Gå til innhold

Blir så irritert/provosert!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor røykte mens hun gikk gravid med meg, men hun ammet meg og jeg ble utsatt for passiv røyking mens jeg var liten. Jeg fikk astma og allergi, og selv om min mor har dårlig samvittighet for dette i dag og er meget påpasselig for dette nå med sine barnebarn, men som hun sier : de visste jo ikke bedre for 30 år siden.

Nå har jeg en venninne som røyker og som er gravid. Til å begynne med ville hun gjerne slutte, og jeg oppmuntret henne, skrøt av henne for at hun kuttet ned osv. Men nå har hun 4 uker til termin og hun røyker enda, etter 2-3 mnd, sluttet hun å prate om å kutte ned men suer nå at hun ikke tror det er så farlig for babyen under svangerskapet og etter den blir født. Hennes mor røykte jo, og ingenting skjedde med henne eller hennes søsken. Jeg blir så irritert - med all den forskningen som er gjort på dette kan hun fortsatt si at hun ikke tror dette er farlig for hverken henne eller den lille i magen hennes!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kanskje ikke så lett for oss ikke-røykere å skjønne denne trangen til å røyke, selv om man bærer en uskyldig baby som KAN få varige mèn av dette. Det kan vel sammenlignes med en sjokoholiker, ikke så lett å slutte å spise sjokolade på dagen (selv om røyking sikkert er endel verre...). Forhåpentligvis går det bra med babyen til venninna di, vet ikke om det er noe vits å prøve å overtale henne til å slutte, det virker som hun er ganske bestemt på å fortsette. Jeg er glad jeg ikke røyker, har aldri gjort det heller, det gjorde ikke moren min heller, heldigvis. Jeg fikk endel allergier for det, det har moren min og, så det er vel heller arvelige gener enn andre "skader".

Selv om det er veldig lett for meg å si, så er jeg enig med deg, skjønner ikke hvorfor ikke gravide tenker mer på den lille som vokser inni seg, enn å være så egoistisk og tilfredstille seg selv på en slik måte som man VET kan skade babyen. Og det er min mening, men til slutt, det er opp til en hver hva en putter i seg, så får man heller ta de eventuelle konsekvensene av det.

Skrevet

Det jeg synes er mest skummelt med å røyke i svangerskapet er at det kan ødelegge arvestoffet i barnet, og kan føre til fertilitetsproblemer senere. Guttebarn kan få arvestoffet i sæden skadet, og jenter som vokser opp med passiv røyking kan få problemer med å bli gravid. Selv røyket jeg i 17 år, var kjempeavhengig og prøvde å slutte mange ganger. Prøvde faktisk å slutte i 13 år! Men nå har mannen min og jeg vært røykfrie i 3 år fordi vi ville ha barn. Og vi klarte å slutte ved hjelp av en bok som heter "Endelig ikke røyker". har mange venner som har klart å slutte med den boken. Ikke bare ville vi ha et røykfritt svangerskap, men vi vil ikke at våre barn skal ha røykende foreldre. Det er så trist når barna hører at røyking er farlig for helsen, at en kan dø av det, og så røyker mamma og pappa. De blir jo så redd og bekymret for foreldrene sine... sånn vil ikke vi at våre barn skal ha det. Men det er oss. Jeg har og forståelse for at folk faktisk ikke klarer å slutte, selv om de ønsker et inderlig. Som sagt prøvde jeg selv å slutte i 13 år før jeg fant ut hva som funket for meg. Røyk er kjempevanedannende, og mange er fanget i røykens makt for livet. Skulle ønske at tobakk ikke fantest!

Skrevet

Som x røyker skjønner jeg det kan være vanskelig å slutte, men om man ikke gjør det er man virkelig egoistisk. Jeg sluttet selv for 3 år siden med samme boka, funket fint på meg. Jeg røkte lett 20 sigaretter om dagen, og ikke tatt et trekk siden:)

Du kan jo anbefale den for henne. ;)

Skrevet

Jeg sluttet også å røyke med Endelig ikke røyker, det er en kjempe god, tilfredstillende følelse! Jeg leste boka et par dager etter jeg fant ut at jeg var gravid og før jeg sluttet hadde jeg kjempedårlig samvitttighet ovenfor babyen i magen for hvert trekk. Jeg stumpet mange røyk etter bare et par trekk.

Det kan jo godt hende at barnet ikke får astma av røykingen hennes, men hvorfor ta sjansen. Hun tar skade av det selv i tilleg. Men det er vanskelig å komme i gang med å slutte, og det er vanskeligere å få andre til å slutte.

Du kan jo kjøpe boken og lese den selv og prøve å få henne til å slutte med tipsene du får av boken. Du lærer veldig mye om hva røyking egentlig er og hvorfor det er vanskelig å slutte.

Jeg er nyfrelst av den boken og derfor veldig entusiastisk..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...