Anonym bruker Skrevet 2. september 2009 #1 Skrevet 2. september 2009 Jeg synes jeg så noe igår og der var det- egg, begynte å gre- Lus:( Så sier tulla, den og den har hatt det i klassen, mora til venninna har ikke gitt meg beskjed!!! Søren ass. Når man har tatt kuren, er det sånn at når man grer da, så faller det lus og egg ut eller hva? Jeg gjør det men har ikke sett noe enda( bare levende lus i vasken før kuren igår). Noen steder står det at lusa lever 24 timer, andres steder 48 timer.......hva stemmer da?
Anonym bruker Skrevet 2. september 2009 #2 Skrevet 2. september 2009 nå når du har tatt kuren må du fryse ned ,kam,børste, osv. vaske ALT som du tror det kan være lus. ringe å innformere,skole/barnehage
Anonym bruker Skrevet 2. september 2009 #3 Skrevet 2. september 2009 Du skal ikke redd, dette går så fint så :-) Lus KAN leve i 48 timer utenfor hodet ditt, men du kan forhindre det ved å : Vaske sengetøyet i minst 60 grader, tørk det gjerne i torketrommel etterpå. Frys ned sengetøyet eller luft det godt i flere timer, jo kaldere det er ute jo bedre. Støvsug godt i rom med golvtepper og frys ytterjakker/luer som har vært i bruk de siste dagene. De plaggene som ikke har vært i kontakt med noen av dere de siste to tre dagene bør du ikke gjøre noe med.Har du ikke mulighet til å fryse sengetøy men har tørketrommel så kan du gjerne kjøre de en runde der. Lusa liker hverken kulde eller varme. Har dere tatt kuren så trenger du ikke gjøre noe på en uke. Men du kan gjerne gre håret med lusekam hver dag for å få ut evt rester av egg. Etter en uke er det dags for ny kur igjen, så er dere ferdig behandlet. Men gre igjennom håret en gang i uken som en rutine i minst en måned etter kuren. Det er nemlig lus som har blitt immune mot behandling, disse vil man ikke ha ;-) Det finnes også elektriske lusekammer som fåes kjøpt hos helsekost/ apotek..
Anonym bruker Skrevet 2. september 2009 #4 Skrevet 2. september 2009 Dytter og spør: jeg som har brunt hår, er det ikke vanskeligere å se eggene da? De er jo brune, er så redd for at jeg har det uten å få det med meg...............
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå