Gå til innhold

Dere som har barn i 2/3 årsalderen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når og hvordan begynte dere å forberede h*n på at de skal bli storesøster/bror?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har ikke partet så mye om det før nå nylig.. Er 7 mnd på vei og magen begynner å bli synlig. Han vet han skal bli storebror og at baby`n vil gråte litt og bare drikke melk.. :o)

Tenker å fokusere mer på det i tiden fremmover.. For en på 2/3 år er jo 9 måneder uendelig lenge, så vi tenker iallefall at det holder å prate om det siste måneden..

Har kjøpt to bøker om det å få søsken..

Hva tenker du?

Skrevet

hei, jeg fortalte det da jeg var tre måneder på vei, fordi da fikk omverdenen vite det. Vil jo ikke at de skal få høre det av noen andre....! Men da jeg sa jeg hadde en baby i magen, lo min sønn så han skrattet! han er tre og et halvt år og syntes det var litt vel drøyt å ha en BABY i magen!

Skrevet

Her gikk det inn hos lillemann når vi var på tidlig ul i uke 12+6, så forteller han stadig at det er baby inne i magen til mamma. Tviler på at han forstår så mye mer enn det, venter nok en stund før vi begynner å forberede han mer. Han er forresten 2 1/2 år om et par dager:o)

Skrevet

Sa det med en gang, men det var først etter de første 3 mnd at hun virkelig begynte å bli opptatt av det. Hun spør hvordan han har det, snakker og koser med magen etc. Nå er babyen en naturlig del av familien. Vi har navn, hun har vært med å velge ut seng og vogn, og hun har fått velge en bamse hun ville gi han og noen klær. Jeg tror hun skjønner hva som skjer, men hun er da 3 år allerede. Stor forskjell på 2 og 3 år.

Vi har lagt litt vekt på å ikke skru opp forventningene. Har sagt at babyen hverken leker eller snakker, og at han skriker litt og sover mye. Dumt viss hun forventer seg en lekekamerat liksom.

Skrevet

Hun har foressten vært med på ultralyd og sett hvordan en baby kan leve inni mammas mage i bøker og på filmer

Skrevet

Vi har ikke sagt noe enda, jeg tenker også at det er litt tidlig, og har ikke lyst til å si noe før vi har vært på ul, og fått bekreftelse på at alt (forhåpentligvis) er bra inni der :)

Jenta vår er 2år og 5 mnd, så hun blir nesten 3 da nestemann kommer. Men hørt om flere som har tatt med storebror/søster på ul. Tenker kanskje å ta henne med på ul i uke 32. Vil ikke gjøre det på første, hvis ikke alt står bra til inni der. Men takk for tips, greit å forberede de så godt vi kan på forhånd.

Hi hi- måtte le litt av kommentaren- ha ha ha en BABY i magen lissom! Skjønner det godt, vi voksne er jo faktisk litt sjokkerte selv når babyen kommer ut, og at de faktisk har vært inne i magen :)

Vil gjerne høre hva flere tenker om når de ønsker å fortelle, eller når de fortalte! :)

Skrevet

Gutten vår er har akkurat fylt 2 år, og jeg tror ikke han skjønner så mye av dette babypratet. Men vi har fortalt han at det er en baby inni magen til mamma, og han står og roper "hallo baby!" mot magen min. =)

Han har også sluttet med vogna og sprinkel senga, og vi har fortalt han at den lille babyen skal sove i senga. Forteller han at han er stor gutt nå, og at han skal sove i den stoooore senga (noe som er veldig populært....).

Men tror som sagt ikke at han forstår så mye av det enda. Tror det er veldig viktig å inkludere han maksimalt når babyen kommer, og ikke la han få noen mindre oppmerksomhet enn lillebror.

Skrevet

Lillemor er 2 år og snart 3 mnd. Vi har sagt til henne at hun skal bli storesøster og at mamma har en baby i magen, men om hun skjønner det helt tro jeg ikke. Blir vel annerledes når hun kan se at magen blir større og kjenne det bevege seg der inne. Jeg har også sagt ifra til barnehagen at de gjerne kan ta opp temaet søsken med henne der :)

Kommer til å kjøpe noen søskenbøker også.

Skrevet

Jeg fortalte det da jeg var over 12 uker for da hadde jeg vært til UL. han svarte tilbake att har du babypuser i magen. vi har katter som har fått kattunger hehe så han trodde jeg også skulle ha puseunger..Hi hi. Nå er han mere med å sier att han skal bli storebror å sier hei til magen og gir magen kos. . han blir 4 år . jeg er i uke 15 nå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...