Gå til innhold

Noen som vet? Ang buss og baby..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte litt på om det er noen regler for dette med busskjøring og babyer? Altså, skal man ha med eget bilsete på bussen?

Begynte å tenke på dette igår, man får jo stroppet fast vogna midt i bussen og kan sitte der og holde på vogna.. Men om det skulle komme en bråbrems eller en ulykke, så kan jo ikke det være nok.. ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men her i Oslo er det jammen mye hurramegrundt synes jeg. Jeg prøver å ta t-banen når jeg kan, men av og til tar jeg bussen langs ring 3, og det er skumle greier. Jeg setter vogna mot kjøreretningen, og står og niholder på den. Ingen får se min billett for å si det sånn! Tror ikke det er noe sikrere med sete, det kan jo ikke festes noe sted.

Skrevet

Vet ikke om det er noen regler igrunn..

Men når jeg tar bussen står jeg på midten av bussen og holder på vogna (og sef m. brems på:)), er ikke mange busser som har sele til å feste den med. Det er jo heller ikke seler i setene, så da kan man ikke bruke bilstol.

Men som du sier, om det først skulle skje noe, er det kun vogna som "beskytter" barnet og det er jo ikke mye bra! :(

Når man skal på lange bussturer, f.eks. Haukeliekspressen, så tror jeg det er påbudt med bilstol. Der har de jo også seler til å feste med.

Skrevet

Tenker på en busstur drøbak - oslo, ca 30-45 min... og på motsatt side av bakdøra på bussen er det plass til barnevogn, samt sitteplasser. Altså, den stroppen er vel der bare så vogna ikke skal ta seg en tur i en sving.. og jeg mener at det er trepunktsseler i disse bussene også.

Vet ikke helt om jeg skal prøve meg på en busstur, Når ville dere evt tatt jomfruturen?

Har ikke bil, og drøbak er ikke akkuratt verdens navle, så kunne tenkt meg en tur en gang i blant...

Skrevet

Går det ikke båt mellom Drøbak og Oslo? Eller er det bare på sommeren?

Skrevet

Oi- dette har jeg faktisk ikke tenkt noe særlig på selv, bor i Oslo og kan underskrive på at det er mye hurramegrundt og "håpe-på-det-beste"-tilstander på bussene i byen...Aldri sett snurten av verken vognfeste eller setebelter på 20- og 37-bussen ihvertfall!

Skrevet

Hvis det er trepunktsseler så går det hvertfall an å bruke bilstol. Er jo det sikreste for barnet å sitte i stol.

(men kanskje litt tungvindt å dra på Oslo tur med vogn, og så bilsete i tillegg..)

Gammel er barnet ditt da? Min gutt er 3,5 mnd og vi har "slengt" rundt i bybussen her i Tromsø et par-tre uker :) Kunne godt tatt bussen tidligere, men har vært hjemme sørpå hele sommeren uten behov

Skrevet

Jeg tar aldri buss med vogn i Oslo. Min erfaring er at 9 av 10 bussjåfører starter bussen før man har kommet seg skikkelig på med vogna. Man kommer jo inn, men får ikke satt den skikkelig til. Det er jo også så og si alltd fulle busser og medpassasjerene er heller ikke så interessert i å ta hensyn. Syns egentlig at Oslo er en skikkelig elendig by når det kommer til akkurat dette med hensyntagen til gravide og folk med barnevogn.

Skrevet

Mange langdistansebusser har bilsete for utlån, men disse må som oftest bestilles på forhånd. Sjekk med busselskapet.Har ikke sett noe slikt på bybusser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...