Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #1 Skrevet 1. september 2009 ... dere som vet noe om det.. Er det meg eller arbeidsgiver som skal sende dette til NAV?? (Altså sykmeldingen??)
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #2 Skrevet 1. september 2009 Arbeidsgiver skal sende lønns og trekkoppgave til NAV, og de MÅ arbeidsgiver gjøre for at du skal få utbetalt sykepenger. Regner med at det er du selv som henter sykemeldingen din hos lege, så når du har vært sykemeldt i over 16dager skal du levere sykemeldingen din til NAV, det står på hvilken del du skal levere til den som utbetaler penger.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #3 Skrevet 1. september 2009 Ok, Tusen takk Så det stod det øverst i hjørnet, ble bare litt usikker om hva arbeidsgiveren måtte gjøre.. Håper han husker å sende det han skal da (ganske så distre sjef jeg har...) (Men..likevel.. jeg hadde først 4 dagers sykmelding den ene uken, fikk en ny 4 dagers nå, men regner med å få i allefall en uke eller to till. kanskje mer og...Hva gjør jeg da? Sender alle på samme tid??) Thank you:))
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #4 Skrevet 1. september 2009 Du skal levere sykemeldingen til din arbeidsgiver for de første 16dagene, hvis arbeidsgiver har sykemeldingen din etter 16dager fordi du har fått sykemelding litt og litt framover i tid så tenker jeg han sender den til NAV selv, for å slippe å betale mer Når du får nye sykemld etter 16dager går du selv til NAV med de. Du burde spørre arbeidsgiver om han har sendt lønns og trekkoppgave til NAV etter 16dager, for det er så kjedelig hvis han glemmer det og du må vente unødvendig lenge på pengene dine! Hvis du har flere sykemld etter 16dager så leverer du alle NAV skal utbetale for, men greit å lever de til NAV med en gang du får de av legen.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #5 Skrevet 1. september 2009 hmmm.. interessant... jeg har vært sykmeldt i 8 dager, (2 sykmeldinger), og han ga de til meg, fordi jeg selv måtte sende de til nav??? Hva gjør jeg nå da?? Er megaglad for at andre enn meg kan dette ) Tusen takk;)) Klem:)
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #6 Skrevet 1. september 2009 Hvem er han, sjefen din? Var det han som ga deg sykemeldingen for at du skulle gi til til NAV etter 8dager? Arbeidsgiver skal betale for de første 16kalenderdagene uansett, men hvis du har vært sykemeldt i 8arbeidsdager, men 16kalenderdager så skal NAV ha sykemld.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #7 Skrevet 1. september 2009 Jepp, sjefen ja. Han ga meg sykmeldingen tilbake til meg (fra første dag), og sa at de må jeg sende det til nav.... ( har nå vært sykmeldt i 8 dager bare..) Jeg har aldri vært sykmeldt før, vet ingenting om dette... Så det er arbeidsgiver som skal betale for de første 16 dagene?? Hjelper jo ikke da at jeg sender inn til nav etter 8 dager lissom?? Herregud, for en rørete sjef jeg har...;(
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #8 Skrevet 1. september 2009 Som sjef burde han absolutt vite dette, men ja, det er han som skal betale for de første 16dagene, utover det tar NAV resten forutsatt at han sender lønns og trekkoppgave, noe en arbeidsgiver også skal vite:) Hvis du levere den til NAV vil du bare få beskjed om å levere den tilbake til arbeidsgiver:)
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #9 Skrevet 1. september 2009 OK;) Tusen takk for informasjon;)) :0) Stor klem til deg (da jeg som sagt har en meget distre sjef...:// skulle nesten ikke vært sjef om han ikke visste dette mener jeg da... Jeg er jo ikke første mann som er sykmeldt i bedriften lissom...://
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #10 Skrevet 1. september 2009 hehe, nei dette burde han vite, med mindre han har spesialavtale med NAV om at de betaler fra dag1, men det har jeg aldri hørt om noen som har:) Nei han må nok ut med penger noen dager til, men det er jo lov å prøve seg for han å slippe da Lykke til med din distre sjef og god bedring!
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #11 Skrevet 1. september 2009 hehe;)) Han har nok ingen spesialavtale..) Er nok bare en smule distre som vanlig Og kanskje han prøver seg litt i disse finanskristider ja;)) Takker deg masse for god informasjon!!
Anonym bruker Skrevet 2. september 2009 #12 Skrevet 2. september 2009 Det er vel slik at når sykemeldingen er pga svangerskap skal nav betale fra dag 1. ? Men ab.giver må selv søke om å få dekkes også de 16 første dagene. Ingen arbeidsgivere skal ha noe kostnad med sykepenger som er relatert til svangerskap.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2009 #13 Skrevet 2. september 2009 Arbeidsgiver skal sende inn skjema med lønnsopplysninger, men hvis du er bekymret for at det blir gjort kan du be om at du får det slik at du kan levere det selv. Sykmeldingene skal du levere selv til den som skal betale sykepengene. Det vil som regel si arbeidsgiver de første 16 dagene (regnet i kalenderdager fra første fravær selv om du har vært innom på jobb i løpet av de 16 dagene) og deretter NAV. For å ha rett til sykepenger må du ha vært i jobb i 4 uker. Skyldes fraværet graviditet eller tilstander som er avklart med arbeidsgiver, kan arbeidsgiver få refundert penger fra NAV for arbeidsgiverperioden, men det må det søkes om. Sykmeldingen har tre ark. Et til deg, et til arbeidsgiver og et til NAV. Det er dit ansvar å sende inn/levere disse umidelbart etter at du får dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå