Gå til innhold

Uke 15, for tidlig for å høre hjertelyd??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på første time hos jm i dag. Er 15+6 (i følge lege).

Sa at jeg lurte på om det faktisk var noe inni magen min siden jeg ikke har vært på ul eller hørt hjertelyd. Hun sa hun kunne prøve å høre etter hjertelyd men at det ikke var sikkert at hun kom til å høre noe.

Hun sa også at de ikke brukte å høre etter hjertelyd før ca uke 17!

Syns bare det er litt snodig siden hun samtidig spør om jeg har kjent liv. Litt rart hvis hun ikke kan finne hjertelyd samtidig som jeg liksom skal kjenne liv fra babyen.

Hva er deres erfaringer når det gjelder dette?

Uansett så hørte vi jo hjertelyd, så noe er det jo der :)

Men mitt negative jeg begynte å lure på om hun ikke turte å garantere noe siden jeg ikke er tynn...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å si at hun registrerte ikke hjertelyden siden det var så tidlig. Det var liksom bare for å sjekke at det var noe der.

Rart..

Skrevet

hmmm. Jeg var til jm idag, er 15 uker akkurat, og fikk høre hjertelyden. Hun sa at hun skulle prøve å finne ungen og hjertelyden. Forsto det slik at de kan på en måte ligge ugunstig når det gjelder å finne tak i hjertelyden. Men hun fant den med en gang til meg, samme ved sist graviditet, da fikk jeg høre det tidligere i svangerskapet.

Vet ikke hvorfor de sier så ulike tider på når en kan høre hjertet men det er kanskje for å prøve å unngå frykt til de blivende foreldrene dersom man ikke finner hjertelyden.

Skrevet

Når hun spør om du har kjent liv, så har hun ingen forventning om at du faktisk har gjort det. Det er like vanlig at man ikke kjenner liv før uke 21 som at man kjenner liv fra uke 14.

Selv om de ofte kan høre hjertelyd om de prøver, så velger noen JM og leger å ikke lete etter den for tidlig, fordi det er så mange grunner til at de ikke trenger finne den selv om alt står bra til med nurket. Dette er rett og slett for at vi som mødre skal slippe å gå rundt å være unødig engstelige. Så du trenger ikke bekymre deg for livvidjen din nei. Så klart så er ekstra polstring ekstra polstring, men det betyr mer hvordan babyen ligger og hvordan morkaka ligger.

Så herlig at dere fant hjertelyden da. Har ikke prøvd å lytte etter den enda selv. Skal ikke til JM før i uke 24, så da blir det godt å høre. Men på ultralyd uke 18 så vi en herlig liten krabat som så ut til å trives veldig bra.

Glem negative tanker - ikke tenk på vekta eller plstringa i graviditeten. Det gjør ikke jeg i alle fall. Tenker bare på å spise dobbelt så sunt som vanlig.

Skrevet

Det hender ofte at man kjenner liv før man får høre hjertelyden. Da vet man jo at det er liv der inne, selv om man ikke har hørt det.

Med mindre det er medisinske grunner, så får man som regel ikke ordinær UL før rundt uke 18-20.

At jordmora ikke pleide å høre etter hjertelyden før i uke 17 kan være fordi hun synes det er vanskelig å finne den før da. Mange foreldre som blir engstelige hvis jordmor/lege ikke finner hjertelyden. Men synes det i grunnen var litt seint, det skal jo være godt mulig å høre den lenge før. Men de har vel gjort seg sine erfaringer.

Jeg har ikke hørt hjertelyden enda, men har bare vært på kontroll i uke 9, og da var det for tidlig. På UL var det ikke lyd, så vi hørte ikke hjertelyden, selv om vi så på skjermen at hjertet slo. Men jeg hadde kjent liv i mange uker før det, så da visste jeg jo at det var liv inni magen min.

Skrevet

Var på første kontroll i uke 13 og da fant legen den med en gang og førte på journalen. Har på de andre to journalene fra forrige svangerskap også registreringer i uke 13. Men det kan sikkert være forskjellig.

Skrevet

Jeg har min egen AngelSound og har hørt hjertet på bebisen fra 10+2 og har alt for mye vekt på kroppen, mesteparten ligger på magen. Jeg er nå 15+5 å har ikke noe problem å høre hjerte.

Men jeg tror jormødre er litt redd for at vi mødre skal bli litt hysteriske om de ikke finner den. For de som har morkaken framme mot magen kan det være vanskeligere å høre hjerte, og de finner den kanskje ikke før i uke 17-18, så tror ikke at det er for du ikke tynn hun sa det :) Morkaken er vist mer kompakt enn kroppsfett og på den måten er det vanskeligere å finne lyden :) (Ikke vet jeg om dette stemmer men fikk den forklaringen sist jeg var gravid)

Skrevet

kanskje du misforstod litt? Når jeg var hos jordmor første gang, 13+3 så sa hun at det er ikke alltid de finner de, alt ettersom hvor fosteret ligger osv.. Slik at om vi ikke hørte noe så betydde ikke det at det var noe galt.. Tidlig i uke 15 er det i hvertfall ikke, hun sa til meg at de kan høre det fra ca uke 12 utenpå magen.. Jeg hørte det alt i uke 7 på tidlig ultralyd innvendig.. det var herlig.. Jordmor fant hjertelyd heldigvis når jeg var 13+3 og jeg sier heldigvis fordi det var en slags milepæl for meg, å kunne få føle at puh, alt kommer mest sannsynlig til å gå bra...=) nå er jeg 15+6..og skal til neste jordmor time på fredag som kommer.. håper på å få høre lille gull igjen..=)

Det du sier,at siden du ikke er tynn.. det er ikke jeg heller,og det kan vere noe vanskeligere å høre og få gode bilder har jeg lest om man er kraftig overvektig.. Men haha! da er det ikke så gale med oss, for hjertelyd fikk vi begge høre..=) Lykke til videre i graviditeten..! kos deg med den voksende magen...

Skrevet

Takker for mange fine svar jenter :D

Syns bare det var litt rart at hvis jeg ikke hadde spurt så hadde hun ikke sjekka etter hjertelyd. Da hadde jeg jo enda gått å lurt på om jeg faktisk er gravid. Mener å huske at de sjekka etter hjertelyd tidligere sist gang...men det var jo i en annen by.

Så nå er det bare å glede/grue seg til ul :)

Skrevet

legen min satt meg opp til time i uke 13 nettopp for at jeg skulle fær høre hjertelyden da. Sa aldri noe om at hun kanskje ikke ville finne den. Fan den nærmest med en gang- og jeg hørte også forskjell på min puls og babyens...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...