kokelimonke Skrevet 30. august 2009 #1 Skrevet 30. august 2009 Lille er 8 uker og vi har slitt med ammingen hele veien. Hun klarte ikke suge, gikk opp for lite i vekt, måtte gi tillegg, så måtte jeg gå på antiobiotika -da ville hun ikke ha i det hele tatt, måtte pumpe og da gikk produksjonen ned ytterligere. Status nå er at hun hovedsaklig får flaske med mme, men legger henne til først hver gang og med hjelp av den nesesprayen og det at hun har blitt litt større spiser hun litt hver gang. -men ikke nok til at det metter. Spm er altså om det er for sent nå til å få opp melkeproduskjonen nok til at hun kan få hvertfall et par fulle mm-måltider pr dag? Vil jo aller helst amme!!
Emblaa Skrevet 31. august 2009 #2 Skrevet 31. august 2009 Hva har du prøvd for å øke melkeproduksjonen? Er litt lettere å svare deg om jeg vet hva du har prøvd til nå. :-)
kokelimonke Skrevet 31. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 31. august 2009 Jeg prøvde en periode og pumpe ca hver 3.time, men uten så veldig bra resultat. Synes det er vondt :-( så orket ikke gjøre det så lenge. Har heller lagt henne til for å få henne til å øke. Men det er altså variabelt hvor lenge hun "gidder" å suge. Til tider blir hun rasende, da er det helt meningsløst å få henne til å suge, og andre ganger kan hun ligge der en stund, men uten at hun får i seg så mye (det kan hun ikke gjøre, for hun får gjerne i seg en hel flaske etterpå). Hun har aldri helt fått til noen ordentlig sugeteknikk, tok noen uker før hun fikk det til ordentlig med flaske og. Det har blitt litt bedre nå som hun har blitt større, men det blir mye gnaging og patting på puppen, etter at den første melkestrømmen har gitt seg, når hun må jobbe mer selv. Hun sover hele natten da, og det hjelper vel ikke akkurat på melkeproduksjonen, selv om det gjør mor veldig godt ;-) Ellers så har jeg vel ikke prøvd allverdens... Målet er ikke nødvendigvis fullamming, men om jeg bare hadde hatt nok til et par måltider om dagen... Er det mulig å komme seg dit tror? Blir veldig glad for svar :-)
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 31. august 2009 #4 Skrevet 31. august 2009 Hei! Jeg har pumpa meg opp fra dag 1 siden mitt barn også er veldig sugesvakt og sovner ved puppen. Det finnes ingen enkel vei for oss som må pumpe. Barnet ditt kan bli mer sugevillig hvis det er mer melk i puppene, feks etter en god natts søvn. Jeg fullpumper, gir mm på flaske og lar barnet die det han har lyst for kosen ca 4-5 ganger i døgnet (får ikke tid til mer). Vil anbefale at du bruker to-tre dager på å pumpe ofte (10 min hver andre time pluss et par ganger om natten), så har du nok melk i brystene til å friste ditt barn. Deretter må du pumpe ca 5-6 ganger i døgnet for å opprettholde mengden. Bruk Syntocinon spray for å lette utdrivningen ved pumping. Du kan få hjelp av preparatet (reseptbelagt) primperan eller Afripran som har økt melkeproduksjon som bivirkning. Alternativet til pumping er at faktisk barnet ditt suger nok og mange nok ganger i døgnet, men jeg forstod det var et problem også for dere? Jeg fikk følgende hjelp/råd av Elisabeth Tufte ved Nasjonalt kompetansesenter for amming: •Amme når du har mest mulig melk i brystene og pass på at han har mye bryst inni munnen slik at brystknoppen kommer langt inn. •komprimer på brystene under amming når han/hun slutter å svelge •vurder størrelse på pumpeskjold(finnes ulike størrelser). •kan prøve primperan for å øke melkemengden mvh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå