Gå til innhold

for lenge mellom lege- og jordmortime?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 14+4 uker på vei med mitt første barn, og var på min første svangerskapskontroll for èn uke siden. Lege ba meg ringe å bestille time til jordmor selv, og helst få time i uke 14-15. Da jeg ringte jordmor hadde de ikke ledig før om enda 4 uker, altså når jeg er i uke 18+3. Burde jeg bestille en svangerskapskontroll hos fastlegen min i mellomtiden?? synes enda 4 uker er lenge å vente for å få sjekket "status"..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig med svangerskapskontroll 1 gang i måneden, så jeg ville ikke gjort noe med det, men det må du avgjøre selv.

Skrevet

Jeg synes også det var veldig lenge i mellom første og andre kontroll. Jeg har bare vært på én kontroll pluss ultralyd selv, og er egentlig veldig avslappet i forhold til det nå, selv om jeg synes det virket veldig lenge å vente da jeg hadde vært på første kontroll. Heldigvis er det mye info å finne i bøker og på nett (blant annet her inne!).

Her er kontrollene som er anbefalt av myndighetene:

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&parentid=1663&menuid=1664&documentid=4936

(Det var denne nettsiden legen min brukte for å hente frem denne oversikten til meg.)

Jeg synes egentlig det er nesten verre at vi ikke får en skikkelig kontroll før uke 12 selv om svangerskapet blir bekreftet mye tidligere. Det er jo veldig mye man burde vite og lurer på, kanskje særlig i den første tiden!

Men sørg i alle fall for å få "Svangerskapsboken" for mor og far (for mor fra den ene enden og for far fra den andre enden av boka) eller en lignende bok (f.eks. "Graviditet, fødsel og den nye familien") hos legen eller jordmor, for der står det aller meste du trenger å vite og sikkert lurer på. :)

NB! Det er lurt å lese langt fremover i bøkene, og ikke bare om den uken man er i, for det er ikke all informasjonen som er kronologisk, og dessuten er det jo veldig forskjellig når, og i det hele tatt om, mye av det som beskrives er aktuelt... Lykke til! :)

Skrevet

takk for nyttig info! Er beroliget nå, og tror jeg kan vente mine enda 4 uker på jordmor-time uten problemer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...