Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #1 Skrevet 31. august 2009 Gutten min som blir 6 år i januar tisser i perioder på seg flere ganger om dagen. Og om natta... Vi har prøvd alt. Belønning, klistremerkeskjema, overse det, minne han på å gå på do, faste dotider, vaske sine egne truser, rose MASSE når det går bra osv, men ingenting funker! Nå er han inne i en periode hvor han tisser på seg mellom 2-5 ganger pr. dag. Han er heller ikke tørr på natta. Er ganske sikre på at dette ikke skyldes noe fysisk da han selv gir uttrykk for at han venter for lenge med å gå på do, og ikke gidder gå på do. Så hva gjør vi egentlig??? Jeg er SÅ lei av å se store gutten fly rundt med tisseflekk på buksa flere ganger om dagen. Kjenner jeg mister motivasjonen ang. dette.
blond Skrevet 31. august 2009 #2 Skrevet 31. august 2009 Ingenting funker i det hele tatt eller ingenting funker lenge om gangen?
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #3 Skrevet 31. august 2009 Klistremerkeskjemaet fungerte kanskje i et par dager. Var ikke uten uhell da heller, men var hakket mer motivert... Prøver å friste med belønninger vi vet han liker og gjerne vil ha, men han tisser seg ut flere ganger pr. dag likevel. Hi
blond Skrevet 31. august 2009 #4 Skrevet 31. august 2009 Jeg har tro på faste dotider, som må følges nøye opp fra barnehagen sin side også. Viktig at ungen sitter der en stund. Dere bør prøve det ut et par-tre uker for å se om det har effekt. Selv når vi gjorde alt riktig (egen bedømming...) hadde sønnen vår uhell om natten. Vi fant ut at rå gulrot var synderen. Etter han sluttet å ha med rå gulrot på skolen er uhellene på natten sjeldne. Det høres rart ut, men slik var det for oss.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #5 Skrevet 31. august 2009 Det du sier er at han tisser seg ut med vilje i bunn og grunn? Hadde det vært min sønn, så hadde jeg latt ham gå med tisset, og latt ham skifte selv. Så fikk han kjenne hvor ubehagelig det er. Kan det være at han liker "omsorgen" ved at han får en forelder for seg selv ved bytting av tøy? Selv negativ oppmerksomhet kan være noe han føler han får noe ut av. Ingen oppmerksomhet. Som at dere ikke prater med ham hvis dere skifter på ham/vasker ved tissing. Jeg ville tatt ham med til kiropraktor og sjekka det ut. Han kan ha spenninger som bør løses opp.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #6 Skrevet 31. august 2009 Vi får prøve igjen med faste dotider, selv om det som regel alltid går galt i mellomtider. Når han tisser seg ut så kan han gjerne gå med våte klær leeeenge. Han kan gå med det helt til det tørker, så der får vi ikke akkurat gjort noe. Vi er heller aldri med han når han bytter klær. Han får beskjed om å gå å bytte selv, så han får ikke noe "omsorg" rundt dette. Han vasker seg også selv uten at vi er med. Har tenkt på kiropraktor. Er vel nesten det eneste vi ikke har prøvd... Hi
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 31. august 2009 #7 Skrevet 31. august 2009 mi jente på snart 5 år tisser også ofte på seg. hun kan ikke holde seg lenge, så går hun ikke helst litt før hun kjenner hun må på do så kommer det alltid litt i buksa. Vi har også prøvd alt. Har også vært hos lege og tatt en del bl.prøver, men alt ser helt fint ut. Ingen hjelp å få der. Går til kir.pr i de periodene det er verst, og føler dette hjelper. HUn har en del harde låsninger i ryggen og bekken. Så det hjelper etter vi har vært der. Det som vi også gjør er at vi har en skuffe på bade som er hennes, der har hun trusene sine. Så hvis hun har blitt våt i trusa må hun gå å skifte der selv. Og er buksa også blitt våt må hun gå opp i skapet og finne seg ny bukse selv. Ellers gjør vi ingen nr ut av det.. Når vi ser hun har tisset på seg, eller hun sier det selv så sier vi bare: "ja men det gjør ingenting, bare gå og skift på badet du, så kan du komme inn igjen etterpå" Vi har ikke problemer på natten. Og hvis vi passer på å følge henne opp med litt oftere intervaller på do går det bedre, men intervallene må ikke bli for ofte heller.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #8 Skrevet 31. august 2009 Skal til legen den 11., så håper på å få litt hjelp der. Trenger litt råd og tips. Det jeg ikke skjønner er at han kan gå i lange perioder uten uhell (flere mndr.), også kan det plutselig være flere mndr. hvor han har flere uhell pr. dag. Skjønner ikke dette med disse periodene. Det er det som er så frustrerende, at vi VET han kan, også plutselig bare lar han det komme i buksa hele tiden. Hi
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #9 Skrevet 31. august 2009 Vet ikke om det er reellevant til saken men har det skjedd noen omveltninger i livet deres nå? begynt på skole, blitt storebror, skillsmisse?? kan jo være at slike ting gjør at han tisser på seg, at han føler at dere ser han når han tisser ut seg. Nå er ikke jeg noen ekspert på dette feltet men det var bare en tanke som datt ned i hodet mitt. Du kan jo også si at han må gå med bleie på helt til de har vært tørr i x antall dager. Det kan hende at d virker om det ikke er noe psykologisk som er grunnen. Har stor tro på alt alternativt, kiropraktor, homeopat, fotsone osv. Lykke til blir nok tørr gutten din å.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2009 #10 Skrevet 1. september 2009 Har ikke skjedd noe spesielt i livet vårt. Eneste er at lillesøstera hans sluttet med bleier, og det var omtrent på det tidspunktet han begynte å tisse på seg igjen. Tenker kanskje det har noe med sjalusi å gjøre, ettersom lillesøster fikk mye oppmerksomhet fordi hun var flink osv. Jeg vet ikke... Han fikk på seg bleie her om dagen, men bleia var rimelig våt etter noen timer. Jeg har liksom en følelse av at å la han gå med bleier vil gjøre vondt verre. Også syns jeg ikke det er noe hyggelig å sende en på 5,5 år i bhg med bleie. Tror han kommer til å være rimelig flau. Skal til lege den 11, også får vi evt. bestille time til kiropraktor etter det. Føler oss liksom litt alene om dette problemet også. Er godt å høre om andre med samme problemet. Hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå