Gå til innhold

Da har jeg født:) og det ble setefødsel..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takker for meg her inne. Har vært godt å ha et sted hvor man kan finne svar og dele tanker;) Fødselen startet 11 dager før termin av at vannet gikk, og vips så var fødselen i gang. Ble setefødsel, men kan ikke skjønner at det skulle være noe verre enn vanlig hodefødsel;) dette var min føste fødsel, men jeg synes ikke det var så ille som mange skal ha det til:)så til dere som lurer/ er bekymret for setefødsel, så ikke tenk det værste;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så mye:) Kos dere med den lille:)

Skrevet

Ååååh gratulerer sååå mye ! Nå ble jeg kjempelettet, vet ikke om du så innlegget jeg besvarte lengre ned her i dag, men jeg også har ei lita ei som ligger i sete (foreløpig) som jeg håper snur seg. Jeg hadde blitt kjempeglad om du hadde orket å ta deg tiden til å skrive litt mer detaljert om selve fødselen, epidural, selve utrivelsesfasen osv. Hvor mange som kom inn, hva som opplevdes "som den vondeste" parten av fødselen. Ble du klippet ? Gikk isåfall syingen bra etc.

Jeg hadde blitt VELDIG glad ! Gratulerer så mye, håper virkelig du storkoser deg med din lille <3

Skrevet

gratulerer , betryggene å høre at setefødsel kanskje ikke er noe værre en vanlig fødsel i tilfelle jeg må gjennom det denne gangen . kos deg med den lille

Skrevet

Gratulerer så mye, og så bra at du fikk en fin fødselsopplevelse:)

Skrevet

Gratulerer så masse=)

Skrevet

Takk takk:) jeg har ikke vært inne her på en stund ellers hadde jeg svart før:) Visse ting ved fødselen kan virke litt tøffe når jeg skriver det her, men den føltes ikke noe dramatisk eller noe ubehagelig da vi var midt oppi det. og det har ikke gitt meg noen redsel for senere:)Vil absolutt ikke skremme noen med dette innlegget. Dette blir sikkert litt langt, men her er min historie.

Vannet gikk 22.15. da jeg lå på senga. Lille knøttet hadde vært skikkelig aktiv 1,5 times tid så jeg sa til samboern (som ønsket å se på film) at jeg ikke klarte å sitte så mye i sofaen når knøttet beveget sånn på seg. Han ble litt frustrert og gikk ut på stua igjen, og plutselig var det som om knøttet sparket et skikkelig spark nedover og jeg hørte et lite "knepp". ropte på samboern om at jeg trodde noe rart skjedde.. føltes som jeg virkelig kom til å tisse på meg, så jeg kneip igjen alt jeg kunne og så hjalp han meg kjapt opp av senga og da sa det bare plask. så kom vannet...satte meg på do for det fortsatte jo bare å renne..ringte føden og de spurte om jeg hadde rier, noe jeg sa nei til. og da virket det nesten som om de ville avfeie meg helt. men da jeg sa at ungen lå i seteleie sa hun at det var bare å komme med en gang..var på sykehuset 22.45, vannet fortsatte bare å renne..hadde tilogmed et håndkle oppi joggebuksa som ble gjennomvått på vei til sykehuset. komisk:) rant tilogmed gjennom buksa. Ble liggende med målinger av fosterlyd etc i ca 20 min og sjekket åpning. fikk da beskjed om at alt så bra ut, og at det ikke var noe spes. åpning så jeg skulle bare prøve å legge meg å sove. kunne ta opp til 3 døgn før riene satte i gang.Hadde det vært hodeleie hadde vi blitt sendt hjem igjen men dette gjør de ikke med setefødsel. fra klokka 24.00 til 01.30 merket jeg ikke stort, bare litt smått ubehage i ryggen nok til at jeg klarte ikke sove. kl.03.00 hadde jeg så jevne tak og de kom ofte. og da ringte jeg på jordmor og hun sjekket åpningen. 3 cm. fikk da 2 paracet og ble overført til en fødestue. kl. 07.00 sjekket de igjen og da hadde jeg 7 cm åpning. Husker at jeg tenkte at dette gikk da fort og glatt:)

Da mente jordmor at det var på tide at en lege kom å satte epidural. Måtte ha dette pga setefødsel siden man da er klar hvis det skulle trengs å ta hastekeisersnitt. Jeg var veldig rolig hele tiden, og syntes faktisk ikke fødselen var noe ille hittil. Legen slet litt med å sette epiduralen så han stakk noen ganger...men dette merket jeg ikke noe til for var jo da bedøvet først (var vondere etter fødselen siden jeg ikke klarte å lene ryggen inntil senga). Tok bare lang tid, siden han ikke kunne stikke under riene. Jeg hadde lystgass på men siden jeg ikke klarte å puste riktig når jeg skulle trekke inn lystgassen hjalp den egentlig ikke noe. Da de satte epiduralen stoppet desverre riene litt opp, hadde jo fortsatt rier men merket dem ikke..og da begynte ting å gå sakte...jordmor satte økende drypp for å få ting videre...kl. 12.45 ca fant de ut at dryppet hadde fått ting i gang igjen og jeg hadde nok åpning og kunne begynne å presse. Det var ca nå jeg begynte å merke ting skikkelig. Jeg følte aldri den helt store pressetrangen. men presset på som bare det hver gang jeg kjente at riene kom. Lille knøttet kom med den ene foten først:) den gikk inn og ut ettersom jeg presset og slappet av. Litt komisk for de som sto å så på, og veldig spesielt for meg som så vidt fikk se foten før den forsvant igjen. På slutten kom hele kroppen men ikke hodet. da måtte de gjøre et lite klipp for å få ut hodet siden jeg ikke fikk ny rie fort nok. Og vips så var lille snuppa ute 13.23. smerten er vond men ikke uutholdelig. rakk ikke å få bedøvelse for det lille klippet så jeg merket det jo, men ikke noe jeg tenkte videre over. Syingen var heller ikke ille. merket det nesten ikke siden jeg da var i 7 himmel med lille snuppa mi på brystet:) Jordmor sa at hadde det ikke vært pga hodet ikke kom fort nok ut hadde jeg ikke trengt å klippes i det heletatt.Så slapp billig unna:)

Hadde noen utrolig flotte jordmødre som hjalp meg .totalt 3 svenske jordmødre. siden jeg kom midt i vaktskiftet:) den siste fikk vært der under hele siste tiden.Trodde det skulle være mye mer leger og styr rundt oss hele tiden enn det det var. var faktisk veldig rolig og deilig. på et tidspunkt tok til og med jordmor en kaffepause så vi var helt alene...legene (2 stk, en erfaren og en litt mindre erfaren) kom innom innimelllom for å sjekke åpningen og hvor langt ned ungen var kommet.

Var ellers kun jordmor og en barnepleier/ student som var hos oss. Legene+ en barnepleier og en ekstra jordmor som ikke hadde deltatt på så mange setefødsler, kom inn igjen på slutten da jordmor mente at alt var klart. ca de siste 5 min , for å ta imot barnet. og så gratulerte de og forsvant igjen relativt fort. ikke noe ubehagelig i det heletatt. da var jeg i min egen verden:)

Vil si at de siste tre kvarterene er de som sitter igjen som "den vonde tiden"- , og jeg tror ikke en vanlig hodefødsel hadde vært noe lettere. Samboern min sa at han syntes ting gikk veldig fint. og var ikke noe problem for han å delta under hele fødselen heller.Han syntes kun det var litt ekkelt å se på da vi så kroppen men ikke hodet.

Så alt i alt en flott opplevelse, og jeg kommer ikke til å grue meg hvis jeg skulle bli gravid igjen. Håper ikke jeg har skremt deg heller.

Lykke til!!

Skrevet

Da har jeg lest, FOR en flott historie ! Må helt ærlig innrømme at jeg ikke gruer meg til setefødsel og især ikke etter denne historier. Jeg har brukt M Y E tid på å forberede meg, lest og pratet med leger etc.

Skal til samtale 17ende sep og sjekk av leie. Neste uke torsdag helt presist. Da får vi sjekket leie og estimert str på baby og målt bekken. Etter det avgjør vi hvorvidt vi vender eller ikke. Jeg er ikke sikker, tar ikke noen avgjørelse før jeg har tilbudet "eller står i det".

Jeg lurer fortsatt på en ting, hvor lenge gikk du ? Altså når fødte du ? Jeg lurer så på hva de gjør dersom man går over med et seteleiebarn. Hvor stort var barnet ditt igjen ? Hodeomkretsen ? Jeg er redd for å gå for lenge over etc. Hadde vært surt å gå i 42 uker, for så å ende opp med snitt uansett. Da kan man liksågodt ta det i uke 39 spør du meg. Vel, vel :) TUSEN TAKK for flott svar ! Skal holde dere oppdatert på 3 trim om hva som skjer !

Skrevet

Det er godt å høre:) Flott at du deler det med oss andre:) hører bare om "skrekk" historier ifht setefødsel. Jenten min har festet seg men likevel:)

Lykke til videre:) Var barnet stort?:)

Skrevet

Godt å høre må jeg også si:)

Gratulerer så mye og lykke til videre!! :)

Skrevet

Kjempefin fødselshistorie!:) Ble faktisk litt mindre nervøs nå, selv om jeg kan få en helt annen opplevelse. Likevel godt å høre at ikke alle synes det er helt forjævlig vondt:)

Skrevet

3350 gram. 36 cm rundt hodet. 38 cm fra hodet til rumpa (de måler ikke hele lengden på seteleiebarn, da de ikke kan strekke ut beina..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...