritt, da unngår vi slike meningsløse diskusjoner om prim, brunost og syltetøy.

Tingen er at barna får et variert og næringsrikt kosthold. Viser det seg at noen av barna får helt upassende mat med, så får det være opp til barnehagen å ta det opp med foreldrene, helsetjenesten eller barenvernet.

Skrevet

Jo, brunost og prim inneholder jern. Men ikke "tilsatt jern", det er noe helt annet. Men mange typer brunost inneholder jern, helt naturlig, via tillagingsprosessen. Akkurat som annen mat laget i jerngryte/jernpanne!

Og, bare til orientering: Det er IKKE norske myndigheter som har gitt forbud mot jern i brunosten, det er et EU-direktiv (beregnet på alle typer tilsetningsstoffer i mat, og siden brunost iflg dette inneholdt ulovlig store mengder tilsetningsstoff måtte jernet fjernes). Norske ernæringsmyndigheter kjempet med nebb og klør mot dette direktivet, men når EUs "visdom" har talt, hjelper det lite. Og i EU vet man knapt hva "brunost" er....

Dessuten: Både brunost og prim inneholder store mengder av PROTEIN, kroppens byggemateriale. Uten protein, ingen vekst eller celleutskifting. Protein regnes som det klart sunneste av de tre "basisnæringsmidlene" protein, fett og kullhydrat (karbohydrat). Mens SUKKERinnholdet i brunost faktisk er ganske mye mindre enn i f eks ferdigkjøpt syltetøy. Du kan vel regne 5 brødskiver med brunost (godt belagt), for en brødskive med jordbærsyltetøy....

Youghurt NATURELL inneholder (som annen melk og andre melkeprodukter) også betydelige mengder (naturlig) sukker. Et like naturlig sukker i youghurten som i brunosten.... 1/4 liter yoghurt naturell inneholder MER sukker enn f eks 3-4 brødskiver med geitost (annen brunost inneholder noe mer sukker enn geitosten).

Enig i fokus på sunt kosthold. Men når man bare fokuserer på EN ting i kostholdet (enten det er fett, sukker, karbohydrater eller hva som helst annet....) havner man svært lett på ville veier. Kosthold er nemlig en "totalpakke".

Nå er "barnehagemat" ikke noe jeg har særlig forhold til, guttene her har aldri sett en barnehage fra innsiden, tilsyn med barna har vi selv ordnet, slik VI ville ha det. Barn er nemlig altfor "verdifull vare" i våre øyne til å overlates til "tilfeldig tilsyn"! Men i utgangspunktet mener jeg jo at det må være foreldrene (gjennom flertallsavgjørelse) som avgjør kosten i en barnehage. Og er noen DYPT uenig i avgjørelsen med tanke på eget/egne barn og dets/deres kosthold, må man respektere at vedkommende finner seg en annen barnehage!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...