Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei !

Har de siste par dagene hatt "svie" i halsen - tenkte først at det var begynnende forkjølelse og proppet i meg C vitaminer.

I dag har jeg lurt på om det kan være halsbrann.

Merker man tydelig forskjellen på halsbrann vs slik sår hals man får ved forkjølelse ?

Og hva er forskjellene ??

..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm.. når jeg leste dette så tenkte jeg at, "Dette kan jeg svare på!" Har slitt med halsbrann i 8 mnd nå, men jeg er neimen ikke sikker på hvordan jeg skal forklare hvordan det skal kjennes ut.

Det er vondt, noen ganger fra brystbeinet og opp mot halsen, og andre ganger mest vondt i selve halsen. Er liksom ikke konstant smerte, men kommer og går. Mest når jeg ligger, eller bøyer meg ned, eller har spist noe sterkt. Eller når jeg løfter noe, eller noen ganger bare helt tilfeldig. Kjenner liksom bare at det er halsbrann. En god beskrivelse er vel kanskje at det faktisk kjennes ut som om det brenner.. starter ved magen og som en bølge opp i halsen. Sår hals er vel kanskje mer konstant og halsbrann kommer og går?

Men så er det sikkert individuelle forskjeller på dette også. :)

Skrevet

Halsbrann er jo et ord som beskriver ganske korrekt, men når det kommer hos meg så stråler det ofte smerter opp mot ørene/tinningene samtidig. Og jeg kjenner det hele veien fra magesekken og opp.

Du kan jo ev. kjøpe en liten pakke Gaviscon og prøve det. Funker 1-3 tabletter så er det et godt tegn på at det er halsbrann. Helt ufarlig.

Skrevet

Og jeg gulper også mye når det står på... Ja, kjøp gaviscon. Du får det flytende på flaske også. Smaker helt forferdelig, men merkelig nok blir man vant til smaken. Og har jo i grunn ikke så mye valg heller.

Skrevet

syns nesten det kjennes ut som en skikkelig tyrkershot har satt seg fast i halsen å ned i brystet, gjerne med endel gulping/små rap på kjøpet, og da brenner det litt ekstra, akkurat som man liksom sprer denne shotn`n litt mer hehe

Skrevet

Svarer som resten her, i tilleg vil jeg vel påstå at det føles helt annerledes enn sår hals!! Man kjenner liksom at det har med fordøyelse å gjøre.. Ofte litt sure oppstøt, gulpefølelse, og akkurat som det kommer magesyre oppover i systemet.. (og det er vel kanskje omtrent det som skjer også...)

Jeg har best effekt av å tenke nøye gjennom hva jeg spiser, og ikke minst: når jeg spiser det! Kan ikke spise stort etter kl 18-19 om kvelden, og bør ikke spise mye av gangen! Hvetebakst er helt uaktuelt, ketchup auau, og en del annet;-) Men dette er litt individuelt!

Ellers funker Nyco og Titralac tabletter, som faktisk smaker helt ok, og har grei konsistens! Love hearts kan også dempe litt i "farten".

Ligg mest på venstre side om natten, det er noe med magesekk og spiserør...

Skrevet

Henger meg på de andre her når de beskriver halsbrann som sviende følelse, som du ganske greit kan kjenne fra magesekken og oppover i halsen. Vil bare, ut i fra egen erfaring, komme med tips om Link kontra Gaviscon. Link smaker MYE bedre, jeg ble kvalm og brakk meg av Gaviscon og syntes ikke den fungerte noe særlig. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...