Gå til innhold

Noen som kan svare på dette? Haster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei svigersøster på 14 år, som har klart å bli gravid. Hun vil gjerne at foreldrene ikke får vite om dette, men er det ikke slik at foreldrene må vite det da hun er så ung?

Jenta skal ta abort, å var ikke klar over at hun var gravid før jeg tvang henne å ta en graviditetstest i dag. Da hadde hun ikke hatt mens siden i juni engang. Det vil si at det begynner å haste med abort. Jeg har sagt at jeg skal bli med henne til legen og sykehuset osv, men jeg er usikker på dette med foreldrene? Er det noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge hun er under den seksuelle lavalder har foreldrene rett til å få vite...dessverre!

Tror også det faktisk er sånn at hvis det viser seg at barnefar er over den seksuelle lavalder blir han automatisk anmeldt også, men det er jeg ikke 100% sikker på.

Skrevet

Jeg tok abort da jeg var 15. Den gangen trengte man bare en person over 18 år som en slags verge. Vet ikke om det fortsatt er slik....dette var i 1994.

Skrevet

Nei, foreldrene må ikke vite det.

Skrevet

Er ganske så sikker på at siden hun er mindreårig så må foreldrene vite om dette, i hverfall en av de!

Tror ikke det holder å komme med en tilfeldig voksen når man skal ta abort som mindreårig, må nok være en forsørger.

Skrevet

Du kan jo bare ringe, kanskje en tilfeldig lege eller noe i morra å spør anonymt. Håper det ordner seg for ho uansett

Lykke til

Skrevet

Ok, takk for svar. Skal ringe en lege i morgen å høre hva de sier.

Skrevet

Hvorfor kan ikke foreldrene vite dette? Hadde min datter gjort noe sånt bak min rygg, hadde jeg blitt lei meg når jeg fikk vite det senere. Sånt komer jo for en dag før eller siden. Og det er jo også barnebarnet deres. Sikker på at hun vil ta abort fordi hun VIL, eller er det fordi hun frykter foreldrenes reaksjon??

Dette må du ha skikkelig avklart først.

Skrevet

Jeg har rådet henne til å fortelle det i hvertfall til moren sin. Foreldrene er skilt, å de har litt ulik syn på oppdragelse av ungene. Så jeg vet at far og mor kommer å reagere ganske ulikt. Hadde det vært min datter ville jeg også gjerne vite det, men det er jo opp til jenta selv hva hun vil si og gjøre. Hun sa helt klart til meg at hun ville ta abort, å hun ville ikke at noen skulle vite det. Men det kan jo å vøre litt pga hun er redd for reaksjon hos foreldrene.. skal snakke mere med henne i morgen jeg, å gi litt råd. Har selv tatt en abort tidligere, å nå er jeg 5 mnd påvei med min første, så litt kan jeg sikkert hjelpe henne med.

Skrevet

Synes du kan foreslå at du er sammen med jenta når hun forteller det.

Skrevet

Du må fritte henne ut om hvem som er barnefaren. Bare så du får bekreftet eller avkreftet om det dreier seg om seksuelt misbruk av en mindreårig!

Det er jo rett og slett straffbart hvis fyren er over 16 selv.

Skrevet

Du skal ikke ta det for garantert at det blir en sak, om barnefar skulle vise seg å være over 16.....

Det vet jeg. Hun er 14. Det hadde vært noe annet om hun var 13 eller yngre.

Om barnefar er 17, så har ikke det så mye å si. Det er deres mentale nivå det kommer an på. Og ofte er det ganske likt.......

Så ikke plag henne med hvem barnefar er. Men jeg har tenåring selv. Jeg ville gjerne ha hjulpet min tenåring selv. Foreldre overrasker stadig ungdommen med hvor mye ungdommen egentlig kan fortelle til foreldre. De færreste foreldre avviser, men hjelper der det trengs. Og gir da den hjelpen som trengs.

Oppfordre henne til å fortelle mor dette. Mor forstår mer enn hun tror, det er jeg sikker på. Du kan tilby deg å være med og kanskje fortelle, slik at 14-åringen slipper å være den som slipper bomben.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...