atsjo Skrevet 31. august 2009 #1 Skrevet 31. august 2009 Gutten min er straks to år og begynner og bli veldig rampete. Pappaen er mye borte for tiden så er som oftest jeg som må hanskes med det. I det siste har han kastet ting veldig bevisst. Både hjemme og på besøk. Smiler og ler etterpå, men det er jo absolutt ikke akseptabelt å kaste koppen mot tven feks. Tømmer ut melk så fort jeg snur meg osv. Prøver da å sette han i time out. Men er det egentlig vits med så små? Han bare ler og smiler når han sitter der. Han hører ikke på meg lenger. Har begynt å tenke på om det kan være et slags utbrudd fordi han ikke er så mye sammen med pappa for tiden. Hva gjør dere når toåringene absolutt ikke hører på dere?
spireliten Skrevet 31. august 2009 #2 Skrevet 31. august 2009 Var som å lese om oss dette. Har en som blir to snart. Eer på samme viset her. Han kaster ting og ler etterpå. Skikkelig rampegutt Har prøvd time- out, men tror det er for tidlig. Han gjør ting for å se mine reaksjoner og synes dette er spennende. Tror kanskje at det blir mer spennende når han får denne reaksjonen. At jeg blir sint. Fotoapparatet gikk i gulvet i går! Så jeg lurer rett og slett på om jeg må markere at dette ikke er lov, så prøve å finne på noe annet eller overse småting for å ikke komme inn i en ond sirkel her. Vanskelige ting dette her.
lavendelblomst Skrevet 31. august 2009 #3 Skrevet 31. august 2009 Hva med å prøve å vise hvordan man gjør ting? Eller hvilken ting som er greit å leke med?
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #4 Skrevet 31. august 2009 Det første jeg tenker når jeg leser dette er at han søker oppmerksomhet på feil måte? Kanskje du må bruke litt mer energi framover på å unngå disse situasjonene før de kommer og bryte rutiner. Jeg ville for det første lagt bort alt som "kan gå galt". Når dere spiser får han tutekopp med melk og den maten han skal ha og resten befinner seg utenfor rekkevidde. Prøv å fang oppmerksomheten han på en eller annen måte som han syntes er gøy (synge litt, spørre han om dagen, lage eventyr der han er med på å finne ting i eventyret osv). Bruk masse tid ute så han glemmer rampestrekene inne og vær mye sammen med han og ha mye gøy med leker, løping osv. Når han gjør noe som ikke er greit så sier du rolig til han så du er sikker på at han forstår med korte enkle setninger hva som ble galt og at du ikke vil leke når det blir sånn og gå bort fra situasjonen og han. Bruk hans navn i setningen og se han i øynene, sitt på huk (hans høyde). Eks "vet du x, jeg liker ikke at noen kaster mobiltelefonen min i sanden for da kan den gå istykker og jeg blir lei meg. Når du kaster den kan vi ikke leke sammen". Når han ønsker kontakt senere sier du bare at du kan godt leke med han og at det har du kjempe lyst til, men da må vi passe på at telefonen ikke går istykker. Hvis han søler melk er jo det dumt for da kan ikke han drikke melk osv. Vær forsiktig med å kjefte mye med andre tilstedet for ingen liker vel å få skjenn rundt andre. Ikke rop på ungen men sett deg ned på huk, se inn i øynene og forklar. Barn kan ikke alle de sosiale reglene anda for de skal jo lære dem i løpet av livet. At han kaster ting kan for han virke gøy, mens du ikke ønsker at det skal skje, dette må vises tydelig. Ikke kom med tomme trusler som du ikke kan holde "kaster du den leken må vi gå hjem" så sier du det 3 ganger liksom. Det du sier skal holdes uansett så si heller noe som du kan holde allerede neste gang det skjer. "heller du ut melk setter jeg koppen på benken og da får du den ikke før neste gang vi skal spise" "kaster du den byggeklossen en gang til så kan ikke du leke med byggeklosser for da er du for liten". Hjelp gjerne til med å vise hva vi faktisk gjør. Vis at når man drikker melk fint kan man kanskje få eple etterpå? Vi kan bygge høyt med klossene så rase eller lage hus til bilen? Ballen kan kastes ute. Vær positiv selv og belønn bra oppførsel. Bruk masse tid og energi i starten så dabber det naturlig av etterhvert.
atsjo Skrevet 1. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 1. september 2009 Tusen takk for gode svar! Jeg kan nevne at jeg er gravid, bare litt over 9 uker på vei og har vært veldig dårlig de siste ukene. Har ikke klart å gi han mye oppmerksomhet så det er nok det han søker. Begynner sakte men sikkert å bli bedre og vil gjerne være der for han. Skal virkelig prøve mer å belønne og rose og gjøre det litt mer spennende å være sammen med mamma. Å gi eple feks hvis han er flink var et flott tips. Blir litt opprådd når jeg har han så mye alene for tiden og i tilegg ikke er helt i form. Takk igjen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå