Gå til innhold

Svineinfluensa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en stesønn som vi har annen hver helg, og nå har mora hans fått pavist svineinfluensa. Han skal egentlig komme til oss på torsdag å bøi til over helga, men dette ønsker ikke jeg pga smittefaren. Jeg har kun 7 dager til termin så utrolig kjedelig hvis det skulle bli noen sykdom her i huset..... Han har ingen symptomer på svineinfluensa men tenker at det greit å være ekstra forsiktig så nærme termin eller???? Synes dere jeg er urimelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde gjort det samme som deg!! Er bare rett og rimelig det,hadde jeg vært mora hans,ville jeg aldri "sendt" han til dere med tanke på at du er gravid.

Skrevet

Huff, veldig vanskelig sak!

Jeg er selv ikke redd for influensaen, og vil langt heller bli smittet før fødsel, enn etter. Når det er sagt, har jeg fortsatt mange uker til termin, så det blir en litt annen sak.

Men hva gjør du hvis stesønnen din selv får influensa , for eksempel om tre mnd? Skal moren hans da også ta ansvaret?

Ikke for å være vanskelig, men du skjønner.....

Hva sier barnefar om saken?

Skrevet

Huff, nei.. Det er en stor risiko for at han har smitta i seg snart.. er nok best å prøve å finne andre alternativer for han.

Skrevet

Nei, nei, nei, det må du ikke gjøre. Ikke utsett deg for smitte "frivillig"! Det går jo bra for de fleste, men noen få blir veldig syke. Du er absolutt ikke urimelig! Det vil sikkert både mora og stesønnen din forstå.

Skrevet

Folkehelseinstituttet oppfordrer jo gravide til å unngå kontakt med personer en vet er smittet av svineinfluensa eller hvor risikoen er stor for at de er smittebærere. Stesønnen din vil helt klart falle inn under denne kategorien. Gravide er som kjent i risikogruppen som har økt sjanse for komplikasjoner ifm denne sykdommen.

Hvis du selv synes det er vanskelig å ta en slik avgjørelse, så ring fastlegen din og be om råd ift denne situasjonen. Da får du jo en helt tydelig medisinsk tilråding som sikkert er greiere å forholde seg objektivt til både for deg, barnefaren, stesønnen og hans mor.

Lykke til med forestående fødsel!

Skrevet

I tillegg til at vi er i risikogruppen er det ikke kjekt å ha influensa når en føder da... og så er det mulig at om mannen din blir smittet så får han ikke være med på fødsel med mindre du har det også). Siden dette er et spesielt tilfelle så er det best at han ikke kommer nå.

Skrevet

Stesønnen din er da helt klart smittebærer, noe som er uheldig for både deg og din mann. Du har en uke til termin, noe som betyr at du kan føde når som helst. Det er ikke bra for hverken deg, barnet, eller (om en skal dra det helt ut) personell og andre pasienter på føden om du bærer smitten med dit inn.

Som gravid er en i en risikogruppe. Når man blir syk som gravid blir en ofte lengre syk og sykdommen kan påvirke/gi komplikasjoner hos barnet. Dersom du blir syk etter barnet er født vil nok også barnet bli sykt og er mer utsatt for komplikasjoner.

Utsett samværshelgen med stesønnen din du..... men som anbefalt over kan du jo også høre med legen din, evt. smittevernkontor/smittevernlegen i kommunen du bor, dersom stesønnen din sin mor ikke er enig i beslutningen din.

Skrevet

Takk for mange svar, men tror jeg ringer fastlegen min i morra. Bare for å være helt sikker, og hvis det blir noe problem med mor til stesønn så har jeg legen å referer til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...