uma Skrevet 1. september 2009 #1 Skrevet 1. september 2009 Mannen min vil være mest mulig hjemme med barnet. Det synes jeg er flott, men er opptatt av at det skal være greit for alle parter (mor, barn, far) i forhold til amming og søvn. Da vi fikk nummer 2 gikk jeg ut i jobb etter 8 mnd og mannen min tok over. Det fungerte greit i forhold til måltider, men jeg var veldig trøtt på jobb, for vi hadde enda ikke fått orden på nattesøvnen. Har dere andre kommet frem til noe fordeling?
Guttemamma x 3 Skrevet 1. september 2009 #2 Skrevet 1. september 2009 Med førstemann gikk jeg tilbake på jobb etter 9 mnd. Nattammet fortsatt (prematurbarn), men det gikk greit. Fikk 1 time ammefri pr. dag med lønn fram til han var 1 år. Denne gangen er jeg på rehabiliteringspenger/deltidsjobb etter en lengre sykmelding og nå vil legen sykmelde meg p.g.a. risikosvangerskap så da blir det ikke nok opptjening til svangerskapspenger i det heletatt..... I utgangspunktet ville nok mannen min hatt 3-4 mnd, men nå blir det altså 0.
♥Madame_Mim♥ Skrevet 1. september 2009 #3 Skrevet 1. september 2009 Min samboer skal etter planen være hjemme med meg og barnet 2 eller tre dager i uka iallefall det første året. Det er ikke så mange som har mulighet til å gjøre det slik, men det har heldigvis vi, så da benytter vi oss av det. Synes det er kjempefint at han kan være så mye hjemme og se utviklingen til barnet. Det er jo så mye som skjer det første året
Relu Skrevet 1. september 2009 #4 Skrevet 1. september 2009 Min mann tar bare ut de obligatoriske 10 ukene, og han tar det ut en dag i uken. De dagene er jeg også hjemme, (bruker ferien min) sånn at vi får mer tid sammen. Han jobber et stykke hjemmefra, så for oss er det utrolig deilig at han slipper å dra på jobb mer enn fire dager i uken. Og siden jeg er utrolig hjemmekjær og trives best hjemme med barna, mens han foretrekker å få vært på jobb og sosialisert seg litt, er det en finfin løsning. Vi hadde samme ordningen med sistemann, som jeg forøvrig fortsatt er hjemme med, og det har virkelig vært deilig. Med min eldste var jeg hjemme i et og et halvt år, før jeg begynte å studere. Etter kort tid gikk jeg over til deltid, sånn at jeg skulle slippe å være vekk fra ham mer enn fem dager i mnd. Har siden bare jobbet 50% og det kommer jeg nok til å fortsette med.. (hvis ikke jeg finner en måte jeg kan være hjemmeværende på fulltid på)
Nr. 3 på veg Skrevet 2. september 2009 #5 Skrevet 2. september 2009 Kan du ikkje bruke sykepengene og rehabliteringspengene som grunnlag?
Guttemamma x 3 Skrevet 2. september 2009 #6 Skrevet 2. september 2009 Dessverre, har brukt opp sykepengerettighetene (langtidssykmeldt) og får bare rehabiliteringspenger + lønn for 50%-stillingen. Sykehuslegen mente jeg måtte slutte å jobbe nå snart og da får jeg 100%rehabiliteringspenger fram til fødselen. Rehabiliteringspenger teller ikke med så blir det ingen permisjonspenger på hverken meg eller mannen.
Allegra baby Skrevet 2. september 2009 #7 Skrevet 2. september 2009 Min mann tar ikke ut noe permisjon i det hele tatt. Det gjorde han ikke sist heller. han er selvstendig næringsdrivende, og jobbgal... Syntes det er leit at han ikke ser verdien i å være hjemme hvertfall litt med barna sine.
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 2. september 2009 #8 Skrevet 2. september 2009 Det blir nok de 10 ukene som er forbeholdt far. Jeg får være hjemme resten av permisjonen, som også er lettest i forhold til bla. amming. Vi er veldig tradisjonelle sånn sett, heldigvis enige om det også.
MathildeC Skrevet 3. september 2009 #9 Skrevet 3. september 2009 Mannen min er engelsk og ikke vant til disse norske reglene - han synes 10 uker + ferie er helt fantastisk og er storfornøyd med det, og ønsker ikke mer. Vi er nok litt tradisjonelle her i at han har den best betalte jobben, og pga dette ønsker han ikke å være borte lenger fra jobben. Mens jeg har lyst til å være hjemme til barnet er litt over ett år, før jeg begynner å jobbe igjen (dvs full permisjon + et par mnd ubetalt sannsynligvis).
3 blå Skrevet 3. september 2009 #10 Skrevet 3. september 2009 For at vi skal overleve økonomisk må jeg ut i jobb fortest mulig etter fødselen. Vi satser på mars/april når lillegutt er ca 4 mnd. Det er jo ganske tidlig, men denne gangen må det bli sånn. Pappaen gleder seg til å være hjemme i mange mnd sammen med lillegutt De har nok godt av det begge to, og det unner jeg dem absolutt.
godteprinsessa Skrevet 3. september 2009 #11 Skrevet 3. september 2009 På grunn av min situasjon som masterstudent skal min samboer ta all permisjonen bortsett fra mine 9 uker. Han er strålende fornøyd, men jeg er rimelig spent på hvordan det kommer til å gå med amming og søvn for min del med fulle arbeidsdager på lab! Men da kan jeg få meg jobb og en inntekt raskere:) Det er mange som er sjokkerte når de hører om vår løsning, og det har gitt en liten dominoeffekt i vennegjengen ift at mennene ønsker mer av permisjonen hehe
Vimsetrollet Skrevet 3. september 2009 #12 Skrevet 3. september 2009 Jeg er student, så samboeren min skal jobbe kun 2 dager i uka. Dvs at jeg må greie 100% studie på 3 dager i uka (+ amming).. Ja, og så må vel jeg ta permisjonen de 6 første ukene etter fødsel da. Som du godteprinsessa, er jeg veldig spent på hvordan det kommer til å gå med amming og søvn, så kommer ikke til å satse på toppkarakterer i vårsemesteret, nei... Er allikevel veldig glad for at vi har muligheten til å gjøre det sånn. Jeg var hjemme med førstemann i et år (minus de 6 ukene til far), og synes faktisk det ble litt kjedelig på slutten... Sa det allerede da at neste gang vil jeg at vi skal dele litt mer på det. Det første leveåret går jo utrolig fort og det skjer så mye, så jeg er glad for at pappaen får ta litt mer del i det og!
Frøkna venter nr 2 Skrevet 3. september 2009 #13 Skrevet 3. september 2009 Min mann skal være hjemme 5-6 mnd. Det var han også med førstemann. D gikk kjempe fint og jeg hadde to timer betalt ammefri noen mnd så jeg fikk en myk start på arbeidslivet igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå