Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen spm;

- Sover deres babyer på trilletur? Mini gjør nesten ikke det mer, og har med å sovne 5 minutter før vi kommer hjem. Våkner såfort vogna stopper.. ;)

- Ang sitting, når er det "vanlig" at de sitter stødig og ikke minst kan sitte selv? Vi var på lekeplassen her om dagen med større babyer på 18 mnd, og hun som inviterte meg dit syntes det var rart at babyen min ikke kunne sitte ordentlig oppi huska sjøl ( eller dissa, på min dialekt :P) Hun skrøt av at nabogutten, han var 6 mnd og han dissa/huska som bare det han! Så lurer på om det bare er min som er treig med dn sittinga? Har ikke pressa henne noe særlig å sitte sjøl enda, men hun sitter på fanget og i tripp trapp stol med bordet. Men å sette henne på gulvet for så å slippe, det gjør vi ikke enda. Hun er enda veldig ustødig.

Sånn klapping/vinking osv, bør jeg øve på det med henne eller? :)

Hehe, og det var visst det vi skulle lure på idag!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og glemte å si at min er 7 mnd og 8 dager gammel :)

Skrevet

Min gutt er 7 mnd og 6 dager, og han såver for det meste på trilleturene.

Men det er fordi han trenger å bli trilt i vogna for å sovne best på dagen.

Det blir ofte til det at eg triller ute med han, fram og tilbake en strekning, helt til han sovner, så setter eg vogna utforbi stuevinduet, og der såver han så godt. Han sover bedre ute i vogna enn inne i senga si på dagen

Han sitter heller ikke noe stødig, men er kansje litt sein(?), siden han blei født en mnd før termin. Men virker nesten ut som at det er normalt at de ikke sitter helt stødig selv når de er 7 mnd, men er litt individuelt ser eg..

Vi øver litt på vinkingen, men ikke sonn veldig mye.

:)

Skrevet

Frøkna her elsker trilleturer. Sovner nesten men en gang. Hun er derimot ikke flink til å sove inne på dagen i det hele tatt. Nå sitter hun stup trøtt på gulvet og nekter og sove. Prøvde å legge henne for over en time siden, men det funka ikke, og nå er det for sent.

Det er svært individuelt når barna kan sitte. Eldste vår satt seg ikke før etter han kunne krabbe, mens lille satt seg opp på dagen hun ble 7 mnd. Vi hadde da ikke latt henne sitte uten om i vogna og i barnestol.

Nå er hun 8 mnd og en uke. Hun begynte å krabbe i går etter å ha vært i krabbestilling i nesten 1,5 mnd. Store broren begynte lenge før.

Tror ikke du skal sammenligne barnet ditt med andre. Det er perfekt som det er;-)

Skrevet

Min er 7 mnd og 16 dager. Han sover ikke på trilleturer lenger. Vil bare se på alt det spennende vi kjører forbi. Det er klin umulig å sove. Han aksepterer også bare selene i vogna mens han sitter. Så trilling gjør vi i våkentida nå.

Min kan sitte nå, men ikke reise seg opp i sittende stilling selv. Siden babyene helst ikke skal sitte så mye når de ikke kan sette seg opp selv, setter jeg ham på gulvet bare av og til og i korte perioder. Han kan sette seg opp på knærne da, men ikke på rumpa.

Jeg gidder ikke å øve på klapping og vinking, bortsett fra i situasjoner der det er naturlig. :)

Skrevet

1 - babyen min sluttet å sove i vogna da hun kom over i sportsdelen - dvs -- kan sovne hvis hun er ordentlig ordentlig trøtt, men ikke slik som i good old days

2 Jenta mi kunne ikke sitte selv da hun var 7 mnd. Begynte forsiktig i babystol da hun nærmet seg 8 mnd, når hun begynte å sitte og leke vet jeg ikke - ved 9 mnds alder kanskje? HUn er ikke spes tidlig motorisk, likevel skryter helsesøster fordi hun er smidig, rask og sterk. Hun er bare ikke spesielt opptatt av å prøve neste greie.

3 - Jeg er en sånn forelder som ikke gidder øve på noenting. Syns også det er irriterende når folk står og maser "hvor stor er du" på henne. De ser vel for fanden hvor stor hun er. Hvorfor må alle unger rekke armene i været på stikkord?? Hun lærte å vinke på ferie da hun var 8 mnd, fordi alle de andre hotellgjestene vinket til henne, og så kan hun klappe og peke. Big deal. Hadde hun vært 10 og ikke kunnet dette hadde jeg kanskje uroet meg.

Skrevet

...det er vel helt unødvendig å nevne at hun ikke kan krabbe (åler seg) eller gå?

Skrevet

...selv om hun blir et år om en uke???

Skrevet

vi begynte å bruke sportsdelen da ho var mellom 3 og 4 mnd. ho sitter samme vei som vi går å skal se på alt. er 8 mnd no. ho kunne sitte nesten sjøl da ho va sju mnd å no kommer seg opp og ned fra sittende stilling. ho åler seg både frem og bak i raserfart=) så ho sitte å leker. ho står sjøl viss ho får holde seg i noko.

Skrevet

min gutt er nå 8 mnd i dag, han kan ikke sitte alene,mn med hjelp, ikke kan han krabbe heller, han virker ikke intrisert i d heller. er veldig fort utålmodig. han åler seg i ring å litt bakover.

men han er turbo når han kommer i gåstolen sin, jeg leker med han på gulvet hverdag, alt går egentli ganske normalt får seg. jeg tar d i hannes tempo.

Skrevet

Jenta mi er 7 mnd den 4. nå. Å hun sove som regel heller aldri på trille turer. Skal bare sitte å kikke. Har henne enda i bag vogna og, så hun har mulighet for å legge seg ned.

Jenta mi kan heller ikke sitte uten støtte. Hun sitter på fanget med støtte i tripp trapp stolen. Sitter bare med støtte. Syns det var tidlig å kunne dissa når han bare er 6 mnd gammel!

Datteren min har begynt litt så vidt med vinking meg det gikk fra indinar klapping på munnen, åsså vinking. for hun vinker når hun leker på indianer.. vrir hånden andre vei.

men tror ikke hun forstår at det er vinking.. for hun hermer ikke når vi gjør det.

Klapping har jeg ikke sitt tegn til enda..

Skrevet

1. Nå har jo min lille stump aldri sovet noe særlig på dagen. Før var det 3 X 30 minutter, nå stort sett 2 X 30 minutter. Disse sover han like godt i vogn, gående som stillestående eller i senga si. Han våkner av endel skarpe lyder, så jeg må prøve å være på relativt rolige steder hvis det er viktig at han sover. (I dag sov han faktisk 1 1/2 time i senga på formiddagen!!!! Håper det er en trend... tenk på alt jeg kan gjøre!

2. Tror sitting (som alt annet) er veldig individuellt. Lillemann sitter stødig og har gjort det siden han ble 6 mnd ca.... men det er jo du som gjør det "korrekte", lillemann setter seg nemlig ikke opp selv og skal da ifølge norske anbefalinger ikke få lov til å sitte... men det får han! Så du er en eksemplarisk mamma og jeg er litt bad ass ;-)

Vi øver ikke på klapping eller vinking, men har "trent" endel på å krype på gress/teppe e.l. som han synes er litt ubehagelig og derfor må løfte rumpa mer... he he, så nå er han nesten krabbende :-)

Lillemann er ikke så interessert i huske faktisk, Er så mye annet som er gøy at han ikke trenger å gynge for å ha det litt actionfyllt :-)

Dum dame på lekeplassen din synes nå jeg ;-)

Skrevet

Gutten min har aldri sovet særlig godt på trilletur annet enn da han var liten. Han er også sånn som sovner 10 minutter før vi er hjemme og våkner straks vogna stopper. Han sover høyst 20 minutter i vognen, mens hjemme i sengen kan han sove opptil 2 timer. Men det er ikke noe problem, det er bare å dra på trilleturer når han er våken, det er jo ikke som om han trenger å sove i vogn.

Angående når de sitter selv så er jo det veldig varierende. Gutten vår kunne sitte selv da han var 7½ måned gammel, og satte seg opp selv da han var 8 mnd. Det er ikke så vanlig å kunne det ved 6 mnd, men noen kan det jo.

Klapping og vinking har vi aldri øvd på. Klappeleker er ikke så morsomt synes jeg, og å kunne klappe er jo ikke all verden. Vinke gjør vi når det er naturlig, ikke for å trene på det.

Skrevet

Mini er 6,5 mnd, og har så vidt begynt å komme seg opp i krabbeposisjon - med hjelp :D Hun sitter i vogna, men må holde seg fast for å ikke tippe over til siden. På golvet bare tipper hun.

Ellers er dette en fin link over barnets utvikling: http://lekegrinda.com/det01.shtml

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...