Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #1 Skrevet 1. september 2009 Jeg er gravid, er ikke så langt på vei enda.. 5uker. Og før jeg visste det, så søkte jeg på en haug med jobber. (Har en jobb idag, men ville videre) har ikke hørt noe fra noen før idag. Og skal på intervju. Bør jeg opplyse om at jeg er gravid? :s Er det dumt å ikke fortelle det? Noen som har vært i samme situasjon?
Gjest Skrevet 1. september 2009 #2 Skrevet 1. september 2009 Om du vil ha jobben så ikke si noe. Selv om man ikke har lov å "diskriminere" gravide så er nok sjansene dine mindre for å få jobben om du sier at du er gravid.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #3 Skrevet 1. september 2009 Garantert at du ikke får jobben om du forteller det.... Du har ikke noen opplysningsplikt og ikke har de lov til å spørre deg om det.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #4 Skrevet 1. september 2009 men er ikke det litt dumt om jeg kommer om 3mnd med voksende mage og er gravid da?
Gjest Skrevet 1. september 2009 #5 Skrevet 1. september 2009 Det er vel ikke naturlig å si noe når man bare er fem uker på vei uansett da, så jeg ville ikke sagt det med mindre det er en jobb med veldig lang opplæring (type 6 mnd +). Jeg valgte å si det da jeg søkte en jobb som gravid, men så visste jeg også at det var veldig vanskelig for arbeidsgiver å finne noen med de rette kvalifikasjonene (som jeg hadde) og derfor foretrakk jeg å spille med åpne kort (men jeg var da 5 mnd på vei og ikke 5 uker ha ha).
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #6 Skrevet 1. september 2009 Jeg ville ikke sagt det når du er så tidlig. Hadde du vært f.eks 12 uker ville jeg ha sagt det. Det er ingen som sier du må, men jeg tenker sånn at dersom du ikke sier det da, når skal du liksom si det. Jeg ville ikke blitt sett på som en luring eller "løgner" som jeg ville ha følt meg. Jeg er for ærlighet og åpenhet i et arbeidsforhold helt fra begynnelsen av. Men som sagt, du er bare 5 uker på vei og da ville jeg ikke sagt noe. Jeg fant det selv ikke ut før jeg var 7 uker, så det kunne fremdeles vært sjanser for at du ikke viste de selv enda! Lykke til
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #7 Skrevet 1. september 2009 Ikke hvis du er fem uker på vei, ingen bør få vite det da... Du bør jo egentlig ikke vite det selv engng ;-) Du får nok ikke jobben om du forteller om dette... Hvis oppstart er om tre måneder eller mer bør du fortelle om det HVIS du får jobben, ettersom det da sikkert synes og "alle" vet det..
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #8 Skrevet 1. september 2009 Ja, det er jo tidlig,og vil jo helst ikke si noe til noen enda. Min egen jobb vet det jo ikke engang. Tror ikke det er lang opplæring, men de vil helst ha noen som kan jobbe en stund. Ikke ta perm etter 7 mnd.
Gjest Skrevet 1. september 2009 #9 Skrevet 1. september 2009 Ikke si noe på intervjuet du. Du kan jo heller ta stilling til hva du ønsker å gjøre hvis du er så heldig at du får tilbud om stillingen.
Gjest Skrevet 1. september 2009 #10 Skrevet 1. september 2009 NEI, ikke hvis det er en jobb du vil ha Om tre - fire mnd skal du med løftet hode fortelle arbeidsgiver at du venter barn, og vil gå i permisjon til en viss dato Dette er ikke pinlig, og likestilling mellom kjønnene avhenger m.a av at kvinner ikke skal tape karriæremessig på å føde barn
Gjest Skrevet 1. september 2009 #11 Skrevet 1. september 2009 Nei, det synes jeg ikke. Er mange som oppdager sent at de er gravide...
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #12 Skrevet 1. september 2009 Da sier jeg ingenting, og venter til de magiske 12ukene med å si noe om jeg skulle få jobben. Selv om jeg føler meg at jeg lurer dem litt, men det er jo ikke opplysningsplikt. Er jo ikke engang skkkert at jeg får den..
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #13 Skrevet 1. september 2009 Har vert i nesten samme situasjon... Men jeg opplyste allerede i jobbsøknaden at jeg var gravid, var litt lenger på vei enn deg da... men ikke så langt at det viste... Ble innkalt til intervju (der de gratulerte meg med graviditeten), og fikk også jobben... Så helt umulig er det ikke!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå