Gå til innhold

Hvordan er det med arvingen av rhesusfaktoren?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er ganske tilfeldig..

Mamma er rhesus minus og har fått to jenter som er pluss, og en gutt og en jente som er minus.

Jeg er da også minus og jeg har fått en jente og to gutter som er pluss, mens yngtejenta har arvet min minus.

Skrevet

Men hvis begge foreldre er negative, kan de da få ett barn som er positivt?

Eller hvis begge er positive, kan de få ett barn som er negativt??

HI

Skrevet

Hmm... las innlegget der begge foreldrene var negative, mens barnet positivt... trodde ikke det var mulig jeg da...

Er far HELT sikker på at han er negativ??

Må innrømme at jeg ble litt nysgjerring nå på om det faktisk går an...

Skrevet

Helt vanlig arvgang!

En rhesus negativ person har genparet (rr) og gir da alltid en ® til sitt barn. Dersom begge foreldre er rhesus negative (rr), vil begge gi ® til sitt barn, og barnet får da genparet (rr) som er rhesus negativt.

En rhesus positiv person har enten genparet (Rr) eller (RR). En rhesus positiv person med (RR) gir alltid ® til sitt barn som da vil bli rhesus positivt uansett om barnet får ® eller ® fra den andre forelderen.

En rhesus positiv person med (Rr) vil kunne gi enten ® eller ® til sitt barn. Får barnet ® fra denne forelderen, vil genet fra den andre forelderen avgjøre om barnet blir rhesus positivt (Rr) eller rhesus negativt (rr).

Håper dette var forståelig!

Skrevet

Dersom begge foreldre er negative, får barnet Rh neg.

Dersom begge er positive, kan barnet bli Rh neg.

Skrevet

Så da er det mulig for to positive foreldre å fa et negativt barn, men umulig for to negative foreldre å få et positivt barn?

Skrevet

Men man får ikke vite om man er RR,rr eller Rr når man er gravid eller?? Bare at man er endten negativ eller positiv??

Man må vel spørre spesielt om man er RR,rr eller Rr???

Jeg lurer fordi far til mitt tantebarn er i tvil og vil ta DNA test.

HI

Skrevet

Jeg har aldri fått vite om jeg er RR, rr eller Rr. Bare at jeg er Rhesus negativ og siden mannen min er positiv måtte jeg ta ekstra blodprøver gjennom svangerskapet for å sjekke om jeg dannet antistoffer..

Vet ikke hva du får vite om du tar dna-test.

Skrevet

Det er helt riktig - dersom begge foreldrene er Rh neg., er barnet helt nødt til også å bli Rh neg.

Det er klart at dette gir grunnlag for å be om en DNA-test! Snakk med en lege eller de på sykehuset - eller kanskje også moren til barnet.

Skrevet

Dersom man er Rh neg., er man rr :-)

Dersom man er Rh positiv, er man enten Rr eller RR.

I dette tilfelle spiller det ingen rolle om man er Rr eller RR, i og med at begge foreldrene påstås å være Rh neg. (rr). Da må også barnet være rr.

Skrevet

Dersom mor er Rh neg., far er Rh neg., og barnet Rh positivt, KAN IKKE far være biologisk far til barnet...

Så det er derfor jeg sier at dette gir grunnlag for en DNA-test; for å utelukke farskapet.

Skrevet

Kristin 1974:

Han er i tvil om han kan være faren til barnet, så han får vel vite om han er det da ved en DNA test.. Sier jo seg selv det. Synes han kan ta en slik test siden begge foreldre påstår å være Rhesus Negativ, mens barnet demmers er Rhesus Positiv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...