Gå til innhold

Skulking, ungdomsskolen


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bør gjøres når en oppdager at ens datter (10.klasse) har skulka en dag på skolen og forfalsket melding?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Konsekvenser ville det fått hos oss...nå er det mange år til mine kommer i den alderen..Men om det skulle skje,- hmm..Få tenke litt......

 

 

 

Jeg hadde først reagert med å kjefte og rope,-som vanlig..Og hun hade knapt enset det.:Så hadde pappan kommet og tatt en alvorsprat og hun hadde blitt sendt på rommet og ikke fått sett TV spille data på ei uke eller noe sånt.. Og hun hadde blitt VELDIG lei seg for skjen fra pappan

 

Så hadde vi (jeg og mannen) tatt en samtale om videre handling..Jeg hadde avtalt med kontaktlærer et møte for og høre om hvordan det går..Om hun generelt er "vanskelig",- om hun vanker sammen med "vanskelige" unger, eller om det bare var et "påfunn" for og prøve det og at hun ellers fungerte fint på skole mtp følge med i timen ,lekser, venner osv

 

Og om hun viste seg og vise teng på å komm i en "tenåringsopprør"-periode..VIlle vi nok ha snakket om passende straff som prevansjon for videre skulking i samråd med skolen,- slik at vi foreldre og skole på en måte hadde vært sammen om å "straffe", også hadde je gfkusert på å prøve og komme nærmere henne..Snakket med henne, funnet på "jenteting";- kino, shopping, frisørtime samtidig el....Høre hvordan hun har det...Få henne til å vite at vi er der for henne....

 

Ellers så tror je gvenner har mye og si når barna blir eldre..Dårlige venner kan ha mer innflytelse enn vi aner, men om vi har lagt det "grunnleggende" som forelder, så tror jeg man får barna tilbake før de skeier alt formye ut..Selv om de kan gi oss flere grå hår enn vi ønsker....

Skrevet

Ta bort ukepenger eller andre goder hun har. Husarrest en helg. Er u.s lærer selv, og har opplevd dette noen ganger.

Kjefting og roping hjelper lite.

Skrevet

Hadde spurt henne hvorfor? Om det var gruppepress eller om hun ikke hadde det bra på skolen, eller om hun bare var sliten en dag. Hadde faktisk ikke blitt særlig sinna hadde det vært snakk om en enkelt dag, men hadde selvsagt presisert at det ville jeg ikke ha noe mer av, og at hun burde komme til meg neste gang hun føler for å ha en dag fra skolen.

 

Det skal sies at jeg selv ikke hadde det særlig bra på skolen, og heldigvis hadde jeg foreldre som forstod det. Så jeg var mye vekk, men var blant dem med høyest karakterer uansett, så det gikk jo ikke utover skolearbeidet.

Skrevet

Hadde litt dårlig tid - så skal svare litt mer utfyllende nå. (lærern fortsatt) - Selvsagt må du også ta opp med barnet viktigheten av utdannelse, og spesielt nå i 10. klasse. Vet skolen om dette, så er det grunn til nedsettelse av ordenskarakteren, og det er veldig viktig å ha topp-karakterer der. (gjerne litt skremselspropaganda om at folk som skal ansette henne i fremtida, ikke vil velge henne hvis de ser at oppførsels og ordenskarakteren ikke er plettfri) - Det er til og med viktigere enn de ordinære karakterene.

Lykke til:)

Skrevet

Jeg hadde nok villet høre hva hun gjorde på de dagene hun ikke var på skolen. Så måtte vi ha funnet en plan på hvordan hun kunne fått utdannelse uten å måtte ha det vondt å vanskelig i den tiden utdannelsen pågår.

Skrevet

Hehehe, såååå mye oppstyr for én dag?? Er jo enig i at det ikke er lurt, men....hvem er det som ALDRI har skulket en eneste dag da... Alle blir vel litt skolelei i ny og ne... Hadde ikke tatt det så tungt jeg...har hun gode karakterer, og er på skolen ellers, så tror jeg ikke jeg ville gjort noe. Når man går i 10. klasse, bør man uansett selv være klar over konsekvensene av høyt fravær... :-)

Skrevet

DET ER DET DUMMESTE JEG HAR HØRT!!!!!!!!!!!!

 

INGEN UNGDOMMER GÅR PÅ SLIKE TEITE TRUSSLER::

 

OG INGEN ARBEIDS GIVER SPØR ETTER VITNEMÅL FRA UNG.SKOLEN!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

 

DUSSSSSSSSSST

Skrevet

"Hehehe, såååå mye oppstyr for én dag?? Er jo enig i at det ikke er lurt, men....hvem er det som ALDRI har skulket en eneste dag da... Alle blir vel litt skolelei i ny og ne..."

skriver du..

Poenget med at det skal slåes hardt ned på av foreldrene, er nettopp signalene det kommer til å sende. Alle vet at det ikke er verdens undergang, men rollemodeller skal slå hardt ned på slikt, slik at barnet forstår at det ikke er greit.

Skrevet

Du med CapsLocken.. Kanskje du skulle ha skulket skolen litt mindre, og fått med deg reglene for ordoppdeling?

Skrevet

Hvis ei jente er 16 år, og enda ikke ikke vet at skulking i utgangspunktet ikke er greit...........................................så tror jeg muligens ikke det går an å lære henne det.....

Skrevet

Man må velge sine kamper.... og i dette tilfelle hadde jeg spurt hvorfor og latt det bli med svaret jeg fikk. Uten konsekvenser i 1. omgang. Men lurer veldig på hva som gjør at noen skulker så tidlig i skoleåret. Kanskje hun ikke har det noe godt på skolen?

Skrevet

Anonym 18.48.

Tror du virkelig ikke at folk kan lære etter de har fyllt 16?

Hjernen er ikke ferdig utviklet før en er ca. 24 -

 

Skrevet

Så etter man har fylt 24, da kan man ikke lære mer...?!

Skrevet

He he.., jo absolutt - Det var ikke det jeg mente. Lære kan en gjøre hele livet.

Skrevet

Mange råd om å spørre om hvorfor ser jeg, det tror jeg er dumt. Hvordan vet man at grunnen er sann? Å skaffe seg faktisk oversikt er viktigere. Hvem var du sammen med? Hva gjorde dere? Hvor var dere? Å snakke om muligheten for jobb osv blir for dumt. For det første er det jo ikke sant. Jeg har aldri blitt spurt om fraværet mitt verken på ungdomsskolen eller på videregående og når jeg selv har ansatt noen har jeg aldri spurt om det. Dessuten er få 15-åringer opptatt av hva som skjer om 10-15 år hvis det er noe de vil akkurat i dag.

 

Jeg har heller ikke tro på masse straff. Hvis dette koster en uke husarrest, hva koster det da å være full, røyke hasj, naske i en butikk, stikke ut på natta... ?? Jeg ville sagt at jeg nå stolte mindre på henne, bedt om tett samarbeid med læreren i en periode og gitt beskjed ved sykdom og bedt om å få tilbakemelding samme dag hvis hun ikke var på skolen. Dessuten ville jeg sagt at ved neste gangs fravær ville jeg/vi følge henne på skolen i en uke. Helt inn i klasserommet.

Skrevet

19.56: Det er faktisk viktig i mange jobber. Du har sikkert utdanning etter vgs? Jeg har også det, og dermed er ingen intr. i mitt vitnemål derfra. Men for alle dem som går yrkesfaglige studieretninger og skal ha lærlingekontrakt er fravær og karakteren i orden / atferd avgjørende for hvorvidt eleven faktisk får lærlingeplass.

 

Når det er sagt, og dette er til alle, ikke bare 19.56: Ikke rart at skolen sliter så sinnsykt med udokumentert fravær når så mange foreldre faktisk ikke synes det er noen big deal å skulke.

Skrevet

Bare litt generell informasjon fra en som sitter å tar i mot jobb søknader;

Ikke legg med ungdomskole karakterene deres. Det gir et svært dårlig inntrykk.

Skrevet

Jeg skulket mye på ungsomsskolen, vil ikke påstå at det har hatt så store konsekvenser for meg i senere tid. Som jeg vet selv.

 

Hvis det er kun snakk om èn dag ville jeg heller satt meg ned å snakket med datteren min, ikke husarrest og alt det der..

 

I mine øyne er det en bragd å ikke ha skulka mer enn èn dag før man er 16 år..

Skrevet

Jeg tror ikke på at du er såpass utdanna at du tar imot jobbsøknader, når jeg leser skrivefeila dine.. Holder med hun som presiserer at det kan være viktig å levere inn grunnskolepapirene når en ikke har høyskole eller universitetsutdannelse. Samme personen som skrev capslock-innlegget?

Skrevet

Jeg hadde nok satt meg ned med poden og pappan og forklart at jeg viste at han hadde skulket skolen og forfalsket meldingen. Jeg ville ha spurt hvorfor det skjedde og hvorfor han ikke kom til oss om det var så viktig for han å ikke gå på skolen den dagen.

 

Jeg ønsker først og fremst at barnet mitt skal ha det bra, både i nåtid og i fremtid. Hvis han har det vondt på skolen og tvinger seg gjennom hverdagen legger ikke det noe godt grunnlag for en god fremtid.

 

Straff ville nok ikke ha blitt diskutert i denne omgang, men han kan nok forvente seg en innehelg om dette skulle forekomme igjen. Jeg ville ikke ha ringt skolen.

Skrevet

Du får tro hva du vil 2017, men legg med videregående papirene dine, ikke ungdomskolepapirene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...