Gå til innhold

Andre med barn som ikke vil på potte / do?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår ble to år i juli.

Hun har lenge pratet om å tisse på potte eller på doring, og vil gjerne finne fram begge deler, men når vi tar av henne bleia er det akkurat som om hun får litt panikk og vil bare ha den på igjen så raskt som mulig.

Hun får bestemme selv, vi presser henne ikke, samtidig blir vi litt usikre på hvordan vi skal forholde oss til pottetrening når hun er så ambivalent - hun både vil og vil ikke.

Når jeg leser nedover siden her, virker det som om de fleste er tørre rundt to-årsalderen (jeg trodde snittet var senere?), og jeg får inntrykk av at jenta vår er litt sen som ikke vil sitte på potte ennå.

Er det andre med barn i denne alderen som ikke er interessert i pottetrening ennå?

Tar gjerne imot råd også. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta vår er like gammel, hun har nettopp begynt å si at hun vil tisse på do/potte, men hun sitter bare i ti sekunder, og det kommer ingenting. Jeg synes bare det er fint at hun har kommet på dette selv, og tenker at hun finner ut av det etterhvert med litt oppmuntring. Tror gjennomsnittet for bleieavvenning er nærmere 3 enn 2 år altså.

Skrevet

engel vår er i sammen alder, tidligere er hun kjempe flink. Men nu virke ho ikke så interessert slik som før. Men eg merke at vist vi ta med en bok og la henne blad i og vi prate om det så kan det virke mer morsom. Og at ho fekk mykje skryt at ho sitte der, og mer skryt at ho få det til. Vi prøve også å planlegge do trennig med det samme ho står opp og når vi ser at ho prøve å trykke. Men det er ikke alle tid ho vil det... så prøv å ta med det ho like på do, bok, leke, og mye ros.

Ellers så kan du leike do trening med dukke som sitte på hennes potte.. og prate om det.

Skrevet

Her er det full nekt ja.... Litt frustrerende. Hun er 2,5 år og har ikke tid til å sitte der virker det som. De få gangene jeg har presset henne, så leser vi bok, bygger lego osv, men hun er helt mark og hopper av etter max 30 sek.

What to do?

Skrevet

Lillemor på 2 år og 3 mnd er ikke så glad i doen hun heller. Kan godt sitte der og late som hun tisser eller bæsjer, men err det ekte saker på vei er det ikke snakk om. Vil ikke presse henne heller, en dag er det nok skikkelig stas å tisse/bæsje i do :)

Skrevet

Jenta vår er 2 år og 2 mnd, ikke interessert i do og potte. Jeg stresser ikke med det. Prøver igjen senere :-).

Skrevet

Sønnen min er 2 år og 7 mnd og vi har pga flytting m.m ventet med do trening helt til nå. Han er veldig motivert og har de siste dagene gjort både nr 1 og 2 på potte, og i dag på do med doring!

Jeg begynte med å spørre om han ville prøve å tisse på potte før han skulle bade på kvelden, og etter at han hadde fått til det noen dager begynte jeg å spørre om han ville prøve når han kom hjem fra barnehagen. Så får han gå i truse som det er raskt å få av når nr 2 er i farta etter middag. (Han er svært regelmessig der) Jeg spør ham alltid om han vil prøve og legger ikke opp til rutinemessig pottesitting.

Og så er dete masse skryt uansett resultat.

Har ikke stresset med det da det virker som om de fleste i barnehagen hans er ca 3 når de slutter med bleie. Tror absolutt ikke jenta di er sen :-)

Kanskje dere kan ta en pause og prøve igjen om noen uker?

Det ordner seg. Lykke til :-)

Skrevet

Ja, gutten min ble 2 å august og viser ingen tegn til å ville gå på do, jeg spør men han nekter.

For meg og virker det som om alle slutter når de er 2 + noen mnder.

Skrevet

Min gutt på 2 år og 1 mnd nekter og å sitte på do/potte.. fikk han til å sitte på potta litt her om dagen... men da reiste han seg opp og tisset på baderomsgulvet istedet for i potten :) Stresser heller ikke med det, vet han trener i barnehagen... og der vil han sitte på do :)

Skrevet

Gutten min er 2 år og 4 mnd og viser heller ingen interesse. Han syntes det var veldig stas før sommerferien og tisset både på potte og doring, men så avtok interessen igjen. Gutter er visst noe tregere enn jenter i tillegg, så stresser absolutt ikke med det.

Han får en lillesøster om en måneds tid, så det vil ikke være tiden å begynne på - da han kommer til å ville være litt baby igjen når hun kommer. Så regner med at han vil slutte mot våren/sommer neste år.

Det er jo veldig individuelt når de slutter helt med bleie, det viktigste er vel å gi dem positiv oppmuntring og gjøre det til en morsom greie. Så skjer det mer eller mindre av seg selv når de merker at det ikke er særlig godt å gå rundt med ting og tang i bleien.

Skrevet

Gutten her på 25 mnd vil gjerne sitte på doringen med klær på, men får helt angst når klær og bleie tas av.

Skrevet

Godt å se det er så mange i 2, 2,5 årsalderen her som nekter :P for her er det også full nekt... 2 år og 8 mnd er snuppa mi...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...