Gå til innhold

Svigermor med epilepsi..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigermor har epilepsi, har ikke anfall så veldig ofte, men det hender. Hadde dere latt henne være alene med deres baby?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det hadde jeg. Kjenner flere som har epilepsi som selv har barn og det er ikke noe problem.

Skrevet

Det komer helt ann på hvordan epileptiske anfall hun har, og hyppigheten.. Hvis hun har anfall hvor hun mister bevistheten må jeg si jeg hadde vært skeptisk til at hun skulle være alene med den lille, iallefall kjøre bil! Men det er jo mange grader av anfallene, og evt om hun merker at hun får de, så hun får varslet dere..

Når vi skal ut og kose oss, og har barnevakt, synes jeg noe av poenget er å slappe av.. hvis jeg hadde engstet meg grønn for om barnevakten i heletatt var ved bevisthet, hadde jeg ikke fått mye utbytte av "fritiden"..

Min bestevenninne har epilepsi, med bevisthetstap, men hun har ikke hatt anfall på 5 år og er medisinert.. hun har passet mitt barn mange ganger, det føler jeg meg trygg på..

Skrevet

Hun har ikke førerkort, lengre, pga anfallene. Må være anfallfri så så lenge før man kan søke. Hun har gran mal anfall, av og til merker hun at hun får de, og legger seg ned selv. Men av og til ramler hun bare om og.. Veldig skeptisk selv, men samboeren ser ikke problemt?!

Skrevet

Da må jeg innrømme at jeg hadde vært skeptisk! man må jo kun være anfallsfri i ett år, så da må hun jo ha endel anfall, iallefal 1 siste året.. Med grand mal/ GKT anfall ville jeg være ganske skeptisk! Iallefall når barnet er lite, men det er jo også ille for en 1 1/2 åring om hun skulle få anfall.. Tror ikke jeg hadde turt det jeg da men.. hva hvis hun lager mat og skulle få anfall, eller hun holder barnet.. mye som kan skje, men jeg skjønne også at man ønsker et normalt liv, og muligheten til å passe barnebarna.. Men personlg hadde ikke jeg gjort det..

rart at din samboer ikke ser problemet da!

Jeg jobber også på en avdeling hvor alle med epilepsi-anfall kommer når de har hatt anfallene, dersom de blir innlagt, det har muligens gjort meg mer skeptisk! Lykke til da! det er iallefall viktig at dere snakker om det og blir enige!

Skrevet

Hei .

Jeg har en søster som har epilepsi ,hun får også grand mal anfall .

Når hun har dårlige dager får hun ikke lov til og vil heller ikke passe William ,men er hun fin får hun lov.Søsteren min får som regel rykkninger i forkant av et anfall .

Nå vet ikke jeg om din svigermor får rykkninger og hva mener hun selv om å være bv ?

Bor hun alene eller har hun samboer/mann.

Jeg hadde ikke hatt noe problem med at hun hadde vært bv ,om hun ikke hadde hatt rykkninger eller andre tegn på at annfall var på vei .

Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke tatt sjansen på.

Skrevet

men hva har det å si om man har forvarsel, og er alene med barnet og foreldrene er langt unna? Få som rekker å ringe en tlf og si ifra at man får anfall.. hadde aldri turt det.. hva når barnet kan gå selv.. noen ligger jo med anfall i mange minutter, noen må jo til og med legges inn for å få slutt på anfallene.. Hva kan en 2 åring finne på mens mormor ligger i anfall..det er skummelt, itillegg til så skremmende det må være for barnet når den som passer endrer atderfd totalt..

Skrevet

Jeg har epilepsi selv (GTK, uten forvarsel), så jeg vet hva det betyr å ha et lite barn. Jeg bader ham ikke alene, har ikke stellebord, vi skifter på matte på gulvet. Utover det er det ikke så mye som man egentlig kan gjøre. Jeg har ikke hatt anfall mens han var våken, men husker at jeg var veldig bekymret når jeg gikk gravid. Legen min sa ofte at epilepsi ikke er noe hinder å få barn, i hvert fall ikke generelt.

Har svigermor anfallene en spesiell tid om dagen (på natta eller morgen) er det jo lettere å unngå.

Skrevet

Det kommer helt ann på mange ting det.

Hvor gammelt er barnet? Blir det båret mye f.eks, eller ligger det mye på gulvet? Er det en spesiell tid på døgnet hun får anfall? Er det spesielle ting som utløser anfallene? Blir hun lenge "borte"?

Jeg ser ikke det helt store problemet om barnet ikke blir båret mye, som f.eks. nyfødt, og hun ikke "forsvinner" mer en noen minutter. Dersom hun risikerer å sovne f.eks. ville jeg tenkt meg litt om. De sovner gjerne veldig tungt da.

Men mannen din har jo vokst opp med henne til mor, og han er jo i live og oppegående han eller?

Jeg hadde tatt en prat med svigermor. Vær ærlig og si det som det er . Hun forstår nok at en hønemor er litt bekymret. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...