Gå til innhold

Skole og sfo må da kunne snakke sammen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten går av og til på sfo og av og til går han rett hjem etter skolen.

Vi har fått utlevert en sfo-bok, hvor foreldrene skal skrive beskjeder, f.eks. om at i dag skal ikke barnet på sfo.

Problemet er bare det at hvis klassen ikke har en sfo-ansatt i timen, må gutten gå 5 min. til sfo, også kan han snu, gå tilbake forbi skolen og hjem!!

Problemet løses med at mor ringer til sfo og sier at i dag kommer ikke xxx. Sfo-boken er parkert i en hylle for ubrukelige ting.

Her om dagen skulle gutten rett hjem etter skolen, men nei, den dagen hadde klassen en sfo-ansatt tilgjengelig som grep fatt i gutten, han skulle jo på sfo. Han måtte altså bli med assistenten opp på sfo for å få bekreftet det at gutten skulle rett hjem.

Konklusjon:

-Gutten må ha med sfo-boken, i tilfelle en sfo-ansatt er i nærheten så han kan få levert beskjeden om at han skal rett hjem. Samtidig som mor må ringe til sfo for å gi beskjed om at gutten ikke kommer.

Det er vel ikke meningen at gutten først skal gå opp på sfo for å levere beskjeden om at han kommer ikke den dagen, når det er en omvei for han?

Blæææ, en liten rotete skrevet utblåsning

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt ikke.

Tror det var deg jeg skrev til om dette sist også..??

Snakk med rektor og avd.leder på SFO, skriv beskjeder i forkant av dagene. F.eks: Imrg eller i over morgen kommer ikke ****'.

Unødvendig at det skal være slikt, men flott at de ikke bare slipper elevene hjem uten å bry seg også.

De må jo sjekke for å vite at det stemmer - at gutten ikke bare "stikker".

De har et ansvar også.

Skrevet

Ja, kan godt hende du har svart meg tidligere, jeg har skrevet om det tidligere, var vel i vinter, tror jeg.

Ja, jeg skal klage til sfo-leder og evt. til rektor, har ikke tenkt så langt.

Ja, vi kan godt planlegge i forkant hvis gutten skal rett hjem en dag, er vel kanskje det som blir løsningen. Tungvint og dårlig kundeservice fra skolen.

Skrevet

Jeg jobber på sfo, og synes også det burde vært bedre kommunikasjon mellom lærere og sfo-ansatte.

Vi mangler ofte barn i sfo, dvs de dukker ikke opp, men har gitt beskjed til klassestyrer. Men klassestyrer gir ikke beskjed videre til oss.

For å enkle det la jeg en "meldingsbok" på lærerværelset, hvor lærerne kan skrive opp om noen skal rett hjem eller er syke osv.

De nektet, vil ikke ta på seg ansvaret for sfo, det er ikke deres oppgave.

Og det er jo helt ok, for det ER ikke deres oppgave.

Men hos oss er problemet mer at foreldrene ikke bruker meldingsboka til sfo, de bare ber barnet selv gi beskkjed til klassestyrer...

Ser ikke helt problemet med å ha en meldingsbok til sfo i sekken jeg da, så har han meldingen med seg alltid, og kan vise den til de som må se den. Kanskje han kan gå ned på lærerværelset i et friminutt for å vise boka til en sfo-ansatt, så slipper han å gå helt bort etter skoletid?

Skrevet

Lykke til iallefall. :o)

Det blir et veldig rotete system, og tungvint for gutten din.

Skal han hjem, må han slippe å gå i nærmere 15min for en slik filleting.

Du kan også ringe dagen før for å si at han ikke kommer, slik at de vet at de ikke mangler en person når SFO begynner.

Vi trengte ikke å ringe for å vite om en gutt kom eller ikke, skolen var i samme bygning. I tillegg var det tett kontakt med barna da det var en spesialskole.

Avd.lederen fikk beskjed fra lærerne, eller så ringte foreldrene både skole og SFO for å si ifra om et barn var sykt/skulle bli hjemme el lign.

:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...