Gå til innhold

Er det egoistisk å ta selvmord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oi, var visst ein 10 år gammal tråd dette... Las berre siste innlegget, så då har eg vel sett den før. Men hugsar ikkje kva som står i resten og orkar ikkje lese det heller. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min pappa tok nettopp livet sitt. 

Jeg veksler mellom sorg og sinne, men mest av alt medlidenhet for hvor vondt han må ha hatt det. 

Jeg vet hvor glad han var i meg og barnebarna, så det må ha vært en grusom avgjørelse for han å ta.

Sitter ikke igjen med følelsen av at han var egoistisk. Men har mye dårlig samvittighet for at jeg ikke så hvor ille han hadde det.

Anonymkode: 72213...119

Skrevet

Det er ganske mye som er egoistisk... 

Når det kommer til selvmord... Det er egoistisk å begå selvmord. 

Men det er også egoistisk å kalle det egoistisk. Det er egoistisk å ønske at en person som ikke ønsker å leve, skal leve. Man ønsker jo at den som ønsker å slippe skal leve, fordi man selv ikke ønsker sorgen som medfører.

Man kan hjelpe alt man kan, sørge for behandling på de aller beste institusjoner. Men noen ønsker rett og slett ikke livet lenger. Da vil jeg kalle det egoistisk å si at de som tar livet sitt er egoister...

Skal da en som - tross all behandling, ikke ser poenget med livet lenger, en som har gitt opp alt, en som ikke finner noe glede i livet i det hele tatt, leve bare fordi jeg ikke skal bli lei meg om vedkommende dør? 

Anonymkode: a3efb...a4b

Skrevet

Kan bare svare for meg selv, eneste som stoppet meg var at jeg visste det var egoistisk, jeg ville bare slippe smerten, men ansvaret for barna stoppet meg.

Anonymkode: c254f...020

Skrevet

Det er ikke en plikt å nyte livet. Noen gjør ikke det. Syns dere skal lese denne. Familien har vært helt utrolige i etterkant, og snakket mye om at det faktisk er personens eget valg - han var ikke pliktig til å holde seg i live for de nærmestes skyld.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/y3xVgK/signalfeil-naar-alle-signaler-lyser-roedt?utm_source=vgfront&utm_content=row-19&fbclid=IwAR0F62NpvAwLDzDHZhmni_352pYSaNUx8uuX5xyCuGSYDq_hLPZP4ZVOO6Y

Anonymkode: 3dd46...a28

Skrevet
På ‎02‎.‎09‎.‎2009 den 23.05, Anonym bruker skrev:

Tja, synes kanskje du viser lite kunnskap om selvmordskandidater...

Det er nemlig mange grunner til at mennesker tar selvmord.

Det er for eks de som er i psykose eller har diagnoser som gjør at man hører stemmer eller har vrangforestillinger. Dette er høyst reelt for de det gjelder, og svært mange tar faktisk livet sitt på grunn av det.

Det er også de som gjør det i affekt, for eks dersom man går konkurs, ektefellen er utro eller lignende.

Det er noen som gjør det for å ikke miste ansikt, og som har så store bekymringer at de ikke vil leve lenger. Bønder med økonomiske problemer som er alene med et gevær i skapet og en flaske på bordet er noe å være høyst bekymret over. Også er det selvfølgelig de med depresjoner og andre psykiske problemer som tar livet av seg.

Jeg tror ikke det handler om egoisme, men om å leve i en tilstand der man ikke ser andre muligheter enn å avslutte det hele.

De jeg har snakket med som mener at det å ta livet sitt er en løsning, den eneste løsningen. Det er mange historier, og man kan ikke være kategorisk når man snakker om selvmord.

Nettopp. 

Mange som gjør dette er overbevist om at familien og verden vil få det bedre uten dem. 

Skrevet

Eh... Her var det skremmende mange som har 0 peilig på psykisk sykdom. Skam dere ! Les dere opp. 

Anonymkode: 6bbf6...f24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...