rosa76 Skrevet 1. september 2009 #1 Skrevet 1. september 2009 Jeg har blitt kontrollert en del siste uka pga rier (som viser seg å bare være maserier). Vært innlagt med gode og fine CTG målinger. JM har trodd på fødsel flere ganger, men åpninen blir ikke større. I går (jeg veit at jeg ikke skal tukle oppi der) så klarte jeg ikke dy meg og prøvde å kjenne etter åpningen selv. Veit ikke hvordan jeg skal måle, men... iallefall så kjente jeg det som en åpning med en litt ruglete tynn kant rundt??? Lengre enn langt oppi der og frem mot magen. Noen som veit?
*SvangerskapsTrollet* Skrevet 1. september 2009 #2 Skrevet 1. september 2009 For det første vil jeg si at det er godt gjort å klare å kjenne sin egen åpning! Men kjære deg,, tenk på infeksjonsfaren du kan utsette babyen for ved å kjenne etter denne selv! Det er en grunn til at vi har jordmødre, hansker og vag-krem... Nå kan det jo hende at du bruker dette når du kjenner etter åpning selv, men vær forsiktig hvertfall... Jeg vet jordmødrene bruker alle fingrene på en hånd for å sjekke åpning og kjenner etter hodet på babyen. De sprer fingrene tilsvarende cm og får svar slik. Men jeg må bare spørre deg, hvorfor måler du din egen åpning? Hva gjør du om du klarer å måle større åpning etterhvert uten å ha tegn til fødsel? Ringer føden å sier du har målt selv? Vel vel babyen kommer jo snart uansett :-) Lykke til...
Minnie_Moon Skrevet 1. september 2009 #3 Skrevet 1. september 2009 Hvis vannet ikke har gått er det ikke noe særlig risiko for infeksjon. Man kan jo både bade og ha sex f.eks selv om slimproppen har gått, så lenge fosterhinnen er intakt. Vil tro man får mye mer bakterier i seg ved samleie/bading enn noen rene fingre...
Pax - termin 24.09.09 Skrevet 1. september 2009 #4 Skrevet 1. september 2009 Så lenge ikke vannet har gått skal det jo ikke være noen fare å stikke fingre inn der. Man blir jo oppfordret til å ha sex, og det er jo ikke akkurat en steril situasjon.... Bade kan man også gjøre, og da får man jo alle slags bakterier fra huden i vannet. Jeg har prøvd å kjenne etter, men fingrene mine er for korte
*SvangerskapsTrollet* Skrevet 1. september 2009 #5 Skrevet 1. september 2009 Man kan faktisk ha hull på fosterhinnen og lekke fostervann mot slutten uten å merke så mye til det, siden vannet fornyer seg hver 3 time! Det skjedde for min del i første svangerskap... Å jeg er GLAD jeg ikke hadde vært oppi der for jeg måtte gjennom mange prøver for å forsikre om at det ikke hadde blitt noen infeksjon i livmor... Ingen vits å ta noen sjans liksom?
my&E *mistet vår datter* Skrevet 1. september 2009 #6 Skrevet 1. september 2009 det er infeksjonsfare selv om ikke vannet har gått helt ja. man kan faktisk lekke uten å vite om det, så jeg ville ikke gjort det. Men jeg trodde likevel man ikke klarte å gjøre dette selv jeg. da må man vel ha utrolig kort livmorhals i tilfelle? Jaja, ikke vet jeg, men er vel best å legge dette i JM og lege sine hender ville jeg tro - siden de ser bedre og har mer peiling
rosa76 Skrevet 1. september 2009 Forfatter #7 Skrevet 1. september 2009 Huff dere har vel helt rett. Skal la pølsefingrene ligge langt unna heretter. Var bare så innmari nyskjerrig, og så blei det på en måte en vane å sjekke, siden de var så ofte oppi der på sykehuset. Babyen kommer når den kommer - bare å holde ut og være tålmodig:o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå