Gå til innhold

+4 ketoner i urinene.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk dette utslaget hos jordmor idag. Har søkt litt på nettet og får opp at dette har endel med svangerskaps kvalme og oppkast. altså at man ikke får i seg nok mat og drikke.

Men jeg spiser og spiser og spiser. eller jeg spiser i hvertfall hver 2. time. Fikk påvist sv-diabets, og har lagt om kosten. forrige gang jeg var på kontroll på sykehuset sa de at jeg har hatt så bra målinger og at hvis jeg holdt meg til kosten jeg har lagt opp til så trengte jeg ikke komme tilbake til kontroll.

Men nå i det siste har blodsukker økt, har holdt meg til kostholdet jeg har lagt opp, og ikke spist noe ekstra sukker. men har målinger på 10 etter en sunn og bra frokost.

Har dette noe sammenheng? Burde jeg ringe sykehuset. jordmor virket ikke helt sikker noe synes jeg. Noen som kan hjelpe meg, kansje har hatt dette selv...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann,

Jeg har ikke god nok kompetanse på dette selv, men dette er typiske ting som jeg hadde tatt opp med min fastlege.

Dette ligger jo LANGT utenfor kompetanseområdet til jordmor, så det er ikke så rart at hun ikke var til så god hjelp i denne sammenhengen.

Om jeg hadde vært deg, hadde jeg bestilt en time hos fastlegen så snart som mulig.

Lykke til :-)

Skrevet

heisann!

det er helt normalt som du sier å få ketoner i urinen ved oppkast ol.. Jeg har selv diabetes, og er alltid obs på ketoner i urinen. Når man bruker insulin, kan ketoner i urinen være et tegn på begynnende syreforgiftning, dvs. at kroppen klarer ikke nyttegjøre seg av "energien" man har spist, grunnet for lite insulin, og kroppen begynner tære på fettreservene i stede, kroppen blir da "sur".. Det er ikke bra for baby`n!

Ettersom du ikke bruker insulin og er "kostregulert" vil jeg tro at du ikke kan få syreforgiftning, men jeg kan ikke mye om dette. Synes allikevel at 10 i blodsukker er høyt, dersom det er 2 timer etter du har målt? Man skal helst ligge under 7 etter måltid.. 4 + er mye i ketoner da!

Hadde jeg vært deg ville jeg ringt fastlegen din i morgen, også får du svar! Evt sykehuset hvis du blir fulgt opp av en diabetessykepleier..

Dårlig av jordmor å ikke sjekke opp for deg synes jeg!

Lykke til!

Skrevet

Hadde oppfølging på Ullevål, men ettersom målingene mine var så bra, så trengte jeg ikke å komme tilbake.. Men nå har jo ikke målingene mine vært så bra de siste dagene heller. Da blir det å ringe opp til ullevål i morgen for og høre hva de sier. Føler at pulsen/hjertet har gått noen slag fortere idag, pusten fortere og små klam og svett. vet ikke om det har noe sammenheng...?

Ja synes jordmor skulle ha ringt sykehuset, hun pleier som regel og gjøre det, hvis hun er usikker på noe.

Takk for svar..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...