Eddav Skrevet 31. august 2009 #1 Skrevet 31. august 2009 Er det noen som jobber som bibliotekar her?? Hva synes dere evt om jobben? Har dere mange jobbmuligheter? Hva er det beste og verste med jobben?
Den Blå Engel Skrevet 31. august 2009 #2 Skrevet 31. august 2009 Jeg hadde veldig lyst til å bli bibliotekar, men droppet det fordi jeg ble forespeilet et veldig tøft arbeidsmarked. Synd, egentlig, det virker spennende, ikke sant?
Eddav Skrevet 31. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 31. august 2009 Ja, jeg småangrer litt på at jeg ikke valgte det. Det virker som det er mange muligheter med en bibliotekarutdannelse. Problemet er at jeg ikke har mulighet til å ta mer utdannelse nå, men jeg trives ikke så veldig godt i jobben jeg har (som lærer). Har en fornemmelse av at jeg ikke kommer til å jobbe som lærer i så mange år...
Den Blå Engel Skrevet 31. august 2009 #4 Skrevet 31. august 2009 Tror jeg også venter spent på dette svaret. Er også lærer, men kunne tenke meg videreutdannelse.
Gemini7 Skrevet 31. august 2009 #5 Skrevet 31. august 2009 Hei! Jeg vurderte å bli bibliotekar selv en gang, veldig glad i litteratur og ble tiltalt av stille og rolig atmosfære på bibliotek. Jeg har derfor jobbet 1 år på folkebibliotek selv (etter videregående) og så v siden av studiene på Deichmanske bibl i oslo etter at jeg flyttet dit. Folkebiblioteket var så lite at jeg i praksis gjorde akkurat det samme som de som var utdannet bibliotekarer der, dvs skranketjeneste (betjene publikum), bokoppsetting (kjedelig, men litt trim i det minste, og fredelig arbeidsoppg om man er sliten), registrere nye bøker inn i datasystemet og klargjøre dem (dvs merke m strekkoder, sette kontaktpapir på dem etc), lage utstillinger hvor man bl.a skriver kort om de enkelte bøkene, ta i mot skoleklasser/barnehager, og div merkantile oppgaver. Trivdes utrolig godt der! På større biblioteker (som deichman) er oppgavene gjerne mer spesifikke, så bibliotekarene der sitter ofte og veileder mennesker som kommer m spørsmål. Jeg jobbet da mye med bokoppsetting og skranketjeneste (man følger en turnus gjennom dagen og bytter på oppgavene). Har et par venner som har tatt bibl.utdanning og de jobber nå i forlag og trives med det. vanskelig å komme inn i forlagsbransjen, men er ikke sikker på hvor vanskelig det er å få seg bibliotekarjobb ellers for tiden. Kan bare si at det er utrolig hyggelig å jobbe på bibliotek og med bøker. Grunnen til at jeg ikke valgte dette yrket var at jeg var redd det ville bli for stillestående og "meningsløst" i lengden (var noe eksistensialistisk og opptatt av meningen m livet i min ungdomstid:). Nå tenker jeg heller at det er viktig å få et yrke man trives i! (og det gjør jeg jo også i min nåværende jobb:)). Lykke til om du skulle bestemme deg for å gå for det.
a-mamma Skrevet 31. august 2009 #6 Skrevet 31. august 2009 jeg er bibliotekar. Etter utdannelsen har jeg jobbet i skole- og fagbibliotek. Nå jobber jeg i en forskningsinstitusjon hvor jeg er eneste bibliotekar. Arbeidsoppgavene mine er derfor veldig varierte. Jeg søker etter litteratur for forskerne, kjøper inn litteratur, katalogiserer og klassifiserer (registrerer bøkene i datasystemet), tidsskrifter, litteraturlister osv. Venninnene mine fra utdannelsen jobber med: folkebibliotek, arkiv, høgskolebibliotek og informasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå