Gå til innhold

Hvordan skjer innsovning for din baby på 4-5 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

....vi sliter med innsovning etter kolikk og bæring/byssing hele døgnet i tre mnd., så jeg lurer rett og slett på hvordan dette skjer hjemme hos dere andre? (Kanskje har jeg et lite håp om at dette ikke er helt problemfritt for "alle andre", men regner med at det jo går bedre for de fleste i denne alderen:) Legger du bare rett ned i senga? Vugging? Amming?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legger henne mellom 7 og 8. Vi går inn og ut av rommet i ca en time hver kveld, veldig slitsomt. Legger henne ned i sengen gir henne smokken. Da ser det ut som om hun sovner med en gang, _men_ den gang ei.. Så mister hun smokken og blir kjempelei seg. Bysser henne aldri i søvn, for det vil hun ikke, men må ta henne opp gjentatte ganger og legge henne ned igjen, gir smokk, 3 sek - så mister hun smokk og det er på'n igjen..

uff.. skulle ønske noen kunne si hva vi burde gjøre, evt. om vi gjør noe feil...

På dagtid er det ikke snakk om å sove uansett. Det eneste som funker på dagen er vogna over dørstokken helt til hun sovner, hvis ikke vi gjør det blir hun overtrøtt og kan skrike i evigheter.. Og vi har forsøkt:

- ligge ute

- ligge inne

- melke i søvn

- bysse i søvn

- synge for

- støvsuge

- ligge sammen med henne

- ligge oppå meg

- ligge oppå far

- trille i søvn

- ha det mørkt

- ha det lyst

- med musikk

- uten musikk

Ja, jeg kan nevne i evigheter. Vogn over dørstokk er det eneste som funker.

Noen som har råd til meg og??

Hun er forresten 4,5mnd.

Skrevet

Har dessverre ingen råd - siden jeg jo selv sliter, men vil bare si at jeg vet akkurat hvor frustrerende dette er....

Vi sliter også desidert mest på dagen! På kvelden gjør vi omtrent som dere, går inn og ut i et par timer, etter at snuppa enten har blitt bysset i søvn eller sovnet ved puppen. Ja, jeg vet det ikke er lurt. Hun tar ikke smokk.

På dagen, når jeg er alene hjemme, kan dette med soving gjøre hele dagen til et h******. Her gjelder det også å få henne i søvn, jevnlig (hun sover som regel bare 30 min.), før hun blir overtrøtt - da er det gjort, og hun kan - som du også sier - skrike i evigheter. Noen ganger får jeg henne til å sovne ved å enten kjøre vogna over dørstokken inne, eller å gå med henne på litt humpete vei. Jeg blir imidlertid så sliten og frustrert de gangene det ikke går å ta henne ut, at det ikke er alltid jeg orker å prøve. Hun skriker da så høyt at jeg er sikker på at vi vekker de døde på kirkegården som ligger ved siden av borettslaget.

Noen ganger klarer jeg å amme henne i søvn, men hun kan ligge gjerne ligge å sparke og skrike ved puppen.

På kveldstid er noen ganger det eneste som hjelper å stå å vugge med henne (leeenge) til lyden av kjøkenvifta. Hun veier nå 8 kg....det er tungt.

Er helt utrolig sliten av dette jeg også. Det er helt usikkert hver dag hvordan ting kommer til å bli, og når det er ille, så ender det i gråt og fortvilelse her hjemme. Huff.

Skrevet

Ingen råd å komme med jeg heller, siden det er noe av det samme her i huset... (Lillegutt er 4 mnd)

På kvelden kan jeg bare amme han i søvn, så det er nå greit. (selv om det sikkert ikke er så lurt...) Ville nå i kveld prøve å la ham finne søvnen selv, men det endte i hysterisk skriking og hiksting før jeg måtte frem med puppen - da sovnet han tvert, og jeg kunne legge ham i senga si. Nå etter at vi begynte med grøt sover han bedre om natta også, så jeg får sovet godt da.

Dagsoving er et kapittel for seg. Han må trilles i søvn... Så jeg har trasket mye i nabolaget de siste ukene ja... Og så våkner han etter 20-30 min og nekter å sove mer (kan trilles i søvn igjen noen ganger).

Dette fører til en overtrøtt og sliten gutt som egentlig er konstant trøtt på dagtid. Han holder ca 30-60 min før jeg begynner å se at nå er det på tide å legges igjen... Altså ut på ny trilletur... Så enten er jeg ute og triller, eller sitter med en trøtt og småsur gutt på fanget - hele dagen!

Jeg blir dønn sliten, får aldri slappet av selv. Og enda værre var det her når han i tillegg skulle ha mat 4 ganger i løpet av natta før vi begynte med grøt i går kveld. DA holdt jeg på å sprekke her.. Utmattet av for lite søvn..

Kan liksom ikke huske hva vi gjorde for at han skulle sovne på dagtid når han var nyfødt.... Annet enn at han lå og sov ved siden av puppen...

Lurer på om opp - ned - metoden fungerer på dagsøvn jeg?? Det aller viktigste for meg er faktisk å få orden på dagsovingen. At han kan sovne i vogna uten trilling. Og at han kan klare å sove mer enn 30 min om gangen. Så får jeg heller amme han i søvn på kvelden en stund til - det er det minste problemet egentlig.

Lykke til dere andre også!

Skrevet

Tror ikke jeg har noen tips siden jeg egentlig har det veldig lett. På kvelden sovner han av seg selv, må bare inn å gi sutten flere ganger.

På dagen er det maks 30min søvn av gangen med mindre han ligger på fanget. Noen ganger kan han sovne av seg selv på også, men trenger hjelp til å sove innimellom. Eneste som funker her hvis han ikke sovner av seg selv er å gå rundt og bysse, gjerne synge eller nynne i tillegg. Hvis han først sovner i armene så må han sove ferdig i armene også. Hvis jeg prøver å legge han fra meg så våkner han. Hvis han får koseklut så sovner han gjerne lettere, men da må jeg passe på at han ikke mister sutten og stapper kluten inn i munn. Han får den ganske langt inn i munn.

Skrevet

Noe ganske revolusjonerende skjedde i dag!

Urolig som vanlig. Vi prøvde å ligge på gulvet, sitte i vippestolen, ligge i vogna, ligge i dag senga og tilslutt i sprinkelsenge på soverommet vårt..

Tilslutt tok jeg med meg mac'n inn på rommet og satt på Brandi Carlile med The story. Da så hun bare på meg og ble helt rolig. Og så sovnet hun!!! Uten vugging, uten byssing, uten noen ting. Lå rett og slett bare i senga med dyna si og syns sangen var fin:):)

Skrevet

Med mine to barn hadde begge en periode i starten hvor de var svært urolige på kvelden og vanskelig å legge. Vi bare bar de rundt og rundt til det gikk over(opptil 2-3t), og så var det "vanlig" legging, altså amming og i seng. Dette gikk over etter noen uker og begge har siden bare ammet, og så har jeg lagt de ned, fortsatt våkne, går ut(dette tror jeg er veldig viktig!) og de sovner på sekunder, opptil halvtime.

For mange er det sikkert ikke i nærheten så enkelt, men for noen tror jeg kanskje løsningen kan være nettopp ikke å prøve både det ene og det andre, men gjøre det hele helt enkelt og være litt tålmodig.. Rett og slett ikke prøve for hardt med alle mulige teknikker! De er jo vanedyr disse små..

Skrevet

Lillemann har bestemt det meste selv når det gjelder mat og søvn, han legger seg nå rundt klokken åtte. Da har han spist grøt og badet, legger han i senga, tilbyr litt flaske, han drikker det han vil ha, gir som i kveld tydelig signal etter 40 ml at han heller vi ha totten, da tar jeg med meg flaska og går ut, lillemann ligger våken en stund og totter (hører koselyder) og sovner så. Så vi har det veldig lett, har jeg nå forstått.

Om dagen har det vært det samme stort sett, var en liten periode hvor jeg (om vi var hjemme) måtte bysse han i søvn, men er nå tilbake til å sovne av seg selv igjen, i vogna er det jo ikke nå problem i det hele tatt.

Lillemann sover bare halvtimer i slengen, 4-5 stykker i løpet av en dag, tror det er fordi han sover så godt på natta. Sover som regel fra 20.00 til 8.30 uten å våkne så er vel derfor han ikke har den lange duppen mange har, men disse halvtimene sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...