Anonym bruker Skrevet 3. september 2009 #2 Skrevet 3. september 2009 Kommer HELT an på anledningen kaka skal brukes til! Fyllet kan være alt fra høytradisjonelt (her i alle fall) 50/50 jordbærsyltetøy og pisket kremfløte til ganske spennede saker. Ananas med sjokoladesaus, eller kanelkrem f eks (og kanelkrem er IKKE det du tror...) Pynten på toppen likeså. Først kommer spørsmålet: Marsipanlokk? (Som regle er svaret "nei" hos oss). Dernest "gelelokk"? (ofte ja, men ikke alltid). Lukkede sider? (som regel, men ikke allltid). Hva er den fylt med? Osv.... Så kommer pynten... Sjelden lik fra gang til gang... Har lagt et par hundre bløtkaker i løpet av min karriere. Disse er nok laget på minst 100 ulike måter. Tviler på om nøyaktig samme oppskrift på fyll og pynt har vært brukt mer enn 4-5 ganger i noe tilfelle. . Så jeg må nesten bare ta de siste jeg lagde som eksempel: 1) Fylt og dekket med sjokoladekrem laget av 1 stor plate mørk kokesjokolade, 1/2 l kremfløte 1/2 dl H-melk, 1 ss pulverkaffe 4 pl gelantin, 6 (små) eggeplommer og 1/2 dl melis. Pyntet med dryss av skivede mandler ristet i smør. 2) Fylt med appelsinkrem laget av 2 pl gelantin, 1/2 dl vann, saft og skall av 2 store appelsiner, 1/2 dl sukker og 2 dl kremfløte. Dekket med glasur laget av 2 dl melis, 1 eggehvite og 1 ss silt appelsinsaft. Pyntet med tynne skiver av appelsin (med skall og det hele..) 3) Fylt og dekket (med "åpne" sider) med krem laget av 1/2 l kremfløte, 2 ss mørk kakao, 6 ss syltet ingefær og 4 plater gelantin. Pyntet med finhøvlet spon (ostehøvel) laget av kald lys melkesjokolade. 4) Fylt med 1/4 l kremfløte blandet med 1 liten boks "crushed" ananas. Dekket og pyntet med 1/4 l kremfløte, 1/2 kg jordbær og 12 halve ringer ananas. 5) Fylt med krem laget av 3 eggeplommer, 3 ss sukker, 3 ss hvetemel og 1/3 l H-melk, samt litt tørre småkaker fra julebaksten. Dekket med glasur laget av 100 g mørk kokesjokolade, 1/2 dl melis og 1 1/2 stor ss vann. Pyntet med 6-8 små "stikkflagg". Pyntet på sidene med krem laget av knapt 1/4 l kremfløte.
Candy girrrl Skrevet 11. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 11. september 2009 Tusen takk for et meget utfyllende svar:-)
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #4 Skrevet 12. september 2009 min favoritt er romkrem, bananer og jordbærsyltetøy. Ellers er jo marsipanlokk ganske digg.. men det kommer jo an på om man liker det og om man orker å styre med det..
Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #5 Skrevet 4. oktober 2009 synes det er godt med krem iblandet forskjellige typer frukt å bær som fyll..bær og frukt er også veldig godt som pynt:) ellers synes jeg vaniljekrem med hakkede valnøtter og mørksjokolade er godt vis du bruker maskipanlokk..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå