Gå til innhold

Jeg trenger hjelp.. råd og støtte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.. jeg føler hjerte mitt synke hver gang jeg tar en røyk.. likevel klarer jeg ikke slutte.. har ikke engang klart å trappe ned.. bare jeg tenker på å slutte føler jeg stresset og røyksuget komme...

skal ikke bruke det som en unnskyldning.. men jeg har slitt med angst i 8år.. gått på sterke medisiner.. den dagen jeg fant ut jeg var gravid.. sluttet jeg på dagen.. jeg trappet ned på røykingen..

men så i uke 13 var jeg hos fastlegen min.. som atpåtil er fødselslege/gyn.. jeg fortalte jeg hadde slutta på alle medisiner.. hun blei kjempeglad,for da var faren for misdannelser redusert til 1%..

jeg fortalte at jeg ikke hadde klart og slutte å røyke.. da sa hun.. det skal du ikke tenke på nå.. stressnivået er nok endel høyere grunnet den drastiske avslutningen på medisiner..

Dette gjorde meg letta.. men en uheldig situsajon oppstod.. jeg starta og røyke mer..:S

jeg er nå 22+5 på vei.. og røyker stadig.. og ikke noe 4-7 om dagen nei..mer 15 og oppover..

vær så snill ikke kjeft på meg.. fortell meg hva jeg gjør mot babyen min osv.. jeg er FULLSTENDIG klar over det selv.. og akkurat nå gråter jeg..

beklager at jeg skriver så langt.men har et virkelig behov for hjelp og råd.. hvordan klarte dere det???

noen som har prøvd hypnose,el lignenede???

jeg er for feig til ikke å signere med anonym..sorry..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære snille deg. Jeg skal overhode ikke kjefte på deg for jeg vet akkurat hvordan du har det. Røyk er sterkt vanedannende og for noen er det veldig vanskelig å slutte med røyk. Selv har jeg fått panikkangst de første dagene jeg har sluttet tidligere. Nå har jeg likevel trappet ned i god tid før graviditeten og er i uke 13/14 og har min andre helt røykfrie dag. Dog har jeg bare røyket 1 røyk om dagen de siste 10 ukene ca. '

I mitt forrige svangerskap sluttet jeg brått en uke etter positiv test, men falt desverre for fristelsen mot slutten av svangerskapet og røyket kanskje 1-2-3 røyk om dagen, vært trekk med forferdelig dårlig samvittighet. Jordmor spurte meg hver gang jeg var der, men tok det ikke så alvårlig.

Jeg har nok ikke så mange tipsene til deg, men foreslår at du trapper ned en og en røyk for dagen eller over to dager. Prøv å tenk frem mot fødselen og den første barseltiden hvor du må få tid til barnet ditt og ikke lenger har tid til å gå ut 15 ganger for dag. Er du vant til å røyke mye vil du også få oftere sug, noe som kan skape irritasjon, som kanskje kan gå ut over andre enn deg selv????? Som babyen osv.

Jeg synes ihvertfall at det er viktig at du tar var på din egen psykiske helse og at du er obs i første barseltid på at du har det bra med deg selv om den nye situasjonen.

Jeg ønsker deg alt det beste med deg og barnet og at du legger samvittigheten på hylla og tenker på å ha det mest mulig bra.

Jeg gjør som deg og lagrer anonym slik at du ikke er alene om det :-)

Skrevet

Hei :)

Jeg føler så utrolig med deg, jeg klarer ikke å slutte å har så sinnsykt dårlig samvittighet for at jeg røyker. Jeg vet jeg må slutte, men det er sykt vanskelig.. Jeg prøver det jeg kan! Blir så frustrert.

Jeg røyka 20 om dagen før jeg ble gravid og nå er jeg nede i 10 (noen dager mindre).

Jeg har prøvd hypnoterapi, svei av 2800,- på det uten hell.. for meg ble det bare teit! skulle dunke meg i ansikt osv 20 ganger om dagen, nei huff! Men hun hjalp kanskje litt med motivasjon, men samtale med jordmor var enda mer motiverende fordi hun fokuserte mer på graviditeten som er hovedgrunnen min for å slutte. Men har en vennine som klarte å slutte ved hjelp av hypnose hos samme damen, så det kommer vel an på hvor motivert man er?!

Men jeg gikk inn her på røykedebatten fo å lese om andre i samme situasjon som meg i håp om litt trøst, motivasjon o.l. Men her er det jo nesten bare antirøykere som hetser røykerne. Liten vits spør du meg, vi vet jo hvor skadelig det er, det bare funker ikke fordet.

jeg føler i alle fall med deg! selv om dette kanskje ikke var veldig til hjelp.

82-model!

Skrevet

Takker for svar...

Synd å si egentlig..men jeg er glad jeg ikke er alene om dette helvete.. men igår ettermiddag når jeg drev og skrev dette innlegget.. så så jo samboeren min at jeg var helt ifra meg... og jeg fortalte at jeg kom aldri til å klare å slutte å røyke og om hvor jævlig jeg følte/føler meg..

vi tok et steg mot en bedre hverdag der og da.. han fjernet alle askebegrene.. vaska over stuebordet.. lufta ut.. og sa.. fra nå så skal vi gjøre det vanskeligere.. ingen får røyke innendørs.. og VI skal begge klare dette.. fy f så jeg elsker samboeren min nå.. at han virkelig vil hjelpe meg<3.. og han er STORRØYKER!!!

har vært våken siden 6.. og har bare røyket 1,5 røyker.. i forhold til kanskje 3 i går.. når jeg røyka i stua...fortsatt dårlig samvittighet..men ser kanskje litt lysere ut for både meg og lille junior:)

Håper vi alle kan klare det.. om ikke slutte 100% men redusere 90%:)

Skrevet

Hei

Er helt enig med dere, det viktigste er å ta vare på deg selv..

Er i samm situasjon, har ikke sluttet eller klart å trappe ned, men har nå komet over på de mideste som jeg har tatt gradvis, og om en liten stund så begynner nedtrappingen.. røyket i mitt forrige svangerskap og, gikk over til milde og så trappet ned. det beste er støtte og oppmuntring fra andre ikke det motsatte, de bør heller se på seg selv og sine liv, ingen er perfekt og alle gjør så godt de kan.. Jeg ønsker både deg selv og meg og alle andre lykke til, man kan hvis man vil, men press fra andre og kommentarer som bare er negative gjør bare at man går i feilretning og gjerne røyker mer. min datter er frisk og rask og har ikke hatt stoore sykdommer problemmer, og man vet at generasjonene før oss så var det ikke så skadelig å røyke, men det ble barn utav dem og.. livet er ikke perfekt.. men man kan gjøre så godt man kan , og det beste man kan, mor skal ha det bra i svangerskapet,

krysser fingerene, lykke til!!! stor klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...