Enda en! Skrevet 31. august 2009 #1 Skrevet 31. august 2009 Hva skjer på første kontroll? Har time fredag og er bare seks uker da. Er tredjegangs, men husker ikke hvilke tester som tas og om det er GU så tidlig.
Molait Skrevet 31. august 2009 #2 Skrevet 31. august 2009 Pleier ikke være gyn. Fyller ut journal. All info og sykdommer og tidligere svangerskap og ja den grønne lefsa vett:) Tas blodprøver. Husker ikke alt som tas da, men er nå noen flasker..hehe. Blodtype og en del sykdommer som blir utelukket (forhåpentligvis) Man måler blodtrykk (sånn reim rundt armen veit du) og blir veid (eller man sier hvor mye man veier) Det blir sendt søknad om fødeplass og ord. ul (dette gjør legen) man setter og opp termin ift menstermin. Er man usikker (med mindre det er noen dagers usikkerhet) blir nooen sendt til ul. Synes jeg sjelden hører om folk som blir sendt il ul pga uviss siste tr. Jeg var veldig usikker med førstemann. Hadde uregelmessig tr og kunne gå opptil 6-8 uker mellom. Ble ikke sendt på ul jeg vaffal. Satte opp en ca og fikk da termin ved ord ul. Ellers er det litt part da, om man lurer på ting eller sånt. Og man får noe brosjyrer og litt sånn. Skjer ikke så mye egentlig. Stikk i armen og fyll ut skjema sånn i hovedsak.
Enda en! Skrevet 31. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 31. august 2009 Takk for svar! Må innrømme at jeg gruer meg litt. Synes det er vanskelig å glede seg over gravditeten før jeg vet at alt i det minste er OK med meg. Har bedt om å komme tidlig for å få fødeplass på Rikshospitalet denne gangen, men også fordi jeg er litt hypokonder. Det skal bli godt å få denne biten overstått!
~Fru R~ Skrevet 31. august 2009 #4 Skrevet 31. august 2009 Kan vere GU dersom det er over 3 år siden siste... Jeg hadde GU i uke 6 med nr. 1. Med nr. 2 trengte jeg ikke siden det kun var 6 mnd. siden siste.
Enda en! Skrevet 31. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 31. august 2009 Greit å vite! Hadde GU i mai, og der stod det bra til Men alle blodprøvene! Huff og huff....
Molait Skrevet 31. august 2009 #6 Skrevet 31. august 2009 Jeg hadde ikke gu på første. Da hadde jeg vel enkli aldri hatt gu før heller. Men DU da!! Du skal føde!! (eller ks men ikke dans på roser det heller) også jamrer du over et lite stikk i armen? hoho skal høre deg si det under fødsel;) Mobbmobb:P Nei men er et stikk da. Bytter bare glass. Se bort og syng en sang:) Tror ikke det er mer enn 3 glass om jeg husker rett. Er jo over på max 2 min da:) Er du dårlig da? SKulle ikke alt stå bra til med deg? Mange blir faktisk bedre av å være gravid. Tenk på det du:) Mange med sterke allergier/hudprøblemer er så og si symptomfrie. Smerter i rygg/nakke/hode kan forsvinne (vel kommer i andre former tilbake i mnd 8-9, men hva forvente)
3smaa Skrevet 31. august 2009 #8 Skrevet 31. august 2009 Må man faste når de skal ta blodprøvene? Jeg gruer meg til blodprøver. Fikk ikke time før 28.september (da er jeg 12 uker på vei). Er redd for ikke få plass på den sykehuset jeg ønsker
Enda en! Skrevet 31. august 2009 Forfatter #9 Skrevet 31. august 2009 Haha! Jeg har to fra før, gutter på snart 3 og 5, og fødsel er faktisk det siste jeg gruer meg til! Jeg er bare hypokonder med blodtrykk i spinn hver gang jeg går til legen. Heldigvis har jeg en superhyggelig fastlege som vet at jeg tror jeg er døden nær hver gang jeg kommer. Er jo egentlig i grei form, men har hatt noen infesjoner de siste årene som selvfølgelig får meg til å tenke det aller verste. Burde egentlig skjerpe meg og være takknemlig for to fine gutter og enda en i magen, men så setter skumle tanker seg fast... Du har jo etter det jeg leser vært gjennom litt av hvert i dine svangerskap, så jeg skjønner godt at du synes dette er temmelig tullete! Hvor langt er du på vei forresten?
Enda en! Skrevet 31. august 2009 Forfatter #10 Skrevet 31. august 2009 Du må ikke faste, men ta med morgenurin.
Molait Skrevet 31. august 2009 #11 Skrevet 31. august 2009 Nei ikke fastende. Med mindre det er grunn for det. (om du skal teste blodsukker eller noe sånt. men da vet du jo om det og hadde ikke trengt spørre;) ) JOOOOO HUSK URINPRØVE!! Det glemte jeg si over her:) Er vanlig med kontroll ca uke 12. De fleste er det. Jeg var inne uke 7 grunnet div. men skrev ikke journal ellerr søkte plass da. Det er et trist faktum men en del mister før uke 12 og da sparer man mye resursser og papirarbeid om man venter med kontroll. For søke ul og sykehusplass og legge inn alt mulig også skal alt gjøres om etterpå om man mister. Faktisk må man selv fikse noe av det. Avbestille ul f.eks. Ellers må man betale for uteblitt time. Hvilket sykehus ønsker du? Har inntrykk av at de fleste får det sykehuset de ønsker seg...
3smaa Skrevet 31. august 2009 #12 Skrevet 31. august 2009 Jeg fødte en gutt på ahus høsten 2004 og jeg var veldig fornøyd med behandlingen der. Nå har de åpnet et nytt sykehus. Min søster fikk en sønn høsten 2008. Jeg var sammen med henne under fødselen. Jeg synes at det er veldig bra sykehus og ønsker å føde der denne gangen og. Hvor skal du føde? har du fårr tilbud om plass?
Enda en! Skrevet 31. august 2009 Forfatter #13 Skrevet 31. august 2009 Jeg fødte begge mine på Ullevål, og har ikke noe å utsette på sykehuset annet enn at oppfølgingen på barselhotellet er ganske dårlig. Ba sist gang om en samtale med jordmor i etterkant av fødsel, men fikk ikke det. Synes at en utreisesamtale ikke skal skje i plenum med en jordmor som ikke har vært til stede under fødselen. En fødsel er jo en helt utrolig opplevelse av smerte, redsel, mangel på kontroll og gleden over den nye babyen. Mye å fordøye når hormonene herjer i kroppen i dagene etter fødselen. Etter å ha besøkt nybakte mødre på Riksen kunne jeg godt tenke meg å føde der, selv om dette er 3. gang og jeg burde være rutinert....
Molait Skrevet 31. august 2009 #14 Skrevet 31. august 2009 ahus får du plass:) Hender det er trangt på riksen eller Ullevål har jeg nå hørt. Kan ikke tenke meg du ikke får plass på ahus. Hørt både bra og dårlig om Ahus. Jeg har født på SIA (tenke seg det..mimre..) og gamle Ahus og blir vel nye ahus nå. Dersom du ikke skulel få plass vil jegg anbefale degg å søke på Kongsvinger. Alle jeg kjenner som har født der er superfornøyd. Og mye mer fornøyd enn disse andre store sykehusene rundt her. Skårer visst ganske topp. Kunne faktisk tenkt meg å prøve der, men tar meg 10-15 min til Ahus og far skal jo passe de andre barna og komme på besøk og sånn... Kunne og tenkt meg Riksen for har hørt veldig mye bra der...og siden jeg nå har vært på¨det samme bygget 2 ganger... Ja eller fødte jo tvillingene der og så har forsåvidt født på nye ahus... Uff det er også noe...jeg har litt angstforhold til ahus. Var på akutten flere ganger og var og på tidlig ul der, måtte føde ut tvilling der, var inne til TO utskrapninger med infeksjoner og akutten da og og var der til obduksjonssamtale. Var og på sorgsenteret som ligger i brakkene ved siden av. Har liksom bare ikke heelt den gode følelsen når jeg ser dett sykehuset altså... Jeg er 8+4. Og synes ikke det er tull:)) Bare måtte mobbe litt ift stikk og fødsel. Pyyysaaaa..hehe Nei men er man redd så er man redd. Man kan ikke argumentere mot frykt. Eller fobier. Jeg har til tider BT på tur. Er jo vanlig å ha høyt og det er greit for blir lavere på slutten, men jeg bruker ha ganske lavt og det er ikke heeelt topp. Ellers har jeg en blodprosent som nesten knakk meg sist. Var på under 10. Rart jeg følte meg som vandrende lik med helt syke hodesmerter som aldri slapp. Det er nå en gang sånn at livet gir og livet tar og vi får bare gjøre det beste ut av det. Du er nok ikke døden nær nå, men det er jo greit å få bekreftet at du ikke er det:) Og hvordan vet du at det er "ende en"? Vi skulle bare ha en til sist og ventet brått to;)
Enda en! Skrevet 31. august 2009 Forfatter #15 Skrevet 31. august 2009 Hmm ja, tenk om det er mange inne i der!! Veldig trist at du ikke fikk beholde tvillingene dine. Synes du er utrolig modig og sterk som skriver så åpent om det og gir så mange fine råd til andre. Skjønner også veldig godt at du har et blandet forhold til Ahus etter å ha gått igjennom alt sammen. Er ganske sikker på at du får plass på Riksen på bakgrunn av dette. Mi Tror nok at det bare er "enda en". Er ikke mere kvalm enn tidligere i alle fall. Vi tar det som kommer, uansett kjønn og antall, men to gutter til hadde vært ekstremt komisk De guttene vi har fra før er jo noen rolige og forsiktige engler... Har heldigvis når man ser bort i fra høyt blod trykk hatt problemfrie svangerskap. Trett og småkvalm, men verdier har vært fine og jeg har holdt meg sprek. Sånn håper jeg det blir nå også skal jeg klare å ta vare på de to storebrødrene. Får håpe blodprosenten din er bedre gjennom dette svangerskapet, du har jo også to sønner som sikkert holder deg i aktivitet!
Molait Skrevet 31. august 2009 #16 Skrevet 31. august 2009 Nå er han ene 11,5 år, så er nå mer hjelp enn jobb så sett:) Meeen mange sier at da er alt så lett. Det er lettere med en del, men man må også være mer to personer. Er ikke bare å være i bhg-modus og småbarnmodus. Man skal bygge lego med minsten og følge opp lekser på størsten. Ene har probler med å kontrollere frustrasjon, sinne, dele, ikke tisse på seg, mens den andre har hormoner og er prepubertal og kjærester og mobbing og ja. Er to forskjellige verdner. Og er så lett at eldste må "vente" hele tiden fordi lillebror krever liksom mere der og da. Det osm har skjedd har skjedd. Livet gir og livet tar. Var det verste jeg har opplevd i hele mitt liv. skjedde og et halvt år etter jeg spredde asken til min far, så var ikke helt der oppe fra før heller. De var babyne mine og ved å snakke om dem og alt som skjedde så hva skal man si...det hjelper til med å bearbeide alt. De var mine, jeg holdt dem, vugget dem, sang for dem, har bilder av dem. De er like mye mine som de to jeg har og morskjærligheten ble ikkenoe mindre av at de ikke fikk leve opp i denne verdnen. Så blir egentlig naturlig for meg å snakke om dem. Og det å kunne sette ord på alle opplevelsene tror jeg hjelper til at det ikke blir en stor byll innvendig. Skal sies at jeg fantes ikke kvalm da jeg var gravid med to;) Nå er jeg überkvalm! Ikke at jeg sier du har fler, men disse symptomene er nå så som så. Har tatt blodprøver og legen sendte også inn en for å få sjekket jernlageret. Har nå tatt litt ekstra jern lell jeg. Var på rett over 11 nå og kontordama tok meg inn og mente det var for lavt. Er jo høyere enn hva jegg har levd med før, så jeg var ikke like bekymret:) Men tror det har hjulpet en del med at jeg har tatt jern. Kjenner det jo på formen og. Joda kan nok få på Riksen vil jeg tro, men vet ikke helt hva jeg vil da. Hva mente du med "Mi" på slutten der?
Enda en! Skrevet 31. august 2009 Forfatter #17 Skrevet 31. august 2009 Merkelig Mi, ja. Ble "forstyrret" av kolleger som tror at man er på jobb for å faktisk jobbe En nyfødt, en pubertal og en i midten! Får håpe at han pubertale synes spebarnstell er gøy, slik at lego og pottetrening får gå sin gang. Lurer veldig på hvordan mine kommer til å ta dette. Han på snart tre kommer til å synes at det er blodig utettferdig at noen skal få pupp når han selv ikke får. Han er fiksert på pupper selv om det er over et år siden jeg klarte å vende han av. Storebror skal begynne på skolen neste høst, og kommer må jo få hjelp til lekselesing og annen oppfølging. Heldigvis finnes det pappaer. Mistet du faren din samme høst som du fikk yngstemann? Tror det er derfor jeg husker Nicket ditt. Mistet faren min den høsten, så derfor ble oppholdet på Ullevål helt merkelig. På en avdeling lå jeg med nyfødt og på en annen lå pappa for døden. Mye realitet på en gang, men man blir definitivt sterkere av sånne opplevelser. (Bortsett fra at jeg fortsatt er hypokonder...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå