Gå til innhold

1. klassing gå alene til skolen, tillitserklæring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter som er 5,5 år og går i 1. klasse.

Hun er veldig "voksen" for alderen og ansvarsbevisst, og nå spør hun meg hver eneste dag om hun ikke kan få gå alene til skolen snart. Jeg syns det er skummelt, men jeg vurderer å la henne få lov av og til.

Noen dager i uken begynner jeg halv ni på skolen, og fordi jeg må ta buss, må jeg ta en som går fem på halv åtte.

Vi leverer minste i bhg sammen (den åpner kl syv) og sfo´en åpner halv åtte.

Hvis jeg lar henne få lov, kommer jeg til å gå fra henne ca. fem på halv åtte, og hun må da gå alene ned en grusbakke. Fra toppen av grusbakken ser vi skolen, og det er 100 % bilfri vei. Jeg vil tro det tar henne ca. fem minutter, kanskje 7 minutter hvis hun somler litt. Jeg rekker da min buss, og hun er nede ved sfo´en til den åpner.

Hadde dere latt henne få lov?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde samme dilemma i fjor. Jeg var hjemme med minste da så hadde mulighet å følge med litt.. Hadde nok ikke reist fra henne før jeg viste at hun hadde kommet frem... Vet ikke om du klarer å slappe av på bussen og hele dagen mens du egentlig ikke vet hvordan det gikk?

Her har vi en litt skummel vei -50km m/fartsdumper som snuppe må krysse. I hele fjoe ble hun fulgt over veien, men gikk etter noen uker alene resten av veien. Den første gangen gikk jeg en annen vei og møtte henne på skolen;) Bare for å se at det gikk greit;) Det har gått veldig fint, men selv om hun er flink og selvstendig har det vært episoder som hun har oppfattet som skumle... Det kan ha vært småting som at de store på ungdumsskolen har snakket til henne, møtt en løs hund osv... Det er jo ting som vi foreldre ikke har kontroll på og da er det viktig at de små vet at de MÅ gå til skolen uansett og ikke snu...

Hvordan er det med kommunikasjon med skolen deres? Her er det slik at vi må ringe hvis hun er syk.Dukker hun ikke opp og de ikke har fått beskjed ringer de med en gang. Det er en trygghet for oss foreldre! Vi må også skrive lapp hvis hun skal gå hjem alene-hver gang..

Ble langt og rotete det her, men kaskje du kan la henne gå alene 1 gang uten at du reiser med en gang først? Så er det lettere å slappe av for deg etter hvert;)

Skrevet

Jeg tenkte å snakke med henne og si at hvis hun er flink og går rett til skolen, får hun lov til å gjøre det fremover også, men hvis hun tuller seg er hun ikke stor nok til å gå alene. Hun er VELDIG opptatt av at hun er stor, så jeg tror det kan hjelpe.

Ungdomsskolebarna her går ikke den veien, og i og med at det er såpass tidlig tror jeg ikke det er fare for at hun møter på noen.

Jeg tenkte å høre med SFO om det er mulig at de kan ringe meg når hun har kommet frem, slik at jeg slipper å bekymre meg resten av dagen som du sier:-)

Jeg er veldig usikker, så det er greit å høre om andres erfaringer og synspunkter!!

Skrevet

Lag heller en avtale med SFO om at den og den dagen skal hun gå alene, og at de skal ringe dersom hun ikke er komme til et gitt tidspunkt.

Skrevet

Ja ok, det var kanskje lurere. Sånn at hvis jeg ikke får tlf er alt greit.

Takk for tips!!

Skrevet

Min gutt var akkurat fylt seks år når han startet på skolen i fjor. Han var vel kanskje ikke den modneste gutten, og jeg bekymret meg stort. Første halve året hadde de følge av en eldre skolejente på 12 år, som så til at de kom seg til skolen i tide, og ikke fant på noe tull på skoleveien. Etter jul og i år går de alene. De er tre gutter. En som går i en klasse over dem som går sammen.

Så i fjor når han sluttet tidligere enn andre klassetrinn og de andre som bor her gikk i SFO gikk han hjem alene. Han må krysse veien to ganger, En vei krysses uten hvite striper, og en riksvei må krysses. Her er fartsgrensa 40 km/t. Men folk har det desverre veldig travelt og kjører fortere.

Det jeg har sett er at min er veldig vant til og ferdes i trafikk. Vi bor sentralt til, og har gått i trafikk siden han var liten. Så han VET han må passe seg. Og jeg har sett at han passer seg mye bedre når ikke jeg er med, for da vet han at han må passe seg selv. Han har vokst med oppgaven med å gå til og fra skolen alene.

Skolen her ringer om barna ikke kommer fram til skolen har startet. Han går ikke i SFO. Og vi hadde noen tilfeller i fjor da de kunne bruke opp til gode to timer på vei hjem, på en tur som egentlig ikke skal ta dem mer enn maks 20 minutter. Da var det ikke noe kjekt å sitte hjemme og vente på sine små gull. Men med belønning for å gå den vanlige skoleveien, og ikke "snarveier" på vei hjem ble det problemet løst.

Neste år begynner jenta mi som da vil være 5.5 år. Jeg er allerede bekymret, men regner med at dette også kommer til å gå bra.

Jeg hadde gjort avtale med SFO ja, det var lurt. Du må jo vite at hun har kommet seg fram OK. Jeg hadde ikke klart meg uten. De første gangene min gikk alene til skolen satt jeg alltid litt sånn og ventet til jeg visste at skolen hadde ringt inn.. Greit å vite at de da hadde ringt hvis han ikke var på plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...