Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #1 Skrevet 31. august 2009 Sønnen min på 2,5 år er skikkelig kresen på middag, hjemme vel og merke, i bhg. spiser han alt virker det som. Han spiser ikke om det ikke er pølser eller pannekaker. Så innimellom har jeg varmet et middagsglass til han, om jeg ser han ikke spiser eller han får en skive. Han får ikke dette rett etter middag, men en liten stund etter. Men han spiser så bra med skive, da går det helst i makrell i tomat, fiskekaker og laks. Eller så spiser han hvertfall ett middagsglass i 15 mnd. Kunne sikkert spist to av dem. Men jeg er så leeeei av og lage mat som ikke blir spist. For det er bare han og meg. Flere som har barn som ikke er så glade i middag? Bedrer det seg?
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #2 Skrevet 31. august 2009 Har ikke det problemet nå men tenkte jeg skulle gi deg to tips. -Sørg for at han er skikkelig sulten til middag. Kansje spiser dere tidlig i forhold til når han spiser siste gang i barnehagen eller han er så sulten at han må ha noe med en gang dere kommer hjem. Mine spiser godt av det meste, men bare når de faktisk er sultne. -La ham være med å lage maten (lage mat er for eksempel å vaske gullerøttene eller helle ris i en kjele)
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #3 Skrevet 31. august 2009 Jeg var også lenge alene med datteren min og slet med middager. MEN jeg nektet rett og slett å lage noe annet til henne. Hun fikk bare spise det som ble servert. HVis ikke fikk hun gå sulten frem til kveldsmat. Det er ikke farlig om et barn blir litt sulten av og til. Så lenge vi er så heldig å bo her, og ha tilgang til vann og mat hele tiden er det ikke farlig å gjøre det sånn. Jeg hadde hverken tid eller økonomi til å lage fler retter eller måter å lage mat på. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #4 Skrevet 31. august 2009 Han spiser siste måltid i bhg. kl. 14. Da spiser han ingenting før middag, det er ikke før i 17-17.30 tiden. Så det er kveldsmaten vår. Han legger seg i 18.45 tiden. Han spiser jo forsåvdit kveldsmat da, siden han ikke spsier middag, så må jeg jo tilby han noe før han legger seg. Han er ikke store gutten heller, så føler at jeg MÅ ha i han noe. Men middagsglass, er det en grei løsning om han ikke spiser middag, greit med næringsstoffer der til en 2 åring? Vi kan forsåvidt ha brødmat et par kvelder også, siden det er middag i bhg. 3 dager i uka. Prøver også med havregrøt noen dager, men faller ikke i smak det heller. Om han vil, så får han bli med og lage mat. Men det hjelper ikke. Han får røre, helle oppi osv. Men han er veldig vanskelig når det kommer til mat. Alltid vært det egentlig. Godt han spiser i bhg. hvertfall.. Bare så utrolig kjedelig og lage middag bare til meg. Han må jo være sulten på den tiden, men ikke mye han spiser etter kl. 14.. *frustrert* =S Takk for råd og tips!
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 31. august 2009 #5 Skrevet 31. august 2009 Dessverre har jeg ikke noen gode råd . Vi sliter med akkurat det samme ,har en gutt på 2 1/2 år som nekter og spise middag .Jeg gir også william 15 mnd middagsglass ,men det er ikke alltid han vil ha det heller Han vil helst ha brød . Det hender han spiser babygrøt også ,de fra 8 mnd og oppover ,men da må jeg ha på kanel! Han skal på 2 års kontroll i morgen og skal spørre hs om det ,kanskje hun har noen gode tips som jeg kan dele med deg .
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #6 Skrevet 31. august 2009 Takk for svar! Tar gjerne i mot gode tips ) Lykke til på kontroll )
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #7 Skrevet 31. august 2009 Bare la være å streve sånn med dette. Det høres jo ut som at han får i seg en del "middag" likevel. Da i form av pålegg og noe i barnehagen hver uke. Jeg har et barn av hver sort; en som ELSKER middag, og kunne hatt det til alle måltid. Og så en som HATER middag, og vil helst ha brød til hvert måltid;) Begge lever godt i dag(8 år og 15 år). Vi har variert med hva vi har til middag, alt etter hva egentlig yngste litt vil ha. Eldste spiser det meste. Blir litt enkelt av og til(mye pannekaker, pølser og spagetti og slikt), men yngste får spise det han ønsker. Jeg KREVER ikke at de må spise middag. Jeg bare krever at de sitter ved bordet, og smaker på noe av det som er der. Lysten til å spise middag har bedret seg uten stress for yngste etterhvert som ungen er blitt eldre. Som voksen vil jeg tro problemet er borte(eller hvertfall nesten;)). Siden du er alene med denne ungen, så hadde jeg sluttet å stresse så mye, og heller godtatt at det er som det er. Du lager jo middagen fånyttes til ungen, og skaper bare stress hos deg med det. Slik du gjør det med pålegg og et glass i ny og ne + middager i barnehagen er helt greit det:) Lag heller til "dessert" med friske grønnsaker og frukt delt i biter i fine skåler etter "middagen":)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå