Honningmelon Skrevet 1. september 2009 #1 Skrevet 1. september 2009 Jenta mi på 2 år og 9 mnd sluttet med bleier for èn mnd siden. Og siden da så har det gått litt opp og ned. Hun er ganske flink hjemme når vi følger henne opp of tar henne på do med jevne mellomrom. I bhg er det stort sett ett uhell pr. dag (går i bhg tre dager i uka). Og jeg har fått antydninger om at jenta mi ikke er klar for bleieslutt ettersom hun har uhell hver gang i bhg og må følges opp ang å gå på do. Har hatt et par innlegg ang. dette her inne, og da har dette blitt antydet. Men, skal jeg da liksom tvinge på jenta mi bleier igjen, som absolutt ikke vil bruke bleier, og som er suuuupermotivert til å gå uten bleier? Kunne sikkert klare å overtale henne til det etter mye om og men, men er det riktig? Det har ikke falt meg inn å starte med bleier på fulltid igjen før jeg fikk svar her inne. Så, jeg begynner egentlig å tvile litt på meg selv. Jeg trodde dette med at de har uhell en stund ofte hører med til det å slutte med bleier? Eller er jeg helt på jordet nå?
Himmel og hav Skrevet 1. september 2009 #2 Skrevet 1. september 2009 I og med at hun må følges til do, og kanskje ikke har sett helt sammenhengen mellom tissetrengt og do, så er hun kanskje ikke helt klar enda. For da er hun jo bare tørr i situasjoner hvor det er dere som holder henne tørr, hvis du skjønner hva jeg mener. Mine hadde sporadiske uhell etter bleieslutt ( kanskje ett i uka), men ikke hver dag, og de sa fra selv når de måtte på do da vi ble enige om å legge vekk bleia. Den erfaringen jeg har fra barnehagen er at det er mange barn som er tørre hjemme, som ikke er det i barnehagen for der er det litt mer "risikabelt" å gå på do. Om du kjenner at du må tisse, men du leker så moro, eller det endelig var din tur til å huske, så blir det å gå på do rakst nedprioritert. Personalet kan jo heller ikke ha øynene på henne hele tida. Det vi gjorde var å ta på bleie ( selvfølgelig i samarbeid med foreldrene) i enkelte situasjoner, som utelek, tur ol. Da het det "turbleie" eller "utebleie", og vi tok de av igjen når vi kom inn, og doen var i umiddelbar nærhet. Jeg kan ikke huske noen barn som protesterte noe videre på det, for det å stadig ha uhell oppleves jo heller ikke som noe særlig ålreit for ungene. ( de må inn, kle av alt, vaskes, skifte osv og det tar lang tid når man helst vil sykle;-) ) Lykke til videre, det ordner seg nok.
Honningmelon Skrevet 1. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 1. september 2009 Hun sier også i fra. Så det er ikke sånn at hun aldri sier i fra, men hun må følges opp. Kan ikke gi henne alt ansvar med å komme seg på do selv. Hun har heller ikke uhell hver dag, men hver gang hun er i bhg. Men, dette med å slutte med bleier kan jo også være en prosess. Snakket med min bestemor, og både faren min og onkelen min var uten bleier før de var 2 år, og hun sa det var en prossess med å få de tørre da. De var ikke tørre på dagen, men dogåingen måtte trenes på. Hun sa det var vanlig å gjøre det slik før i tiden. Og det jeg egentlig lurer veldig på, er om det virkelig er riktig å sette på ungen bleier igjen fordi hun tisser på seg innimellom? Tror vi kommer til å få en kamp med en meget skuffet liten jente i tilfellet.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 2. september 2009 #4 Skrevet 2. september 2009 Kjenner dette er meget vanskelig selv! Gutten min er 3.5år. Han sier ifra når han skal tisse, men bæsjingen er verre. Jeg syns ikke jeg skal ta på han bleie igjen - han vil. Men, han er såpass gammel til at han burde bli renslig. Det fungerte med klistremerker i en uke, men så dabbet det av igjen. Nå er jeg litt i villrede med hva jeg skal gjøre. Det jeg har funnet ut nå er å prøve en kjøpe en eller annen boks, la han pynte den slik han vil, for så å legge noe godt oppi der. Hver gang han bæsjer på do skal han få en ting. Og fortsette å følge klistremerkene også tror jeg. I tillegg sier han: Jeg har vondt i magen. Om dette kommer av at han prøver å holde igjen bæsjen aner jeg ikke. Men, jeg skal bestille time til HS imrg for å få tatt en liten prat. Vi har forøvrig holdt på i litt over en mnd. Tissingen går utmerket! Sier fra. Har innimellom sagt: Mamma, jeg tisser! Og da sier jeg: Neinei, vent - vi løper på do. Da har det kanskje kommet en dråpe eller to i trusa, men så tisser han resten i do. Lykke til! Håper barna våre er tørre til vinteren. Tenk så deilig det hadde vært. Å være (80%) trygg iallefall, på at man ikke må skifte alt fra undertøy til parkdress.. Jeg sa forøvrig til samboeren min at det dummeste vi gjør er å ta på han bleie igjen. Han VIL jo ha på bleie, han føler seg sikkert tryggere med den..? Men, jeg vet liksom ikke hvor lenge han skal få ha den bleien. Men, han er mye villigere til å gå uten bleie nå enn tidl - så det er jo også i riktig retning. Såklart - når vi er på tur (som i lengre bilturer, lengre turer i skog ++ så får han bleie, men ikke en tur til butikken f.eks...) Håper HS har noe fornuftig å komme med. Kanskje bestile time til lege når det gjelder dette med at han sier han har vondt i magen. Men, jeg vet dette begynte med da JEG sa at jeg hadde vondt i magen... =) Jeg er kvalm og har stikninger og slike ting pga sv.skapet så er litt usikker på om det er derfor han sier det også.. Ikke lett! Ta deg evnt en ordentlig prat med bhg-personalet. (Om du ikke har gjort det? Ped.leder eller lign. Kanskje oppfølgingen bør bli bedre eller noe? ) Igjen;: Lykke til! PS: Har du forresten prøvd disse Pottytraining bleiene? Prøvde på D for ca ett år siden, men det funket ikke da. Nå som det bare er bæsjingen vet jeg ikke om det er no vits i å kjøpe det heller, hmm..
Stratos med 3 barn Skrevet 2. september 2009 #5 Skrevet 2. september 2009 Prøv å motiver henne litt igjen. Vi har måttet gjøre det her hjemme pga uhell hver dag som skyldes at han er for opptatt med lek og derfor ikke gir beskjed at han må på do. Vi samler klistremerker i 5 dager også får han en premie Funker som bare der her. Utover det sier de i vår bhg at det er helt normalt at det tar mye lengre tid å være tørre i bhg fordi det skjer så mye og at dette er helt normalt. Bare ikke å gi opp sier de der....
Elle melle deg fortelle Skrevet 2. september 2009 #6 Skrevet 2. september 2009 Jeg er helt i mot å ta på bleie igjen nå når dere har kommet så langt og særlig siden hun er motivert. Det er et av de klareste tegnene på at hun er klar og det er veldig viktig å følge opp det. Noen slutter med en gang de får av bleie og har kun noen få uhell utover det, eller ingen i hele tatt. Mange må faktisk slutte på denne måten her og kan bruke lang tid på å bli tørre i alle situasjoner. Dattera mi sluttet med bleie to uker før hun ble to år. Det var en god del uhell, hun sa fra i det hun tisset og det var vi som holdt henne tørr ved å følge på do samtidig som hun fikk erfaring med dette på egenhånd. Hun brukte to uker på å skjønne dette helt og etter det har hun ikke hatt uhell. Den viktigste grunnen til at vi begynte å ta av bleie var nettopp hennes iver til å ville gå uten, og stoltheten over å fortelle at jeg går uten bleie. Noen i familien mente det var for tidlig siden hun hadde uhell og ikke sa fra i tide, at det ble for mye mas med at vi spurte om hun måtte på do. De har imidlertid beklaget seg i ettertid;-) Med frøkna her gikk det forholdsvis fort. Jeg jobber på småbarnsavdeling og er vant til mye bleieslutting gjennom tiden. Flere ganger har det vært barn som har holdt på i måneder før de kan kalles helt tørre. Og ett uhell om dagen i barnehagen er da ikke så veldig mye. Som noen nevnte er det en helt annen arena i barnehagen og mye som spiller inn på at uhellene kommer her. Jeg har svart deg nesten hver gang tror jeg, og jeg mener fortsatt at bleia IKKE skal på igjen. Uhell er ikke ensbetydende med ikke klar. Fortsatt lykke til:-)
Honningmelon Skrevet 2. september 2009 Forfatter #7 Skrevet 2. september 2009 Tusen takk for svar alle Jeg må si jeg blir frustrert og i tvil når jeg får høre at hun ikke er klar og bør vente med bleieslutt fordi hun fortsatt har uhell og til tider må følges opp ang. å gå på do. Hun er jo så motivert og er sååå stolt hver gang trusa er tørr når hun er på do. Det må jo bli helt feil å ta på ungen bleie igjen da. Og som jeg svarte lenger opp her, så er dette i følge min bestemor helt normalt. At det er en grunn for at det heter doTRENING. Ikke alle er tørre med en gang de får av bleia. Snakket med bhg ettersom jeg vet mange av de som er like gamle som min jente har sluttet med bleier nå, og de sa at noen av dem nesten ikke hadde uhell, andre var sånn som mi jente og noen brukte fortsatt bleie. Men, de syns jenta mi klarer seg bra og at hun er flink. Vålerenga, vi får satse på de er ordentlig tørre til vinteren, ja I allefall 80% som du sier. Bæsjinga går bra her da, så den er i boks virker det som. Elle melle, ja du har svart meg flere ganger har jeg sett Og jeg er enig med deg. Jeg mener også at bleia ikke skal på igjen. Jeg mener hun er klar. Hun er veldig motivert, og hun har evnen til å holde seg og sier også i fra, bare ikke hele tiden. Hun var flink en stund, men så dabbet det av, og jeg tror det kommer av at hun syns det har blitt litt kjedelig. Det er ikke så spennende lenger.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 2. september 2009 #8 Skrevet 2. september 2009 Vel, jeg er helt enig med deg. Det er en grunn for at det heter doTRENING. Jeg tenker bare på meg selv når jeg øver på noe nytt, f.eks spille gitar da. Jeg spiller mye feil i begynnelsen, fordi jeg ikke er vant til å flytte fingrene fra et sted til et annet så fort. Etter en lang tid med øving gjør jeg fremdeles feil innimellom, men sjeldnere.. Slik er det nok med absolutt alt som må læres, i begynnelsen er man ikke særlig flink, men etterhvert så går det nok bedre. Noen lærer fort, mens andre lar vente på seg. Fortsett å tren, øvelse gjør mester:)
Honningmelon Skrevet 2. september 2009 Forfatter #9 Skrevet 2. september 2009 Takk for svar, Darknight Noen klarer en ny ting med en gang mens andre bruker lenger tid. Det viktigste bør vel være at man er motivert. Da kommer det etter hvert, enten det gjelder bleieslutt eller gitarspilling
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå