Gå til innhold

Hva hadde du som tingrettsdommer tenkt om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mor ønsker fritak fra regelen om deling av reise og oppholdsutgifter ang samvær pga lav inntekt. her er det sankk om overgangsstønad og student, Far har blitt selvstendig næringsdrivende og bor alene. Hadde du gitt medhold i dette da?

Hvis mor fikk seg samboer som også var student, hadde du gitt medhold da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje ikke helt, men hvertfall fått redusert reiseutgift.

Skrevet

i det første eller det siste tilfellet?

Lav inntekt + student. Familien på 3 har 3600 kr å kjøpe mat, klær, trening, fritidssysler og ALLE slike ting på. Bidragsbrøken er slik at mor skal betale en tredjedel. Så redusert utgifter får hun jo allerede...Men saken er at om mor må ut med reiseutgifter har de ikke råd til mat!

Hvis hun får seg samboer, som også er student, dvs ingen inntekt utenom studielån, hva hadde du som tingrettsdommer tenkt da? Betale den lovpålagte delen eller ikke?

Skrevet

Først må en ha råd til å ta seg av barna sine. Deretter kan en ta seg råd til å studere. Det var litt flåsete sagt. Men jeg mener en bør være forsiktig med å gå bort fra normen om at reiseutgifter i forbindelse med samvær skal deles mellom foreldrene.

Men det bør jo gjerne her kunne gå an å forhandle frem en annen løsning igjennom megling, der mor får fritak i studietiden, men skal betale alt i en tilsvarende periode når hun jobber. At faren er selvstendignæringsdrivende sier veldiglite om hans inntekt, og det sier veldig lite om hans utgifter.

Kunne godt tenke meg å studere litt mer selv, men det har jeg ikke råd til akkurat i denne fasen av livet. En får tilpasse inntekten etter utgiftene, særlig når en har barn. En må ta ansvar selv, og ikke bare forvente at andre ska ordne opp.

Skrevet

Ikke fritak, men reiseutgiftene deles jo etter inntekt så i ditt tilfelle ble det jo ikke rare greiene å betale.

Skrevet

Jeg tenker at dere begge får gjøre det slik som 90% av alle studenter gjør: Skaffer en ekstrajobb! Det går ikke an å leve på bare studielån (det viser jo ditt tilfelle).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...