Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #1 Skrevet 31. august 2009 vi blir 53 gjester (det er de aller nærmeste) og jeg lurer på om det blir dumt å bare servere kake rett etter kirka? vet det er mange som har mat... men...
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #2 Skrevet 31. august 2009 Hvis alle har kort reisevei synes jeg det er helt OK med bare kaker. Er det derimot mange som reiser langt må man forsøke å ta høyde for st de trenger litt mer ordentlig mat.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #3 Skrevet 31. august 2009 Kommer an på grunnnen! Har dere dårlig økonomi så må dere bare ta hensyn til det og droppe maten. Personlig hadde vi middag, biffgryte med brød og salat i 1. og lammegryte med masse deilig tibehør fra catering andre gang. Har heller sldri vært idåp m kun kaker og kaffe, men hadde jo respektert folk selv om de droppet mat! Helt opp til hver enkelt. Mne står d på penger så trenger det ikke bli dyrt- noen spann med trøndersodd er billig og godt. evt lage det selv, men det er en sabla jobb m skrellinga. 53 gjester er jo forresten veeeeeldig mye i dåp da, så blir jo litt større utlegg da. Vi har vært 17-20 (kun nærmeste fam, altså våre foreldre og våre søsken med sine familier).
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #4 Skrevet 31. august 2009 Da kan du heller korte ned på gjestelisten kanskje? Jeg synes det hører til etter dåp med mat. Evt snitter i det minste!
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #5 Skrevet 31. august 2009 Det blir vel litt stusselig, vel?? Tror nok jeg heller hadde kortet ned på gjestelisten og ordnet istand et ordentlig selskap i stedet. Men hvordan regner dere egentlig da, når dere har 53 i den nærmeste familien?
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #6 Skrevet 31. august 2009 Kun de nærmeste? Nekter jeg å tro! Det er vanlig å invitere barnets slekt rett oppad, pluss barnets tanter, onkler og søskenbarn. Kommer dere da opp i over 50 stk??
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #7 Skrevet 31. august 2009 Man trenger jo ikke gjøre det dyrt selv om man har middag. Vi hadde hjemmelaget lapskaus, og kaker til dessert, billig lokale, og kjøpte mesteparten av pynten på Nille. Og alle skrøt av hvor fint lokalet var pyntet, og hvor god maten var!
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #8 Skrevet 31. august 2009 Hadde synes det var kjipt å bare få servert kaker i dåp!
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #9 Skrevet 31. august 2009 Er jo vanlig med middag i barndåp da, kan dere ikke lage eller bestille noe rimelig som lapskaus, hvit fiskesuppe e.l.? Jeg skjønner heller ikke hvordan dere kan være 53 stykker i nærmeste familie.. Er vanlig å inviterer besteforeldre, tanter og onkler til barnet samt søskenbarn. Selv i min familie hvor mine foreldre er skilt, etablert på nytt og vi er mange søsken ble det ikke så mange. Mange søsken har du og mannen din om dere blir 53 stykker når dere inviterer dem og barna deres?
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #10 Skrevet 31. august 2009 De aller fleste forventer å få mat i dåp. Tror nok det hadde vært mange som hadde sittet med rumlende mager etter hvert.. eller spist aaaltfor mye kake!! og jeg synes også 53 var veldig mye? har du tatt med dine egne og din manns tanter og onkler også da eller?? I vår dåp blir vi vel 25 ca... Og da skal vi leie et billig lokale, ha en rimelig men god middag og kaffe og kaker. Synes liksom det hører med!!
Himmel og hav Skrevet 31. august 2009 #11 Skrevet 31. august 2009 Det hadde ikke jeg gjort... Tenk bare, folk har stått tidlig opp og spist frokost la oss si kl 9, for å rekke kirken. Gudstjenesten er over i 12 - 12.30 tida, og innen dere er der selskapet skal være er den 13. Da er det 4 timer siden folk spiste, og så skal de få kake og kaffe. Det er liksom ikke noe å spise seg mett på... Du kan gjøre det rimelig, med å dekke et bord med kaker men også ha fat med halve rundstykker med ost, skinke og annet ryddig pålegg. Da får folk litt mat i magen også. Om du baker rundstykker selv, så blir de billigere og metter mer enn kjøperundstykker, og du trenger ikke så mange.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #12 Skrevet 31. august 2009 For oss selv ble det faktisk billigere å invitere alle i dåpen (25 ca) på restaurant som vi lånte, og så fikk vi ta med kaker selv.. Dette ble faktisk billigere enn å leie ett billig lokale og fikse koldtbord!?! Tror ikke jeg ville hatt bare kake til dåpen... Ville nok blitt endel kvalme folk da...
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #13 Skrevet 31. august 2009 Trenger ikke middag, men da bør du servere snitter, rundstykker e.l. Hvis 53 personer skal "overleve" kun på kake, så trenger dere så mange kaker at det sikkert blir minst like mye jobb/penger å ordne det. Ser mange har foreslått gryterett, det blir sikkert det enkleste dersom dere skal ha varm mat.
Tigerpote Skrevet 31. august 2009 #14 Skrevet 31. august 2009 Jeg hadde aldri servert bare kake nei. Om koldtbord blir for dyrt, hadde jeg servert noe som: (vet at jeg gjentar noen nå, men) *Snitter/rundstykker, kanskje Aspic *Sodd *Gryterett *Karbonadesmørbrød *Evt gått på restaurant/hotell og sjekket pris for en rett til 53 pers, feks Biff Stroganof, det er sikkert ikke så dyrt Det trenger ikke være så fancy, men mat vil nok de fleste sette pris på Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #15 Skrevet 31. august 2009 Greit å høre meninger. Om dere tror jeg lyver når jeg sier 53 stk er de aller nærmeste gir jeg meg vel egentlig en lang faen i :-) Mannen min har 6 søsken, alle der har barn, samt stebarn, selv har jeg 4 søsken, samt stesøsken og halvsøsken! Det blir derfor vanskelig og kutte ned på gjestelista.. Men hvilke folk er det som tror at noen lyver om sånn da? Ingen kommer langveis fra, vi møtes stort sett en gang i uka til bursdag å sånne ting.. Lager vel noe enkelt, har tenkt en del på gryterett med kjøttdeig? Ris og salat utenom kanskje? Det lar seg vel gjøre..
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #16 Skrevet 31. august 2009 PS: vi ber ikke mine tanter og onkler, eller mannen min sine.. Kun søskenbarn av dåpsbarnet, besteforeldre, tanter og onkler.. det er helt sykt, jeg vet det.. glem at jeg spurte.. vi finner vel utav det selv
CMH Skrevet 31. august 2009 #17 Skrevet 31. august 2009 Trenger da ikke varm mat? Vi hadde bare rundstykker og kaker. Gikk fint det
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #18 Skrevet 31. august 2009 Så lenge dere presiserer i invitasjonen at gjestene inviteres til kaffe og kaker ser jeg ikke noe galt i det. Men hvis dere ikke skriver noe om det vil folk regne med å få mat og syntes det er rart at de ikke får noen servering (bortsett fra kaker).
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #19 Skrevet 31. august 2009 Her jeg bor er d veldig vanlig med koldtbord. Noen bestiller fra cateringfirma, mens de aller fleste ordner selv. Mitt forslag: Dere hadde jo maaaaange søsken du og mannen din, 10 til sammen ?? Hva om hver av dem bidro ?? f.x. 2 stk tar med pastasalat 2 stk lager en gryte med f.x. ris til 1 lager et fat med karbonader og løk 1 lager et fat med røkelaks, reker, eggerøre 1 lager et fat med spekemat 1 lager potetsalat etc etc... foreldrene deres kan vel ta med noe o.l. Kanskje har du venninner som kan lage noe til deg, så lager du noe til dem når de skal feire et eller annet. Her kan du iallefall få masse mat, med lite innsats. Så kjøper du loff, kaffi, brus, rømme, dressing ++++ Slik feirer vi på Sunnmøre, helt vanlig i barnedåper og konfirmasjon, og større selskap. Noen velger også denne varianten i bryllup. Har selv hatt 3 barnedåper og 1 konfirmasjon på denne måten ) MASSE mat !! .... og noe for enhver smak..
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #20 Skrevet 31. august 2009 vi er flere søsken enn det men jeg gidder ikke å utbrodere det her, var jo fryktelig så negative mange var! " Det tror jeg IKKE noe på nei" Jeg kan vel ikke henge meg for at slekta er så stor... Hmm, vi finner vel utav det.. Synes i utgangspunktet dåp ikke er noe koselig når det blir så mange. Bare stress og kaos, mange barn. Men, vi får gjøre det beste utav det... (Dette er uten olderforeldre til dåpsbarnet også, da de to siste som er igjen takket nei)
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #21 Skrevet 31. august 2009 Jeg synes du burde satse på å ha noe mat også! Hvis jeg setter meg selv i den situasjonen, som gjest i dåpen deres altså, så hadde jeg slitt! Jeg er IKKE en kakeperson, og spiser max ett eller to kakestykker i løpet av et slikt selskap. Det er det meste jeg klarer. Å holde blodsukkeret oppe fra frokost (rekker jo ikke mer før kirka) til ut på ettermiddagen med kun sukker (kake er jo omtrent kun sukker, i allefall føles det slik) så hadde jeg hatt hodepine og mageknipe, kvalme og til slutt kaldsvetting også. Jeg er avhengig av å spise skikkelig mat med jevne mellomrom og hadde sikkert dratt til nærmeste bensinstasjon og kjøpt meg mat der (noe som sikkert hadde tatt seg dårlig ut både for gjest og vert i en dåp...) Det er ikke meningen å "kjefte", men folk som man omgås til vanlig kan ha slike problemer uten at mange vet det. Hvis du skal lage et godt selskap så bør du ta hensyn til at alle ikke kan leve på kun kake og kaffe fra frokost til kveld...
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #22 Skrevet 31. august 2009 Det skjønner jeg også, men med tanke på at dåpen er kl 11, ferdig kl 12, i lokalet 12.15..... Men ja.. jeg skjønner hvor dere vil takk for hjelpa! " jeg tviler på at dere er 53 " jeg ble så irritert over de kommentarene der... guuud hjelpe meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå