Gå til innhold

Flere med svigermor altfor tett innpå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sukk...jeg sliter litt med svigermoren min! Hun og svigerfar bor i samme hus som oss, og det begynner å gå meg ganske på nervene! Svigerfar gjør ikke så mye utav seg, så jeg har ikke noe problem med ham. Men svigermor har stadig et påskudd for å gå opp en etasje for å besøke oss. Hun finner på ting som plutselig er sååå viktige å få ordnet der og da.

Jeg har alltid tenkt at jeg skulle bli en god svigerdatter, og jeg skulle ikke ha et sånt vanskelig forhold til svigermor som man ofte hører om. MEN, det viser seg at det er vanskelig i virkeligheten. Det er ikke noe spesielt galt med svigermoren min. Hun mener alt vel og vil alltid stille opp når det gjelder barnepass. Hun har bare litt dårlige sosiale antenner, og skjønner ikke helt hva som passer seg og ikke. Er det ikke litt i meste laget å få besøk av svigermor 2-3 ganger (av og til mer) for dagen, selv om man bor så tett? Jeg får kortere og kortere lunte og klarer ikke å være så blid med henne som jeg skulle ønske. Hun har også nøkkel inn til oss, og i en periode låste hun seg inn uten å ringe på flere ganger for dagen. Da jeg sa at jeg ikke likte dette, ble hun veldig overrasket...

Svigers skal bygge eget hus, fortsatt blir de nærmeste naboer, men det blir iallfall ikke SÅ tett innpå. Men husbygging tar visst tid. Planleggingen har allerede tatt 4 år...

Jeg blir sprø!! Er det flere med samme problemet?? Hva gjør dere for å holde ut??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, vi flyttet til hjemplassen til min samboer der svigermor bodde. Hadde kjempefint forhold, hadde vært sammen i 6 år. Men når vi flyttet dit var hun alt for ofte innom og det bla bare stress for min samboer var så opptatt at når hun kom måtte det se fint ut... Og hun forsto heller ikke når det ikke passet oss og når det var nok.

Vi flyttet derfra etter et år for jeg trivdes ikke. Bor ikke langt unna, men om hun kommer hit må hun ta sistebåten hjem siden vi bor "på andre siden". Nå er hun er en gang i mnd maks. Fantastisk!

Ville rådet deg å komme dere lengre unne... Men kan jo gå fint også :) Hvor i landet bor du?

Skrevet

Kunne skrevet dette selv....... Sosiale antenner tror jeg er mangelvare hos mange mellom 60 og 70 år..

Kunne skrevet et langt innlegg her, men føler at idag orker jeg faktisk ikke, etter en hel formiddag med sviiiiiigermor.. ;-(

Skrevet

HI her igjen. Godt at du kom deg litt lengre unna! Det er bare ikke lett når svigermødre kommer for ofte og ikke skjønner at det blir i meste laget! Jeg ville mer enn gjerne flyttet et stykke vekk jeg også. Jeg trives ikke i det hele tatt her vi bor nå, og har sagt det til mannen min. Men han har så lyst til å bo her og vil gjerne at jeg prøver å trives bedre. Det er bare ikke så lett. Har jo prøvd i 4 år allerede. Vet ikke hva jeg skal gjøre for å overtale ham til å flytte. Vil jo ikke reise fra ham heller. Men er overbevist om at jeg ville hatt det bedre hvis vi bodde lengre unna svigers...

Skrevet

Jeg er den som skrev første kommentaren.

Du bør seriøst ta første steget å flytt. Samboeren min hadde fått seg jobb og min sønn barnehageplass, men jeg trivdes ikke og ble faktisk deprimert. Det gikk ut over forholdet og familien. Jeg mistet melk i brystene til mitt yngstebarn for jeg var urolig hele tiden.

Til slutt spurte jeg samboeren min om han ikke ville flytte i det hele tatt, litt for min del. Etter å hadde tenkt litt sa han "jeg trives faktisk ikke her når du ikke trives her". Så flyttet vi hit, en halvtime unna. Han måtte pendle og vi trengte ny barnehageplass, litt slitsomt. Men verdt det! Er bare et halvt år siden. Jeg er så glad vi flyttet... Mye mer "frihet" her og faktisk koselig og dra/få besøk. Svigermor var fornærmet i to-tre måneder på meg siden vi flyttet, men når går det fint.

Og både min samboer og sønn trives heldigvis her på sin nye jobb og bh.

Men skjønner det kanskje ikke er så enkelt når dere har bodd der så lenge og kanskje er mer knyttet til jobb og evt eier hus...

Skrevet

Har ikke det problemet nå, da vi ikke har noe familie på over 100 mils avstand, men skal flytte til hjemtraktene til samboer. En liten plass, med en oversosial svigermor. Hun er bare så utrolig koselig og jeg digger henne, men uansett hvor mye man liker noen så kan det bli slitsomt hvis de hele tiden trenger seg innpå. OG jeg er redd hun kan bli ei sånn. Men skal ikke ta sorgene på forskudd nå.

Jeg mener at din samboer bør ta seg en prat med moren sin. Greit at du er i familie med henne også, men jeg synes det er mannen som skal ta opp problemet i en sånn situasjon. Han vil alltid være en sønn for henne uansett, mens hun kanskje kan mislike det sterkt hvis du tar det opp med henne (uten at jeg vet hvilken person hun er). Han burde fortelle henne hvor grensene går og hvilke regler dere ønsker. De burde ihvertfall ikke få tilgang på nøkkel.

Har dere egentlig blitt egentlig om hvilke regler som gjelder? Og hvor gamle er de? Hvis de er gamle, så er jo de vant til å bo med mange familiemedlemmer sammen og vant til å bare buse inn og ut av dørene til folk.

Hvis hun ikke godtar eller respekterer reglene, så hadde jeg flyttet eller krevd at de skulle flytte.

Noen ganger er forhold sunnere på avstand.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...