♡¯`°•Amelia07 og Mathea09•°´¯♡ Skrevet 31. august 2009 #1 Skrevet 31. august 2009 leste i en annen tråd at hvis man har en sterk lukt fra munnen kan det være tegn på diabetes. datteren min på 2,5 år har alltid sånn sterk "feber lukt" fra munnen, hun har hatt det helt siden hun ble født...kan det være diabetes da...?? hvordan får man sjekket det...??
moota m storebror&lillebror Skrevet 31. august 2009 #2 Skrevet 31. august 2009 Jeg dro til labben på legekontoret når de åpnet pga han skulle komme å ta blodprøve før mat på morgenen. Fikk svar med en gang hvis jeg husker riktig. Jeg hadde ringt dagen før og gitt beskjed.
♡¯`°•Amelia07 og Mathea09•°´¯♡ Skrevet 31. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 31. august 2009 men skal jeg ringe og si at jeg vil sjekke om hun har diabetes da eller...??
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 31. august 2009 #4 Skrevet 31. august 2009 Drikker jenta di mykje? Snakker litervis på kort tid. Tisser ho mykje? At du skifter unormalt ofte kjempevåte bleier. Har ho i det siste vore slapp og sliten? Har ho i det siste gått ned i vekt? Sover ho dårlig og er generellt veldig utilpass? Hvis du kan svare ja på to eller fleire her så er muligheten der. Veit ikkje hvilket barn du snakker om her med tanke på alder. Men det er sjeldent små babyar får det. Er det jenta født i 07 så kan det hende men da har ho ikkje hatt det frå ho var baby og ergo så er ikkje den lukta grunna diabetes. Hvis du velger å reise å sjekke blodsukker på legesenteret så gjer det fastans om morgoen og du får svar med ein gong, Mannen min sitt blodsukker apparat brukar 5sek på å gje han resultatet på blodsukkeret hans.
moota m storebror&lillebror Skrevet 31. august 2009 #5 Skrevet 31. august 2009 Tror ikke du trenger å ringe, men jeg visste ikke at han skulle faste så derfor ringte jeg for å spørre om det var noe slik jeg måtte tenke på.
♡¯`°•Amelia07 og Mathea09•°´¯♡ Skrevet 31. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 31. august 2009 hun drikker veldig mye og tisser veldig ofte også. hun har ikke gått ned i vekt men huner 2,5 år og hun har enda ikke sovet en hel natt...våkner hele tiden og gråter og er utilpass. slapp og sliten, tja..hun er ikke så veldig glad i å spise og da merkes det veeeeldig for å si det sånn... kan det kanskje være diabetes da...?? uff...synes det er ille jeg altså...(
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 31. august 2009 #7 Skrevet 31. august 2009 Tja ikkje lett å sei..... Når du seier drikker mykje kva er mykje? Eg har kun erfaring med folk som har fått det i slutten av puperterten og da klarer dei å drikke 4liter på 4timer, sitter på do og drikker og tisser samtidig osv. Nokon drikker masse av natur men det er i kombinasjon av det andre som eg meiner er urovekkans...... Hadde kanskje tatt ein tur på legesenteret og sjekka. Eg har sjekka gutten min eit par gonger, her heime da sida eg er gift med ein diabetiker Men det er viktig at det er fastans. Ein blir jo slapp og sliten når ein ikkje eter, men det kan også vera grunna diabets, lite matlyst når blodsukker blir høgt.....eller det kan vera mandlane som gjer at ho ikkje vil eta og heller drikker seg mett.... Mandlane kan jo også forstyrre søven til barnet. Trur nok ikkje ho har hatt diabets sida ho blei født for ubehandla så kan du ikkje gå så lenge før du evt havnar i koma........ Mannen min hadde blodsukker på 17-18 når han blei lagt inn og han hadde da drikke MYKJE i mange mnd. Andre har hatt mellom 25-30 i blodsukker, på barnet ditt så burde fastans ligge mellom 3,5-5,5. Eg hadde nok sjekka opp både diabetes og mandlane på barnet......
moota m storebror&lillebror Skrevet 31. august 2009 #8 Skrevet 31. august 2009 De symptomene som du beskriver passer til lillebror også. Drakk masse, tisset ut mange mange bleier hver dag. Men gikk heller ikke noe spesielt ned i vekt. Han var 17 mnd og hadde ikke sovet 1 hel natt enda. Han var begynt å bli slapp, sliten, gråt, var utilpass, og ville i perioder ikke spise på flere dager. Men, i tillegg hadde han en forferdelig nattehoste. Han var forkjøla og hosta og var full i snue og det som verre var. Etter at jeg flere ganger var hos legen med han og fikk beskjed om falsk krupp, ørebetennelse, halsbetennelse osv. fikk han astmamedisiner og sov plutselig om nettene =) Han ble et nytt barn! =) Men nå svinger det mer igjen =/ Lykke til uansett!!!
♡¯`°•Amelia07 og Mathea09•°´¯♡ Skrevet 31. august 2009 Forfatter #9 Skrevet 31. august 2009 tusen takk for svar...) vi har ingen i familien med diabetes, så det er kanskje litt mindre sjangse for å få det da....? men jeg skal selv en tur til legen i morgen og da skal jeg høre med han hva han sier...dette skal jeg virkelig få sjekka opp....) men hun tok den prøva i munnen på seks ukers kontrollen om hun var utsatt for å få diabetes og den var negativ... håper virkelig ikke det er det altså... men igjen..tusen takk for svar...)
ed123♂♂♂ Skrevet 31. august 2009 #10 Skrevet 31. august 2009 Diabetes-ånde lukter noe som kan minne om aceton. Negelakkfjerner. Den lukten er helt annen enn sånn feber-ånde. Ville heller tippe på mandler eller tenner på gang. Min gutt får dårlig ånde når han få tenner. Denne ånden varer lenge både før og etter tannfremmbrudd. Tror ikke du skal bekymre deg:)
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 31. august 2009 #11 Skrevet 31. august 2009 Er jo ekstra interesant hvis ho er diabetiker og har neg. dia gen!! Ingen av mine er testa for det og når eg gjekk med nr 1, født i 04, sa dei på sjukehuset, diabetes sjukepleieren mannen min gjeng til, at det var 5% arvlighet med diabetes type 1. Grunnen til den testen er det risikogenet som dei har finne og antallet av diabetikere type 1 som har dukka opp dei siste åra. Det spekulerast i om det er meire arv og meire miljø som er årsaka. Dei veit nemelig ikkje kvifor folk får diabetes type 1. Det skal også seiast at tanta til mannen min var diabetiker, ein anna diabetiker eg kjenner har ein onkel som er diabetiker og den siste eg kjem på i farta har ein bror som er diabetiker....... Dei to første fikk det i slutten av puberteten mens den siste var over 30år, god form, trimmar masse, drikker aldri brus, eter lite søtsaker........ Er jammen ikkje godt å vita!!! Hør med legen din i morgo!! Er bedre å høre ein fagpersons råd ein gong for mykje enn ein for lite!! Eg kjem med generelle spørsmål når nokon lurar på diabetes eg.
♡¯`°•Amelia07 og Mathea09•°´¯♡ Skrevet 31. august 2009 Forfatter #12 Skrevet 31. august 2009 tror nok jeg skal snakke med han i morgen ja....) kjekt å ha noen å spørre her inne...)
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 31. august 2009 #13 Skrevet 31. august 2009 Mannen min luktar ikkje aceton når han har høgt blodsukker. Han har ligge alt for høgt lenge nå og har målt over 30......er nokon år sida nå at han var så høg da. Eg kan kjenne det på lukta og tippe blodsukker nivået hans ganske så rett, det samma når han er låg, luktar det ikkje da men ser det på han. Så eg vil jo ikkje sei at alle luktar aceton da.......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå