cherry coke Skrevet 31. august 2009 #1 Skrevet 31. august 2009 Du har dårlig tid og skal få barnet ditt i bhg før du skal på jobb. Klokken tikker, og barnet ditt nekter å kle på seg fordi det er feil klær. Etter hvert får barnet på seg klærne, men setter seg da på bakbena for h*n vil IKKE i bhg i dag. Hehehe...ja, dette skjedde hjemme hos oss i dag. Jeg er en tålmodig sjel, men et sted går grensen for meg også. Etter å telt til 10 for n'te gang, kjente jeg at jeg ble ganske irritert. Hevet stemmen min hakket for mye, pusset tennene hennes og fikk på henne yttertøy i en fei. Hun gråt og var skikkelig trist, jeg var stresset og litt lei. Hvordan takler dere slike dager? Jeg får jo så fort dårlig samvittighet, så jeg må finne en metode som funker her hjemme. Orker ikke å gå rundt som en tyr, og orker ikke at hun skal bli SÅ lei fordi det er feil farge på sokkene. (vi har slike dager max en gang pr mnd, så det er ikke et problem i seg selv, men jeg må finne på noe lurt som er både effektivt og lett for å få henne med meg ut dørene). Og når det er sagt, så storkoser hun seg i bhg=)
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 31. august 2009 #2 Skrevet 31. august 2009 Er hun gammel nok til å vere med litt å bestemme klær selv? Ellers så har jeg hatt en taktikk som har fungert veldig bra de gangene jentene mine har nektet å kle på seg. Når jeg er lei tullet dem sier jeg bare til de "kle på deg ellers kjører jeg deg til bhg i pysjamsen" Har per dags dato ikke trengt å kjøre noen av de til bhg i pysjen
rima Skrevet 31. august 2009 #3 Skrevet 31. august 2009 Tja, det skal vel ikke være enkelt. Her har jenta på 4,5 fått være med å bestemme klær til en viss grad. Fra hun sluttet med bleier har hun fått velge truse. Funker som bare rakkern og den vises jo ikke heller, så mor er fornøyd! Ellers begynner hun nå å forstå litt dette med farger, så om hun får velge hele antrekket går det seg alltid til. Om strømpebuksa er oransje og skjørtet rosa, så forklarer jeg at det ser penere ut med den eller den. Javel, så kommer vi i mål med det. Men hun får ofte velge selv for hjemmebruk og da blåser jeg en lang marsj i fargesammensetningen. Og jenta er fornøyd! Da er det enklere for meg å bare bestemme neste morgen.
cherry coke Skrevet 31. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 31. august 2009 Hun er snart 4. Og hun bestemmer selv, og det går fint. Men problemet er at når hun har fått på seg klærne kan alt plutselig være feil. DA passer det ikke sammen, strømpebuksen er for høy i livet, kjolen er for kort, buksa er for trang etc etc... ;-) Nei, det skal ikke være lett=)
rima Skrevet 31. august 2009 #5 Skrevet 31. august 2009 Da hadde jeg nok sagt til henne at dersom hun ikke er fornøyd med det hun selv har valgt og skal oppføre seg slik, så kan hun ikke få lov til å bestemme selv neste gang, da må mamma gjøre det. Hun er såpass stor at det skjønner hun. Forklar henne at mamma klarer å se hva som er passelige klær til henne. At det finnes klær i skapet som enda er litt for stor og at dere må vente litt med de og sånn. Tror ikke jeg hadde giddet så mange sånne vræle-runder hvertfall. Hun burde nok få vite at det kan bli slutt på å bestemme selv. Kanskje?
cherry coke Skrevet 31. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 31. august 2009 Nei, vi har heldigvis ikke hatt så mange slike runder, men jeg merker at det blir slitsomt for oss begge to. Skal forsøker meg på forslaget ditt rima=)
___ Skrevet 31. august 2009 #7 Skrevet 31. august 2009 Hos oss skjer det sjeldent om morgenen da vi har det ganske fleksibelt med starttidspunkt, men det skjer noen ganger når vi skal hjem fra barnehagen. Setter de seg helt på bakbena bruker jeg "rå makt". Minste tar jeg under armen og går. Da kommer hun dårlig til med sparking og slåing. Selv om hun veiver med armer og bein treffer hun sjeldent da. Eldste holder jeg et hardt tak i hånden på og drar henne med meg. Om hun er barbent og uten regntøy i pøsregn får bli hennes problem hvis hun nekter å kle på seg. Jeg regner med at mye av skrikingen og protestene skyldes at de vil prøve mine grenser. Derfor er det begrenset hvor mye jeg vil lokke og lure for å få dem til å gjøre som jeg sier. Om morgenen er det foresten som regel greiere hvis barna selv har fåt være med å legge frem klær dagen før og når man har god tid. Det beste tipset jeg har for morgnene er derfor å finne frem klær dagen før (sammen med barnet), og eventuelt ta bråket da, og å stå opp en halv time tidligere slik at det ikke blir stress om morgenen.
cherry coke Skrevet 31. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 31. august 2009 Rå makt er jeg veldig dårlig på=) Men det må sies at hun måtte gå i bhg en gang uten sokker, for hun brukte så himla lang tid. Pakket sokkene diskret ned i sekken da;-) Legge frem kær kvelden før har fungert, men hun kan nemlig finne på å ombestemme seg. Sta liten frøken jeg har! Men får bli flinkere til å ikke stresse også tror jeg, for jeg merker at alt går mye mer knirkefritt når jeg slipper å fyke rundt som en nnen tornado!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå