Gå til innhold

Når utføres keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at keisersnitt utføres 14dager før beregnet termin, har også hørt noen si 3 uker før.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer veldig fra sykehus til sykehus. Mange har en praksis på 10-14 dager før, andre har en praksis på 7-10 dager før... Riksen har maks 7 dager før nå. Altså om det ikke er medisinske grunner til at det må skje tidligere, som ved f.eks placenta praevia eller at man er tredjegangsfødende med to styrtfødsler bak seg osv.

De jeg har snakket med på Riksen mener at deres praksis kommer til å spre seg til de andre sykehusene etter hvert, siden det er best for barnet å være lengst mulig innabords.

Skrevet

Universitetssykehuset i Stavanger har ganske nøyaktig en uke før. Det fikk jeg opplyst da jeg måtte ta planlagt ks for 2 år siden, og tror de holder fast ved det ennå.

Skrevet

Jeg tok ks på Ullevål for 3 år siden, 9 dager før termin. Fikk velge mellom 10, 9 eller 8 dager før. Tror de forholdt seg til 7-10 dager før da i alle fall.

Skrevet

Jeg skal ha KS på Riksen 10 dager før termin, jeg.....

Skrevet

Noen som har det. =)

Jeg har direkte kranglet med den stupide overjordmoren der for å få datoen flyttet fra tre dager før termin, men neeeida. Hun som insisterer på at de ikke under noen omstendighet tar tidligere enn sju dager med mindre det er en medisinsk grunn til at det bør gjøres tidligere (men det er jo ganske mange ting som kan kvalifisere der da).

Skrevet

Det er ingen medisinske faktorer inne i bildet her. Jeg bare fikk opplyst datoen på telefon, jeg. Snakket med hun som er "pasientkoordinator". Kunne egentlig tenke meg en litt senere dato (altså nærmere termin), men så passet det egentlig bra med den datoen jeg fikk så da ble det sånn. Snodig..... Ikke så veldig imponert over Riksen generelt så langt egentlig, så håper at selve KS et og oppholdet blir bra....

Skrevet

Hadde KS på Ullevål - 7 dager før termin (eller var meningen 7 dager før, men ble sendt hjem pga mye hastesnitt, og måtte komme tilbake dagen etter - så det ble 6 dager før termin)

Tror de alltid tar 7 dager før - hvis det da ikke er stor fare for at man kommer i fødsel før termin.

(jeg gikk 10 dager over med førstemann, så risikoen for at andremann skulle komme før termin var relativt liten)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...