Gå til innhold

Er dette godt nok grunnlag for sykmelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 14 uker på vei, og er i dårlig form. Mye hodepine, veldig plaget av kvalme nesten hele døgnet, begynnende bekkenløsning og STERK halsbrann nesten hele tiden. I tillegg er jeg trøtt og sliten.

I forrige svangerskap var jeg i kjempeform, bortsett fra at jeg hadde veldig høyt blodtrykk og var sykmeldt pga det. Jeg var mye innlagt på sykehus, fordi de trodde hele tiden at jeg utviklet svangerskapsfogiftning. Legene sa da at jeg må regne med at det blir sånn i dette svangerskapet også.

Så nå lurer jeg på om jeg rett og slett kan be om å bli sykmeldt før blodtrykket stiger? Jeg er i så dårlig form, og er ikke i stand til å være mamma for hun jeg har hjemme.. etter jobb (jobber fullt) må jeg bare legge meg ned, og der blir jeg liggende til dagen etter. Jeg har liksom sett det an litt, med tanke på at det kanskje blir bedre. Men det blir tvert imot verre for hver dag... Får dårlig samvittighet ovenfor jobben også, fordi jeg bare er "tilstede" og egentlig ikke gjør jobben min ordentlig. Jeg har ingen anstrengende jobb fysisk altså, sitter på kontor. Men det blir lange dager og sliter veldig på meg alikevel...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du skal snakke med legen om dette, og høre om det kan være en mulighet for en ten aktiv sykemelding eller delvis sykemelding en periode. Kvalmen og hodepinen kan gå over, men det er ikke særlig mens det står på.

Jeg er selv i 10. uke, og er akkurat nå delvis sykemeldt pga sterk kvalme hvor jeg kaster opp en del. Tenkte først at det var pinglete å bli sykemeldt, men sykemeldingen gir meg rom til å ta det litt med ro, gå hjem tidligere dersom jeg blir dårlig på jobb eller ta en rolig morgen dersom det er da jeg er dårlig. Jeg har også et barn som jeg må være til stede for, i tillegg til lang reisevei med buss og/eller tog. Uten sykemelding hadde jeg fort havnet på minustimer, eventuelt måttet bruke egenmeldinger.

Snakk med legen du :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...