Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #1 Skrevet 1. september 2009 Har hatt en del problemer de siste årene... Legen min tror jeg har fått leddgikt... Ikke så veldig artig beskjed å få... Men, noen her som har det? Som kan gi meg gi meg noen oppløftende ord? Nå for tiden har jeg bare vondt... er hoven, har betennelser både her og der...(ankler - tær - knær - håndledd - albuer etc...( Har nå prøvd 3 forskjellige medisiner, men ingenting virker...;( Dere som har leddgikt; hvilke medisiner går dere på? Som hjelper?? Kjempeglad for svar...
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #2 Skrevet 1. september 2009 Nei det er ingen morsom beskjed å få Legen min trodde at jeg også kunne ha det for noen år siden, hadde det som deg, men var ikke så veldig hoven da, men de så betennelser i kroppen min på scanning. Det viste seg at jeg hadde stoffskifteproblem, fikk medisin og leddverkingen har nesten blitt borte. Så selv om ikke stoffskifte er noe moro å ha problemer med, så er det på en måte bedre å få den diagnosen enn gikt. Kan være verdt et forsøk å ta noen prøver av stoffskiftet også siden giktmedisin ikke fungerer for deg enda!
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #3 Skrevet 1. september 2009 Han har allerede tatt prøver ang stoffskifte... De var helt greie. Har og tatt prøve ang urinsyregikt...de var fine de og.. Han tok og en del andre prøver (lymfocytter etc...) Alt var bra... Det eneste som ikke er bra, er MR-prøvene... da de viser revmatiske tegn...;( I og med at at jeg har hatt problemer i mange år (7-8), og det nå begynner å bli symetrisk, som han sier (like hovent/betent) på begge sider, tror han det dreier seg om leddgikt..;( Pluss at det da er så hovent (betennt), så er han nesten ikke i tvil.. Men, jeg har nå prøvd både Voltaren, Naproxen og Arthotec.. uten at det hjelper... Lurer bare på ; Hva kan hjelpe? Er vel på tide å få noe som hjelper snart lissom?? ;0)
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #4 Skrevet 1. september 2009 Jeg har psoriasis artritt, altså en leddgikt av den litt mildere sorten. Stivner i leddene (i perioder er det så jeg nesten ikke klarer å bøye fingrene), mye senebetennelser spesielt i nakke skulder, og mye smerter generellt i kroppen. Legen ville at jeg skulle gå på Metrotreksat (?) som er en form for cellegift, men jeg nektet fordi jeg ønsket å bli gravid. Jeg fikk prøve noe annet som jeg ikke husker navnet på, men fikk sinnsykt med bivirkninger. Så det endte med at jeg fikk prednisolon (kortison) for å dempe i akutt periode, og ble veldig bra. Etter det har jeg bare brukt Ibux (i litt store doser) da jeg har hatt vondt, da disse er betennelsesdempende og muskelavslappende. Nå bruker jeg ingen medisiner ettersom jeg er gravid, men har heller ikke trengt noe. Leddgikten har ligget "brakk" under hele svangerskapet, noe som vistnok er ganske vanlig.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #5 Skrevet 1. september 2009 Det var jeg som svarte over her, mine MR prøver viste også at det var symmetrisk og har sliti med leddverk i nesten 10år. Må innrømme at jeg blei litt bekymra her nå for om jeg kan ha både gikt og stoffskiftesykdom, men føler selv at leddene er bedre etter at jeg fikk stoffskiftemedisin, men tiden vil vise... Det er jammen ikke lett å si hva som kan hjelpe da siden du har alt prøvd tre typer medisin, husker jeg også fikk voltaren for noen år siden og det hadde ingen effekt på meg heller. Vet at det finnes noen utvida prøver man kan ta av stoffskiftet, men det er kanskje ikke noe vits siden legen er så sikker? Vet at det kan ta mange år å få diagnosen gikt, og kanskje like mange år før man finner rett medisin, håper du får noe som fungerer snart i hvertfall, tungt å gå å verke så lenge
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #6 Skrevet 1. september 2009 Ja, takk synd det egentlig skal ta så mange år å få de rette medisinene... Nå er det kjemepeslitsomt. Er sykmeldt for tiden, da legen mener jeg ikke skal belaste bena heller.... Får vel bare ta tiden til hjelp da;) Lykke til til deg selv og;)
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #7 Skrevet 1. september 2009 Hmmm... jeg har psoriasis i hodebunn da... vet ikke om det har noe med det andre å gjøre... kanskje?? Det slitsomme er betennelsene, hovne, røde, vonde ledd, tretthet, stivheten om morgenen, hodepine, svetting, kramper, tørre øyne, masse knuter i underhuden etc etc... Senebetennelser i høyre arm har jeg nesten "hele tiden"...:/ Men, nå er det gått over til begge føtter, begge knær m.m. Forstår du ikke vil gå på så sterke medisiner om du ønsker å bli gravid. Nå er jeg ferdig med mine barn da ( har 5 nydelige ), så jeg kan gjerne prøve hva som helst, så lenge jeg blir kvitt disse smertene bare De siste månedene (før jeg fikk disse tablettene av legen) har jeg tatt 3 ibux og 2 paracet (som legevakten anbefalte), men...hjelper ikke det heller...( Føler meg som en 65 åring - er jo bare i midten av 30 åra enda... så synes dette er trist... Men,. får jeg noe som hjelper, så hadde det selvfølgelig vært kjekt da ) Men, ja, jeg har og vært ganske så fin under mine svangersvak ) Kanskje har det noe med mat å gjøre og da? phuu.... sliten av å tenke og...:// Lykke til videre )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå