flypapir Skrevet 1. september 2009 #1 Skrevet 1. september 2009 Vi har i dag vært og hentet vår første kattunge. Vi er begge oppvokst med katt, men dette er altså første gangen vi har ansvar for en.... Katten er 12 uker gammel og virker i grunn ganske rolig. Er vandt til å bli håndtert av små barn osv. Men det har altså dukket opp noen spørsmål i løpet av kvelden... - Bør vi stenge den inne på et rom (vaskerommet) på badet? Kan vel fort bli litt stort og skummelt(?) for den dersom den skal herje rundt i hele huset på natta? Tenker da å sette inn mat og en seng. - Hvordan gjør vi det med do-gåingen?? Vi har vist den katte-doen, men aner jo ikke om den forstår at det er DER tingene skal skje? - Den har enda ikke spist noe, bare drukket vann... Bør vi kjøpe inn annen type eller venner den seg til maten (tørrfor fra dyrebutikk)?? Hvor lang tid kan det gå før de spiser?? ...og der falt den lille pusen, som for øyeblikket tar helt av, ned fra toppen av trappa gjennom ett trinn...:S
Zitro Skrevet 1. september 2009 #2 Skrevet 1. september 2009 Au da... gikk det bra med pus? ang renslighet... var den renslig(kasse-vant) når dere hentet den? Isåfall skjønner den den nok, men noen uhell må dere nok regne med. Og jeg hadde ikke stengt den inne for natta. La den heller få utforske huset litt på egnehånd når det blir stille og rolig, så finner den seg en plass den trives på. Og mat regner jeg med den spiser når den blir sulten.. mye inntrykk for en liten kropp vettu :-)
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 1. september 2009 #3 Skrevet 1. september 2009 Den er nok vant til kasse fra før,men som hun over sier så kan det bli noen uhell i begynnelsen. Hvilket for er den vant med,kan være lurt å fortsette med det,evt blande inn litt og litt av det dere vil bruke.Men den vil nok spise etterhvert. Ville ikke låst den inne,det må jo bli ganske ensomt for pusen,på en helt ny plass.. Hvordan virker pusen etter fallet?Det gikk nok bra,for de tåler en trøkk:-)
flypapir Skrevet 1. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 1. september 2009 Ja, gikk greit virker det som. Hun landet rett på en tygg og god matte.... Hun vi fikk katten av sa at den var renslig, men etter at den kom hit har vi sett bittesmå flekker av vått. Kan det være slik at hun katter også markerer reviret sitt?? Får uansett håpe at hun finner doen når hun må ordentlig på do. Synes det høres skummelt ut å ha den ute på natta. Nå er den helt bananas og hopper opp på alt av bord, benker osv. Men det roer seg vel muligens utover natta?? Uvant dette, men går seg nok til etterhvert. Nå håper jeg bare at datteren vår venner seg til den, for hun er foreløpig livredd...
flypapir Skrevet 1. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 1. september 2009 Jeg prøvde å spørre hvilket for hun hadde gitt, men fikk aldri noe klart svar. Hun sa at den aldri har reagert på ny mat tidligere og at det sikkert var bra med den vi hadde kjøpt... Den virker helt fin etter fallet. Er hvertfall full rulle.... Håper også den har lært at man ikke leker med halen sin på øverste trappetrinn..
Zitro Skrevet 1. september 2009 #6 Skrevet 1. september 2009 Tro meg, den kommer til å gå totalt bananas i mange uker fremover. Å ha kattunge er mer jobb en 10 unger :-) Heldigvis varer det ikke så lenge da... :-)
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 1. september 2009 #7 Skrevet 1. september 2009 Vi hentet vår pus på lørdag ;O) OG ja det har blitt par uhell både med tissing og bæsjing, mest med bæsjing da. Vi fant ut at den gikk på potta (barnepotta), flaks at den stod framme. Så litt utpå dagen begynte den å bruke kattekassen sin, så nå veksler den, men vi har tatt bort potta nå så den bare skal bruke kattekassa. Men det er praktisk med potte også, var på besøk hos min mor på søndag og hadde med katten og dens potte hehe... Praktisk var det for da gikk den på potten sin. Vi kjøpte tørr for på dyrebutikken, den posen som er lilla og er beregnet på kattunger. Den spiser det, også har den fått bløt for 1 t skje om dagen. Når det gjelder første dagen, så spiste den ikke på 5 timer, den undersøkte først huset, så drakk og spiste den. Så kom tissingen hehe... Lurer på hvor lenge de har slike uhell?
flypapir Skrevet 1. september 2009 Forfatter #8 Skrevet 1. september 2009 Hehe, da er det vel bare å stålsette seg da... VET jo at kattunger er slik, men blir litt sjokka av alle stuntene!
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 1. september 2009 #9 Skrevet 1. september 2009 Nei ikke lås den inne, jeg lukket bare vårt soverom og gutta sitt, så den bare var på stua og så hadde vi døra til badet åpen så den kunne få gå på do.
Zitro Skrevet 1. september 2009 #10 Skrevet 1. september 2009 Husker jeg plukka ned mine 2 kattunger fra toppen av stuegardine 1000 ganger før dem gav seg... he, he... men søte var dem da. Nå er dem 2 bedagelige 8 år gamle frøkner som ikke bedriver slike stunt lenger :-)
flypapir Skrevet 1. september 2009 Forfatter #11 Skrevet 1. september 2009 Uff, og jeg som trodde alt var greit når de var renslige... Jaja Du har hvertfall en smart pus som bruker potta må jeg si! Jeg gleder meg til vi kan sende den ut for do-gåing. Det er jo utrolig praktisk! Jeg har også kjøpt den maten beregnet for kattunger. Får satse på at uan kaster seg over det etterhvert som hun blir sulten.
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 1. september 2009 #12 Skrevet 1. september 2009 Jepp, bare ha det framme, vann og tørrfor så spiser den nok snart ;O)
Gjest Skrevet 1. september 2009 #13 Skrevet 1. september 2009 Vi har 2 kattunger,det er pusefrøkna vår sine unger.De ble født 14 april,så de har rukket å bli 20 uker gamle,eller 4 1/2 mnd gamle da! Det er flere uker siden jeg begynte å slippe dem ut,har kasse inne (3 stk faktisk),og selv om de er ute i flere timer om ganger (de er ikke ute om natta) så er det likevel rett på kassa! De må jo gå på do ute også vel,når de er ute i flere timer om gangen! Skjønner ikke når de har tenkt å gå på do bare ute! Jeg husker at moren også var slik da hun var like gammel,men klarer ikke huske når hun kuttet ut kassa! Nå går hun på kassa BARE når hun virkelig MÅ,f.eks vis vi ikke er hjemme og hun er inne! Hun er 2 år nøyaktig,men har holdt på sånn hele sin voksne alder ihvertfall! Moren var så perfekt når det gjelder dogåing da hun var liten,gikk ikke på do andre steder enn på kassa fra første stund! Men disse 2 kattene er det verre med,de går stadigvekk på do i kjelleren under trappa,grrrr! Men kan vel være pga rotet der kansje..Jeg greier bare ikke rydde opp i rotet der! Det er bla flere kasser med klær og ellers annet rot.. Må bare fu ut fingeren og få ryddet vekk rotet der og ha det inn i et kott..:s Så kansje det er slutt på dogåingen der..Håper jeg! For er rimelig lei nå ja!
Gjest Skrevet 1. september 2009 #14 Skrevet 1. september 2009 Små puser kan fort bli redde når de får for stor, ukjent plass rundt seg. Så jeg ville faktisk hatt pus på badet om natta med mat, vann & do. Da vet du i tilegg hvor pus er om morgenen, så den ikke gjemmer seg vekk. Og pusen spiser nok maten sin etterhvert, når den får roet seg ned. Den er nok mest nyskjerrig nå på sine nye omgivelser, så mat er vel ikke så intr ) Den skjønner nok at doen er doen, ligger vel i innstinktet at den skal grave ned bæsj & tiss. Så lenge den ikke har noe annet å grave i så bruker den nok doen sin. Pass på stueplanter, litt jord er den perfekte plass for små å gjøre fra seg (snakker av erfaring der ja! hehe) Du bør ikke slippe pus ut før den er 6 mnd'er og kastrert/sterilisert. De har ikke retningssans før ca 6 mnd'ers alder.
Gjest Skrevet 1. september 2009 #15 Skrevet 1. september 2009 http://www.dyrewebben.no/faktasidene/katt/nykatt/index.htm Her var noen tips )
Knotten & lille persille Skrevet 2. september 2009 #16 Skrevet 2. september 2009 Er enig i det pusetøsa skriver, vår lille hadde fast soveplass på vaskerommet til han ble noen mnd. Problemet vi hadde var at han ikke eide retningssans som beskrevet over her. Men lille pusen ville jo ut, så løsningen ble halsbånd med tlf nr. Vi måtte rundt i nabolaget hver kveld i et par mnd for å hente han. Festlige greier, folk ringte hver eneste kveld for å si ifra at de hadde pusen vår:) Han ble bedre da han passerte 6 mnd og vi kastrerte han. Nå er han ute om natten og inne om dagen, en skikkelig latsabb som elsker å ligge i sofaen og sløve. Ang for så spiser de når de har roet seg ned og blitt kjent. Tok et par dager før vår fant seg til rette. Doen skjønte han heldigvis poenget med fra starten så der har jeg ingen tips:) Lykke til med nytt familiemedlem, de er nå skjønne disse små.
flypapir Skrevet 2. september 2009 Forfatter #17 Skrevet 2. september 2009 Takk for mange fine svar! Lille pusen fikk "vandre fritt" i natt og det har gått helt utmerket. Vi har ikke hørt en lyd fra den hele natta (eller ellers forøvrig), så det virker som om den syntes det var helt greit. Om og evt hvor den har gjort ifra seg gjenstår å se, men den har hvertfall begynt å spise! Men....nå er det et problem som viser seg å være større enn jeg trodde det kom til å være. Jeg er altså redd for dyr, for de aller fleste dyr bortsett fra katter. Dette har jeg klart å overføre til jenta mi på 3,5år, bare at hun er redd katter i tillegg. Jeg hadde nok forventet at det skulle gå relativt greit å få en liten baby katt i hus, de er jo små, uskyldige og morsomme.... Men, det går ikke så smertefritt. Jenta er nemlig LIVREDD katten, og hun insisterer på å bli bært rundt. Skal jeg gjøre noe/hente noe må jeg ha kontroll på katten slik at den ikke er i nærheten av henne. Jeg vet hvordan det er å være redd for dyr og får så vondt av henne... Hun vil så gjerne være snill og god mot den, men så sitter frykten langt inne. Så da lurer jeg på om noen har noen gode tips? Hvordan kan jeg venne henne til denne lille pusekatten? Skjønner at dette kommer til å ta lenger tid enn jeg først trodde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå