ny83 Skrevet 2. september 2009 #1 Skrevet 2. september 2009 leste et sted at man ikke kunne spise d.. har ikke lest d andre steder.. jeg som spiser d nesten dagelig på jobben.. noen som veit?
Guttemamma x 3 Skrevet 2. september 2009 #2 Skrevet 2. september 2009 Her siste versjon av matråd for gravide. http://matportalen.no/Emner/Gravide Salami regnes vel som spekemat og det definerers som "risikomat" i forhold til gravide p.g.a. risiko for Toxoplastma.
gutt09+*11 Skrevet 2. september 2009 #3 Skrevet 2. september 2009 oi, det har ikke jeg tenkt på.. Spiser salami jeg også.. Drikker kaffe, te og cola også.. Er visst skadelig det også.. Men jeg tar det med ro.. Tipper min mor ikke var like opptatt av dette, og det har da blitt menneske av meg også..
Tnica Skrevet 2. september 2009 #4 Skrevet 2. september 2009 Jeg holder meg unna det meste som står listet som "farlig" mat for gravide, men har en venninne som spiste alt av fy-mat under sine to svnagerskap og begge barna er friske og sunne:) Det beste er vel å bruke sunn fornuft og kanskje ikke overspise av det som ikke er anbefalt?
Alltid Skrevet 2. september 2009 #5 Skrevet 2. september 2009 Jordmora mi sa jeg bare skal spise salami. Hun sa at disse rådene snarere er gyldige når en reiser utenlands, eller forsåvidt er på restaurant og spiser, og ikke vet om maten er ordentlig vasket. Spiste salami sist, spiser det nå og har god samvittighet.
Mamasan*i*januar Skrevet 2. september 2009 #6 Skrevet 2. september 2009 Helt enkelt: bare frys alle typer kjøttpålegg (utenom kokt skinke, der er bakteriene kokt bort) i 24 timer. Deretter er det trygt å spise. Så kan du nyte salami uten å bekymre deg - det gjør jeg!
Ladycaliente Skrevet 2. september 2009 #7 Skrevet 2. september 2009 Forrige sv.skap spiste jeg det uten å tenke noe over det..Ingen som nevnte noe heller. Men nå spurte jeg jordmor og hun mente jeg skulle holde meg unna da salami kommer i samme kategori som spekemat..Så da tør jeg ikke annet enn å holde meg unna.
♥Innimor & guttaboys♥ Skrevet 2. september 2009 #8 Skrevet 2. september 2009 Jeg spiser salami, men bare salami som nettopp er åpnet og har lang holdbarhetsdato
3 er nok! Skrevet 2. september 2009 #9 Skrevet 2. september 2009 Jeg spiste salami helt til JM sa at det ikke var bra. Er egentlig ikke særlig hysterisk av meg, men iom at jeg har spurt tre forskjellige jordmødre og to leger og alle svarte at jeg bør holde meg unna salami, så gjør jeg det
Tone321 Skrevet 3. september 2009 #10 Skrevet 3. september 2009 Jeg spiser ikke salami. Jeg velger å følge de råd som myndighetene har gitt. Det er skremmende å lese om at listeria og toxoplasmose kan føre til medfødte skader på foster eller spontanabort. Jeg klarer fint å leve uten spekemat, rått kjøtt, myke oster og røkt/gravet fisk i 9 måneder:)
Marielle_23 Skrevet 3. september 2009 #11 Skrevet 3. september 2009 spekemat kan trygt spises, men frys det først. INGEN risiko da ifølge min jordmor og lege:)
Liten snupp + liten spire =) Skrevet 3. september 2009 #12 Skrevet 3. september 2009 Er jo bare å gjøre det enkelt og greit - hold dere unna i graviditeten, så slipper man å bekymre seg! Man klarer da seg uten i 9 mndr!!!???
Vimsetrollet Skrevet 3. september 2009 #13 Skrevet 3. september 2009 Enig med Liten snupp... 9 mnd er ikke så lenge.! Det med frysing av spekemat er forresten ikke helt sant. Frysning dreper mange bakterier, men ikke alle (bl.a toxo, tror jeg). Men for all del... dette er noe man må vurdere selv..Det går jo sikkert fint med de aller fleste selv om man spiser litt spekemat.
Gjest Skrevet 3. september 2009 #14 Skrevet 3. september 2009 Skal du ødelegge bakterier ved frysing må du ha en fryseboks som fryser ned til minst -50-60 grader ... Ellers vil bare bakteriene gå i "dvale" og når temperaturen er på ett nivå de kan leve i våkner de til liv igjen.
solisoli Skrevet 4. september 2009 #15 Skrevet 4. september 2009 Frysing dreper visst ikke listeria: Dette står i http://dinmat.aftenbladet.no/layout/set/print/Temasider/Artikler/Mat-og-helse/Barn/Matvarsel-for-gravide FAKTA Listeria bakterien: Listeria er en bakterie som vokser raskt i romtemperatur og kjøleskap. Du dreper bakterien når du varmer opp maten, men ikke når du fryser den. Bakterien er ikke farlig for voksne, men kan skade barn på fosterstadiet uten at den gravide moren har særlig sterke symptomer. Noen gravide kan ha influensalignende symptomer. En infeksjon kan i verste fall føre til spontanabort eller medfødte skader hos barnet. Bakterien kan også gi infeksjoner hos nyfødte og personer med svekket immunforsvar. Maten må vanligvis inneholde et høyt antall bakterier for at det skal føre til sykdom. Mengden listeriabakterier stiger over tid og når en topp ved slutten av holdbarhetstiden på matvaren. Bakterien overlever frysing, relativt høye saltkonsetrasjoner og i ett stort pH-område. Toxoplasmose: Parasitten gondij forårsaker toxoplasmose som er en infeksjonssykdom. Risikoen for å bli smittet under svangerskapet er liten. Smitten overføres vanligvis vi sand, jord og kan finnes i avføring hos katter. Bakterien er mer vanlig i Mellom- Sør- og Øst-Europa.
MillaCamilla Skrevet 4. september 2009 #16 Skrevet 4. september 2009 Hei! Toxoplasmose kan fryses bort, listeria kan ikke fryses bort, det må varmebehandles til minst 70 grader. I spekemat er det toxoplasmose som er mest vanlig, ergo frys påleggspakken i minst 24 timer (hele pæreskinker må fryses i flere uker). For å unngå listeria må du la være å spise rakfisk, gravet og røket laks etc. Husk at listeria kan oppstå i påleggspakker som har vært åpnet lenge.Lykke til.
Maisie Skrevet 4. september 2009 #17 Skrevet 4. september 2009 Å si at det gikk bra selv om har spist spekemat i svangerskap før, betyr jo ikke at det er trygt å spise for alle. Det er ikke toxoplasmose/listeria i all spekemat og fisk, men det kan være i noe. Så hvorfor ta sjansen på det? Når skaden kan bli stor for fosteret? Du vet aldri om den salamien du spiser kan ha smitten i seg. Det er jo en grunn til at man anbefaler gravide å holde seg borte fra en del mat. Er jo det samme med alkohol. Jada, mange ganger så går det helt fint. Men hva om det ikke gjør det? Villig til å ta sjansen? Enkleste er å holde seg borte fra spekemat når man er gravid. Massevis av annen god mat en kan spise.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå