Gå til innhold

Har jeg rett på dagpenger tro?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal gå til mitt nav kontor imorgen, og gruer meg. Aldri hatt noe med de å gjøre, men har hørt så mye dritt..

Har jobbet det siste året i adecco. Ble sykemeldt i mai og har vært det til midten av juli. Nå er det faste oppdraget mitt utgått, og jeg er arbeidsledig.

Men, jeg har jo ikke blitt sagt opp da, valgte å gå selv siden jeg sliter litt psykisk og trenger stabilitet og faste rammer i hverdagen. Ikke at de ringer på morgenen og vil jeg skal være på jobb til klokka 9 liksom.

Har man rett på dagpenger når man liksom har sagt opp selv? Eller er det da min feil og jeg står uten rettigheter?

Håper noen tar seg tid til å svare:-) Så slipper jeg å stå der oppe imorgen å føle meg som en dust!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror faktisk ikke man har rett på dagpenger nei, når man "kan for selv" at man er ledig...

Skrevet

Du skulle nok ha forblitt sykemeldt.

Nå vil du nok få en karantene på 8 uker siden du har gått selv.

Og sliter du med helsa må du nok til nav trygd, i stedenfor nav arbeid.

Hjelp finnes forstår du, det er derfor de er der.

Lykke til.

Skrevet

Hvis du har sagt opp jobben selv, er det åtte ukers karantenetid på dagpenger. Det vil si at du må vente to måneder før du får utbetaling. Men ettersom du hadde en kontrakt som utløp, har du vel ikke sagt opp?

Uansett; prøv å ikke grue deg for mye! Husk at de som sitter på andre siden av bordet er helt vanlige mennesker.

Hilsen en som sitter på andre siden av bordet :)

Skrevet

det mange gjør feil er at de ikke setter fram krav om dagpenger før det har gått 8 uker på grunn av denne karenstida. Men kravet må settes frem med en gang, så får du dagpenger etter 8 uker dersom du fyller vilkårene.

Men om du hadde kontrakt som er gått ut har du jo ikke sagt opp selv?

Skrevet

Neida, kontrakten har utløpt, men i adecco så har de jo strøjobber da, som jeg kan få fra dag til dag.. Det er bare det at den usikkerheten det medfører ikke er så bra for meg. Og det kan jeg få legen til å dokumentere om det skulle være nødvendig.

Kanskje det ordner seg likevel da:-)

Skal i alle fall reise til nav imorgen og ta en prat med de. Prøve å ikke grue meg ja, men synes det er vanskelig.

Jeg er frisk nok til å jobbe nå, men har slitt litt psykisk og har derfor vært sykemeldt noen mnd. Jobbet mye med meg selv i disse mnd og går fortsatt til behandling, og alt ser lovende ut. Derfor synes jeg det blir feil å fortsette å gå sykemeldt. For jeg føler meg klar for å jobbe igjen:_)

Skrevet

Jeg jobbet for adecco før jeg gikk i permisjon. Når kontrakten på et oppdrag gikk ut og de ikke hadde et nytt til meg med en gang så søkte jeg om dagpenger og fikk det.. Var jo arbeidsledig, og selv om jeg fremdeles hadde kontrakt med adecco så hadde de ikke jobb til meg og derfor godtok Nav det som at jeg ikke slev hadde sagt opp. Fikk dagpenger de 2 ukene jeg var uten oppdrag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...