maizi Skrevet 1. september 2009 #1 Skrevet 1. september 2009 Pga komplikasjoner i tidligere svangerskap får jeg en del ekstra oppfølging i form av vekstestimering og blodgjennomstrømningsmålinger. Alt har sett fint ut helt til nå i uke 34 da babyen har fallt veldig på percentilskjemaet (lå på 94 percentilen i uke 24, ligger nå på 60 percentilen). Dvs at barnet ikke følger kurven sin. Blodgjennomstrømningsmålingene er fine enda heldigvis. Er ikke bekymret for fødselsvekten i seg selv, men evt skader barnet kan få pga den dårlige morkaken. Noen som har opplevd noe lignende eller har erfaringer de vil dele? Hva kan jeg forvente fremover, hvor lenge må jeg vente før de tar barnet ut? bekymret.....
Raffeline Skrevet 1. september 2009 #2 Skrevet 1. september 2009 Hei, Jeg er også i uke 34 og får ekstra oppfølging (UL/CTG ca en gang i uka siden det ble oppdaget i uke 31) pga dårlig vekst som ser ut til å skyldes litt dårlig gjennomstrømning fra navlestreng/morkake. Baby lå ca 20% under normalen i vekst. Jeg spurte om akkurat dette med mulighet for skader, men fødselsoverlegen jeg var hos på Ullevål sa det ikke var noe fare for utviklingsskader - det gikk kun på str på baby og at den evt ikke fikk nok næring. Ble 100% sykemeldt og fikk beskjed om at baby måtte sanns. ut senest uke 37. Forrige uke viste imidlertid UL normal vekst (>200g) siste uke og da ble de litt usikre på om dette kanskje ikke var veksthemming, men mer en baby som bare er litt mindre og som vokser litt i rykk & napp. Skal på ny CTG denne uka og UL igjen neste uke. Han var ikke så sikker på uke 37 allikevel lenger - de må vurdere uke for uke hvordan det går. Det viktigste er uansett å følge med på spark/bevegelser som er det beste tegn på at babyen har det bra - dette innprenter de i meg hver gang.
Dane Skrevet 1. september 2009 #3 Skrevet 1. september 2009 Ved forrige svangerskap ble jeg fulgt opp pga av revmatisk sykdom. De så at ungen ble liten, men at gjennomstrømninga var god. Det endte med at jeg fødte en uke over termin en liten jentunge på 2550 gr. (Alt vel med henne altså) Min gyn i dag kan ikke fatte og begripe at fødselen ikke ble satt igang før. Blir fulgt opp ekstra denne gangen også av denne nye gyn som kanskje har litt mer vett... Jeg tror ikke de helt skjønte hva de fulgte meg opp for forrige gang. For det var visstnok typisk at de med den sykdommen jeg har får små unger da morkaka fungerer dårlig på slutten. Men forløpig ser det ut som om gutten i magen har det bra og er faktisk over gjennomsnittet... (Er i uke 36+5) Men det er først på slutten (fra uke 35 til 40) at morkaka viser sine dårlige sider...men uansett; babyen har mer å gå på denne gangen enn jentungen hadde... Blir spennende da jeg skal på estimering neste uke. Så sent i svangerskapet går det vel mest på vekt ja. Ungen har utviklet det den skal og skal bare vokse litt til. Men det er ikke noe poeng å ligge i magen hvis den ikke får næring - derfor velger de å starte fødsel før hvis de ser avvik. Så lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå